Amikor Márai
Sándor 1940-ban megjelentette regényét
Krúdy
Gyula életének utolsó napjáról, az
író már hét éve halott volt.
Márai így
tisztelgett példaképe és írói rokona
előtt, akit irodalmi Nobel-díjra tartott
érdemesnek – akár Kosztolányi Dezsőt
–, ám a rangos díjat egyikük sem kapta
meg. A dologban még az is érdekes, hogy mindezt
Márai akkor mondta, amikor az ő
Nobel-díjra való ajánlásáról
esett szó. Magát méltatlannak tartotta e
két
nagyság mellett, ezért el se fogadta volna a
kitüntetést. És Márairól el is
hisszük mindezt. Elhisszük azért is, mert
Krúdyról írt regénye nem egy regény
a
sok közül, amelyek közt vannak remekművek,
közepesek, és – nehéz ugyan
kimondani – vannak gyengébbek is, a
Szindbád-regény életművének egyik
csúcsát
jelenti. A mű egyszerre szól Krúdyról és
önmagáról, az életről, a művészetről,
halálról, Krúdy stílusában.
Kezdjük a végével! Az
utolsó oldal kimondott bölcsessége
szívszorító számunkra, akik ismerjük a
szerző szomorú életsorsát. Márai mondata
Krúdy utolsó gondolatát idézve az, hogy
„idejében kell elmenni egy világból,
melyhez nincs már igazi közünk.” A regény
hőse idejében ment el ebből a
világból, míg Márai 1943-ban csak
remélhette, hogy ő maga is e megtisztelő
sorsra jut, ám neki nem sikerült. Tudjuk, 89 évesen
magára maradva,
tehetetlenül nézett szembe a fegyverrel, és nem
bírta tovább az életet,
eldobta. Vajon eszébe jutott saját korábbi
regényének hőse ekkor, akinek sorsát
megírta, megvallotta, magáénak akarta tudni? Nem
tudjuk.
És most az elejére! A könyv
mottója a címlap után így szól:
„K.
Gy. emlékének. Kéhliéknek, a kis
Bródynak, a vörösbajszú főpincérnek, az
íróknak, s mind a nőknek, zsokéknak,
hajósoknak és úriembereknek, akik ismerték
őt, s szerették és gyászolják a
világot, mely utánahalt. M. S.” Mondhatnánk
profánul, így tisztelgett „MS mester”.
Szindbád életének
utolsó napját éljük át a
regényben. Ez a
nap rendkívül prózaian kezdődik, azzal az
elhatározással, hogy estére hatvan
pengőt kell szerezni Zsókának, kisleányának
vizsgaruhára. Mire ezt megtudjuk,
már előbb sejtjük, hogy komoly akadályai vannak,
lesznek a vizsgaruha
előteremtésének. Az állandóan
cigarettázó és köhögő
„hajós, író és úriember”
környülállásai ugyanis alaposan megromlottak.
Már nem fogadják kellő
tisztelettel a szerkesztők, megváratják, kiüzennek,
hogy nem érnek rá, s ez
vérlázító, de már nem
kíván vért a sértett. Huszonöt
éve még meggyomrozott egy
huszárt, aki kormánypártinak nézte, amikor
ő hagyományból mindig ellenzéki
volt. Aztán baljós a múlt téli
rosszullét felidézése, amikor Oroszlán, az
orvos
korai lefekvésre intette egy roham után.
Felöltözve szökni próbál otthonról,
de
asszonya felébred, és szerelmetesen, ám kellő
határozottsággal közli, hogy
előző nap kikapcsolták a villanyt, hitelbe
vásárolnak ételt a kocsmárostól.
Szindbád mindent megígér, pénzt a
ruhára, ételre, a villany
visszakapcsolását, a
korai hazajövetelt, az otthonvacsorálást is, de azt,
hogy nem iszik út közben,
képtelen megígérni, mert nem szereti a
könnyelmű ígéreteket. Hazudott már
eleget fiatalon, amikor a kikapós menyecskéket Egerbe
vagy Bécsbe csábította,
Gárdonyi társaságával vagy a dómbeli
harangszóval kecsegtetve a hölgyeket. Mióta
feleségül vette Zsóka anyját
(valójában Rózsa Zsuzsannáról,
második
feleségéről, és e házasságból
született Zsuzsa nevű lányáról van
szó), otthonra
lelt az örök vándor, ezt az asszonyt nem szabad
becsapni, hitegetni alávaló
hazugságokkal. A szándék mindenesetre megvolt,
más kérdés, hogyan alakult a
májusi utolsó nap.
Minden másképpen van, mint ahogy
eltervezzük. Spórolásból
Szindbád gyalog akart menni, de máris egy
bérkocsiba ütközött, s felfogadta
egész napra, holott a kocsi korábbi utasai már 16
pengővel megterhelték a
fuvart. Őrült könnyelműség, de még nagyobb
őrültség kicsinyeskedni. Kényelmes
volt ez a kiveszőfélben lévő jármű, a
fővárost ekkor már a gépkocsik uralták,
de a hajós elkerülte őket.
Végigszánt a bérkocsi a
Duna-parton, felszáll Artúr, a
mesélő. Az egyemeletes sárga házhoz, egy
török fürdőhöz hajtanak, ahol a hajós
a kövér pénztárosnővel beszélget, aki
Szukulics-regényt (Ó egek!) olvas.
Artúrral beülve a gőzfürdőbe, fura gondolatok
jönnek elő a hajósból. Még Pápai
lapszerkesztőt is leúsztathatná a masszőr
segítségével a Dunán, mert nem
fogadta Szindbádot múltkoriban, aztán a
hiányzó 450 pengőről filozofál, ami
minden magyar embernek hiányzik a zsebéből, s nem lehet
tisztességes úton
megkeresni. És Lajos, a masszőr megdögönyözi a
hajóst, ahogy az írókat,
költőket, mert ők járnak leginkább a
dögönyözőbe.
A batár, benne Artúr és a
hajós, utaznak tovább. A bácskai
hentesnél tokaszalonnát vesznek, és a
költőkről beszélnek. Artúr szerint akkori
jelentős költő „Attila”, akinek „Hosszú
az Úristen”(1928) című versét fel is
idézik, nem véletlenül ezt, hisz úgy
folytatódik a vers, hogy „rövid a
szalonna”. Így kapja József Attila Márai
elismerését. De felidézi Didét
(Kosztolányi) is, aki tükör előtt ülve, zöld
tintával írta versét, cikkét.
Szindbád lelki szemeivel látta a
régi írókat, de a kortársakat
is számon tartotta, Adyt, Török Gyulát,
Karinthyt, Szini Gyulát, és III.
Napóleon kegyeltjét, Szász Zoltánt, Lovik
Károlyt, Herczeg Ferencet az Új
Időkkel, Osvátot, Juhász Gyulát a szőke
Annával, Hunyadi Sándort, és a
többieket. Emlékezett a szent Magyarországra, ahol
nincs irodalom kávéház
nélkül.
Azért is emlékezett mindezekre,
mert írnia kellett, hogy
meglegyen a hatvan pengő, no meg azért, mert szerette magyar
hazáját, volt
valami megmagyarázhatatlan a magyar lélekben, ami miatt a
sváb, a tót és a
többi idegen 1848-ban Kossuth mellett fogott fegyvert. Kedvelte a
férfi
szemérmét, a vidéki kúriákat, boros
pincéket. És írt a
kávéházban, ahol Ede, az
irodalmi főpincér hozta az utolsó
szilvapálinkát.
Artúr rohan Várdalihoz, a Magyar
Szabadság szerkesztőjéhez,
viszi a kéziratot, s hozza a hatvan pengőt, de biz ez nem
Zsóka ruhájára lesz
költve, hanem elnyeli majd a kocsikázás. A
nyomdász ijedten kap fejéhez, mikor
észreveszi, hogy négy hasábon át nincs
cselekmény benne, kivéve, hogy egy ember
megeszik egy halat… A többi nosztalgia.
A London fogadóba viteti magát,
amely híres öngyilkos
vendégeiről, hányan vettek itt ki szobát csak
azért, hogy innen vigyék őket a
temetőbe, így emelve fényét az amúgy is
kiváló helynek. A London nemcsak egy
kávéház volt fekete márvány
asztalaival, nem puszta kávézóhely, hanem az
élet
valódi színtere, élni jártak ide, ez volt a
békebeli, nyugalmas, paradicsomi
élettér, a feledés, bódulat, mámor
helyszíne.
A hajós itt érzi magát
igazán otthon, a regény itt érkezik
el csúcspontjához. Az étterem maga az
otthonosság, a bizalom jelképévé
válik,
mert a főhős mindent tud, ért, mindenben biztos e
néhány négyzetméteren, ínyenc
léte itt teljesedhet ki igazán. Az étkezés,
illetve annak részletei, fogásai,
elkészítése, a régi ízek
felelevenítése lesz az élet igazi értelme.
A hosszúra
nyúlt étkezés templomi szertartással
ér fel, ahol a hajós celebrál, a chef, a
főpincér, az étekhordó, a csapos csak
asszisztál a műveletekhez. Itt nemcsak
evésről van szó, inkább ízlelésről,
a különleges fogások
kommentálásáról. Amikor
Szindbád megrendeli a ragút, mellé
parancsot ad, hogy még csirkemájat is tegyenek bele
mindahhoz, ami már amúgy is
benne kell, hogy legyen. Ő nem falánk, hanem
kíváncsi az ízekre, és ez egészen
más dolog. E helyütt végképp megmutatkozik a
lokálpatrióta, hisz minden étel
itt a legjobb, mert hazai, itt termett, még a kenyér is
itt a legízletesebb,
benne van a dagasztó asszony egyénisége. És
filozofál a disznótorosról, a
borról, amely a magyar ember ősi itala, a hiányzó
rakott burgonyáról, ami
helyett citromos kolbászt ajánl a főpincér.
Egyvalami zavarja meg az étkezést,
a szüntelenül zakatoló szív, ami fáj
és lüktet, mert valahol gyalulják már neki
a deszkát. Az embernek az az érzése, hogy
Huszárik Zoltán filmrendező e regény
éttermi jelenetét is beleszőtte
Szindbád-filmjébe bő negyven éve, legalább
is a
hangulat, a karakter a Márai regényre emlékeztet.
A hajós az étteremben döbben
rá az esti órákban, hogy nincs
már tovább, issza a megrendelt négy deci bort.
Tudja, hogy indulni kell haza,
de a hajós nem akar menni, ücsörög, húzza
az időt, közben idézi a Petőfinél oly
gyönyörű, ám mindannyiunk által megélt
nagy bölcsességet, hogy „eliramlik az
élet”. Olyan telített a levegő, hogy valaminek
történnie kell ma este, marad
még. És csak annyi történik, hogy
betér Elemér és Kászonyi Pista, a
régi
atyafiak világának neves személyiségei,
akikkel pitymallatig beszélget.
Eljön az utolsó jelenet, a
korahajnali óbudai csendben a
hajós megérkezik otthonához, ahol az aznap
keresett hatvan pengő a kocsis
zsebébe vándorol. Lábujja hegyén tér
be a lakásba, hálóinget ölt,
végigpásztázza
ingeit, öltönyeit, a száz kötet könyvet,
amiket eddig írt, és elindul utolsó
postakocsi útjára a vörös batárral. Maga
mögött hagyva ötvenöt évet,
közömbös,
szigorú arccal, méltóságteljesen hagyja el
a földi világot. Idejében kilépve
abból a világból, amihez már nincs sok
köze.
Itt ér véget Márai
regénye, ritkán szedett sorokkal, 216
oldalon teremti meg Krúdy Gyula utánozhatatlanul egyedi
portréját, beleszőve
mindazt, ami összeköti a szerzőt és főhősét,
hisz a Krúdy-kép mögül
kitekintenek Márai arcai, vallomásai, ideáljai,
filozófiája is elő-előbukkan.
Ideáljában saját magát is megteremtette,
beleírta.
Márai is úgy lehetett félig
elődjével, félig kortársával,
mint az a szerencsés flótás, aki
jótevőjének sosem tudja meghálálni
eléggé
jóságát, mindig adósnak érzi
magát az őt megajándékozóval szemben.
Újból és
újból visszatér hozzá
tartozását leróni, kisebb-nagyobb
ajándékot vinni neki,
hátha ezzel végképp letudhatja
tartozását. Márai ugyanis Krúdy
halálakor írt
egy bő négyoldalas esszét róla, ami több
volt, mint nekrológ, inkább fájdalom,
vallomás, elismerés. Majd hét év
múlva letette az asztalra a regényt, ami olyan
sikeres volt, hogy 1943-ban már a tizedik ezer
példányban nyomták újra
Révaiék.
Közben még „A négy évszak”
című kötetében (1938) is szentel bő féloldalt
Krúdynak, elmesél egy London étterembeli
epizódot felelevenítve, amikor az író
selyeminge
kézelőjének rojtjait vágta le egy
kölcsönkért ollóval.
Végül a
Délmagyarország 1941 karácsonyi
számába megint írt
egy esszét „Utóhang, Krúdyról”
címmel, amely már továbbgondolása a
régebbi
nekrológnak, és túlemelkedés a
regényen. Amit nem tudott elmondani
szépírói
eszközökkel, azt elmondja egy újabb esszében,
mint pl. a „néma zene” állandó
jelenlétét a Krúdy-regényekben, a
szférák zenéjéhez hasonlító
különös légkör
teremtését. És itt mondja el paradox
vallomását, amely szerint ideálja mindent
tudott az irodalomról, de éppen arról nem
írt, mert a szemérmes ember épp arról
nem beszél szívesen, ami igazán fontos a
számára. És még 1946-ban, az „Ihlet
és
nemzedék” című kötetében is tudott
Krúdy-esszéjéhez hozzátenni
másfél oldalt,
amiben fontos dolgokat mond róla: „Nem, bizonyosan nem
cselekményes író: Krúdy
műveiben a cselekmény az író lelkének
áradása. Nincs egy fáradt sora, balkezes
hasonlata : Varázsló élt közöttünk,
benézett a kéményeken át … mindent
tudott
rólunk, élőkről és holtakról”.
Költőiség és a profán
valóság kapcsolódik össze az utolsó
jelenetben, amikor Szindbád halálos
ágyánál csak gyertya éghet, mert
kikapcsolták a villanyt az óbudai házban a
villanyszámla hátralék miatt.
Viszont mégiscsak költőibb az utolsó sóhaj
egy pislogó gyertyaszál, mint egy
villanykörte izzószálának közönye
mellett.
Rezeda Kázmér és
Szindbád megteremtője maga is regényhős
lett Márainál, a három alak
összemosódik, és egyetlen írósorsot
gyúr ki
magából, azt a figurát, aki még őrzi azokat
az ízeket, hűséget, a becsületet és
annak elvesztését is, a régmúlt
világot, amit a „haza” szó jelent, de
mégsem
maradi, még kevésbé nevetséges figura. Az
élni vágyásában és a meghalni
tudásában lesz vonzó számunkra,
érték, amit őrizni kell.
Budapest, 2013. április 8.
Megjelent a
„Krúdytól – Krúdyról”
(Krúdy Gyula Irodalmi Kör,
Budapest, 2013) című kötetben.