Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

HAMLET

Pesti Magyar Színház

Arany János veretes szavai – ő fordította a Hamlet drámát először – igen jól hangzanak e színház színpadán. Itt valóban igazi helyük van. Eperjes Károly kiforrott rendezésében két részben láthatjuk Shakespeare alap-drámáját, és mivel minden jelentős mozzanat megjelenik vagy elhangzik, ha nem is teljesen az eredeti sorrendben, olykor meglehetős figyelemre van szükség. Dramaturg: Deres Péter. Néhány jelenet különös hangsúlyt kap, ilyen például a sírásók beszélgetése, majd Ophelia temetése.

A kezdetkor a függönyön látjuk az elhunyt Hamlet király (Hamlet atyjának szelleme – Fillár István) portréját, majd az előadás nagy „tivornyával" kezdődik, az udvar díszes ruhában, az új dán király (Claudius – Gáspár Tibor) és királyné (Gertrud – Györgyi Anna) udvaroncaikkal tobzódnak a bordó színekben – és a borban, táncban. A fiatal Hamlet (Haumann Máté) oldalvást ül a földön csendben szemlélődve; itt van Polonius (Viczián Ottó) a lányával, Opheliával (Kiss Anna Gizella e.h.) – ő hófehér ruhában, ahogy illik" egy szende fiatal lánynak, Polonius fia (Laertes – Barsi Márton) is hazatért Hamlet király temetésére, aminek alig pár hónapja csupán. Hamlet joggal nem érti anyja nagy jókedvét, odaadó szerelmét az új király iránt, de nem mutatja ki megvetését.

Az előadás során ebből a csendes szemlélődésből változik felháborodott, majd bosszúvágyó férfivá Hamlet királyfi, de Claudiust, apja gyilkosát csak akkor szúrja meg a későbbi nevezetes párbaj után, amikor nemcsak abban bizonyos, hogy valóban ő apja gyilkosa, de már azt is tudja, hogy Laertes a mérgezett karddal őt megszúrta, anyja pedig a neki készített mérgezett italt itta meg… Laertes és a király tehát eredendően gyilkosságra készültek, kihasználva Hamlet jóhiszeműségét – és ez "túl jól sikerült", így "Fortinbrasra száll az ország"…

Valóban nagy király vált volna belőle, mint ahogy a holttestek fölött az ifjú Fortinbras (Wettstein Márk) vallja? Nem tudjuk (ráadásul itt nincs szó tiszteletadásról!), mint ahogyan nehezen tudnánk eldönteni, Hamlet mennyire őrült és mikor, mennyire csak megjátssza őrültségét. Polonius megölésekor azt hiszi, a királyt szúrja le, de utána bomlott elmére utalóan alig árulja el, hová rejtette a holttestet. Opheliának mondott állításai, paradoxona feltehetően érthetetlenek a fiatal lánynak is, annál inkább megijeszti hevessége, indulatossága, hiszen Hamlet senkinek nem árulhatja el, ismeri az igazságot apja haláláról, egy naiv fiatal lánynak meg különösen nem szólhat erről.

Annál inkább heves anyjával, csak akkor csendesül le, amikor ő meglátja ismét "atyja" szellemét a szobában, amit anyja természetesen nem lát, ezért joggal gondolja fiát valóban őrültnek.

Különös jelenet Claudius imádkozása. Gyilkossága, hatalomvágya miatt aligha érez megbánást, mégis "megpróbálkozik" az imádkozással, ami arccal a földre leborulva olyan jól sikerül neki, hogy egyáltalán nem észleli Hamlet jelenlétét, a tőr ráemelését – halálát azonban, mint tudjuk, később valóban nem kerülheti el.

Ebben a meglehetősen lehangoló légkörben számunkra is derűs jelenet a színészek játéka, különösen, hogy a két színészt "kisemberek" játsszák úgy, mintha abszolút amatőrök lennének. (Bohus Andrea, Hrisafis Gábor/Fedinecz Pál) Az általuk és a színészkirállyal (szintén Fillár István) együtt előadott dráma így is betölti szerepét, Hamlet és barátja, Horatio (Pavletits Béla) megbizonyosodhat Claudius bűnösségéről.

Felmerülhet az a kérdés is, bűnös-e Hamlet is, amikor kicseréli Claudius levelét Angliába menet: az angol király ne őt, hanem az őt kísérő és eláruló Rosencrantzot (Szatmári Attila) és Guildensternt (Kosznovszky Márton) ölesse meg?...

Ennyi kérdés és ellentmondás is bőven elég ahhoz, hogy Hamlet szerepét igen nehéz legyen megformálni, eljátszani. Sok év alatt számos Hamlet-előadást látva leszögezhetjük, hogy – mindegyik más. Nagyon más, egyedi, különleges, így Haumann Máté nem túljátszott figurája minden fenti kérdést, kétkedést, gondolatot felszínre hoz bennünk "szájbarágás" nélkül – ami még nehezebb, bár éppen könnyebbnek tűnhet. Kézmozdulatai, kézjátéka külön is figyelemre méltó.

Mindezt nagyon ideillő, korabeli reneszánsz dallamokat is játszó élőzene segíti (zeneszerző Bucz Magor), zenészek: Harmath Viktória, Z. Kovács Gábor, Eszenszky Gergely) lényegében beépülnek az előadásba.

Nem említettük a kissé "pórias"-ként megformált két sírásót (Keresztény Tamás és Penka Soma), beszélgetésük fontos része a drámának. Opheliát a pap (Tóth Géza Gergő) búcsúztatja visszafogottan, hiszen nehéz eldönteniük, a fiatal lány öngyilkos lett-e, vagy akaratán kívül fulladt vízbe őrültségében. A vízbefulladást videóvetítés mutatja kifejezően, elkerülve a megbotránkoztatást, inkább lírai – amennyire ez lehetséges...

Némi derűt hoz – a színészeken kívül – még a kívül-belül cikornyás ceremóniamester (Osrick – Szűcs Sándor). Marcellus századost szintén Eszenszky Gergely játssza.

A díszletek megfelelő módon egyszerűek. Két negyedcikkely alakú magas, mozgatható fal időről időre "átrendezi" a színpadot. Így a királyné szobájához elég egy nagy heverő, a lakomához egy hosszú, de dúsan terített asztal, körül székekkel, a trónteremhez két trónszék. A háttérben csaknem mindig hullámzó tengerpartot láthatunk, ami megadja az alaphangulatot. (Díszlettervező: Ferenczfy-Kovács Attila.)

Jelmeztervező: Rátkai Erzsébet. A királyi pár és néhány udvaronc túl díszes ruhájával (ezzel részint nagyravágyásukat is kifejezve) szemben az ifjú Hamlet ruházata egyszerű, sötét, fekete steppelt kabátja alatt fehér ing, kilátszó kézelővel – így különösen jól látható a kézjátéka – és szűk fekete nadrágja megfelelhet korhűnek is, de mainak is.

Koreográfus: Gyenes Ildikó, vívás: Gyöngyösi Máté és Kovács Géza, a vívójelenet önmagában is nagyszerű.

Rendezőasszisztens: Hűbér Tünde.

Bemutató: 2025. február 7.

Megtekintett előadás: 2025. április 23.

Budapest, 2025. április 25.

Megjelent a Kláris 25/5. számában

Györgypál Katalin

  


♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©