Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

A REVIZOR

Nagyváradi Állami Színház  

Az 1900. október 15-én megnyílt (és mindössze 17 hónap alatt felépült), Szigligeti Edéről elnevezett épület homlokzatán ma az Állami Színház felirat áll. Szerencsére írónk mellszobra még megvan a színház előtti téren áll, reméljük még sokáig. Drámaírónk összesen 103 drámát írt, a Nemzeti igazgatója is volt öt évig, de az elnevezést azzal érdemelte ki, hogy 1814-ben épp e városban született. Darabjai közül szinte csak a Liliomfit játsszák határon innen és túl is, ám ezúttal nem volt szerencsénk sem Liliomfi urasághoz, sem kortárs magyar színdarab megtekintéséhez. A magyar színtársulat, amely társbérletben létezik a román mellett, 2024 őszén Gogol A revizor c. vígjátékát játssza néhány kósza csendes estén.

A színház épületét mesésen szépen felújított állapotban találtuk, építője a jól ismert Fellner és Helmer színházépítő cég volt, amely sok Monarchiabeli színházat húzott fel a boldog békeidőkben. Nézőtere is pompás, vörösbársony üléshuzata, függönyei, aranystukkói a szegedi és/vagy a kecskeméti, fiumei, pécsi stb. „testvéreire” emlékeztetnek.

A nézőtéren Nagyvárad magyar lakosságának színházba járó lakosai ülnek, mindenki magyar, hisz egy román amúgy sem ért belőle semmit, és ezúttal ez a jó, mert a játékból és a szituációkból esetleg ráismerne néhány ismerős helyzetre. Kovács D. Dániel rendező ugyanis egy percig sem törődött azzal, hogy „revizorja” korhű legyen. A játék egy leszűkített színpadon folyik, kvázi mai irodaépület folyosója vagy társalgója a helyszín, barna falakkal, jó sok ajtóval, szereplői mostanság használatos kopottas öltönyben, a nők testhezálló ruhákban feszítenek, a szövege pedig erősen adaptált, amolyan helyi zsargon. Az átírás mai szövegre némi diszkréciót kívánt meg, ezért a fordítót, a dramaturgot, leginkább az átdolgozót nem tüntették fel. A vígjátékot egy bizonyos Gogol írta, és legyen elég ennyi.

A két részben játszott előadás szünettel együtt két és fél óra. Számos vígjátéki jelenet szövi át az előadást (a legelső jelenetben egy nő kartondobozokat cipel, de folyton elejti, amiket aztán összeszed, egymás tetejére rak), amin a közönség jókat kacag, mégis az az érzésünk közben, hogy nem vígjátékot látunk, hanem egy várossal való végső leszámolást, az itt élők minden tekintetben való bukását, megszégyenítését. A tét óriási: vagy megnyerik a játszmát és jobb élet következik, vagy a megsemmisülés jön el. A polgármester a legnagyobb játékosként libikókázik a kéjes öröm és a végső bukás között, utóbbi fenyegető ordításban kulminál. Hasonló nagyjelenet tanúi vagyunk feleségének nagyravágyása tekintetében. Vonaglás közben hosszasan sorolja, milyen luxus életet fog élni, amikor a fővárosba fognak költözni, amikor lenézhet másokat a saját gazdagsága miatt, míg a többiek irigylik sorsát.

De ne szaladjunk előre! A címszereplő revizornak hitt Hlesztakov (Sebestyén Hunor) hamar öntudatra ébred a város előkelőségeinek közelében. Bár maga sem tudja, mi okozza óriási sikerét, rögtön magabiztos fellépéssel tűnik ki környezetéből, bizalmas viszonyt alakít ki mindenkivel, és anélkül, hogy udvarolna anyának és lányának, mindkettőnél sikeres. Épp így sikeres a város vezetőinél, már ő ad utasításokat, tart értekezletet. Ezek a jelenetek kísértetiesen hasonlítanak a helybéli logikátlan intézkedésekre, korrupciós, városvezetési vitákra, lejáratásokra, egymás zsarolására, amik mindennaposak e városban és más vidékeken is. A nézőtéren ülők szinte jólesően fedeznek fel általuk ismert helyzeteket, mint például a „mínusz húsz százalékként” emlegetett jelenség, amely a korrupciós díjra utal. Ennyit kell leperkálni – jelen esetben a polgármesternek –, ha valaki pályázati pénzt kap, elnyer egy tendert, illetve minden egyéb pénzügyi tranzakció esetén.

A sok veszekedés végül beleszalad az álrevizor lefizetésébe, amely duplán mulatságos, hisz egyikük bűvészmutatványként varázsolja elő ruhája redőiből, zakóujjából a röpködő papírpénzeket, a többiek átgumizott kötegben dobják vagyonkájukat a habzsoló, mindent elnyelő aktatáskába, vagy mellé. Fergeteges az anya-lányával történő szerelmi jelenet, vagy a leleplezés folyamata, amikor a titkárnő a laptopból olvassa fel Hlesztakov beszámolóját a korrupt tisztviselőkről és a szerzett pénzről, amelynek révén immár anyagilag rendbe jött.

Tudjuk, végül elmarad az esküvő, Hlesztakov soha nem jön vissza, marad az adósság, a becsapott emberek szégyene, a város piszkos ügyei mindenkinek tudomására jutnak. A befejezés ez esetben nem a valódi revizor megjelenése, hanem a fenyegető üzenet tőle: mindenki jelenjen meg kihallgatáson! Erre mozdulatlanná válnak, és lemegy a függöny.

Jelenkori színjátszásunk divatja szerint számos trágárság hangzik el a szövegben, obszcén jelenet (főhősünk kétszer is bebújik Anna asszony szoknyája alá) tanúi lehetünk a színen, ám mindez valahol alkalmas arra, hogy a jelenlévők megtapasztalt életük pár epizódját groteszk humorral ábrázolt formában élhessék át, sőt, közben összekacsinthassanak egymással a látottakon: lám, lám, hiszen mi pont ilyen emberekkel vagyunk körülvéve, és ezek milyen szánalmasak! Hát így tudják megélni fájdalmaikat a határon túli magyarok.

Ezt az érzést szolgálják a színészi alakítások. Balogh Attila (polgármester), Sebestyén Hunor (Hlesztakov), Tasnádi-Sáhy Noémi (feleség) fergeteges hangerővel és lehengerlően alakítják az elrajzolt torz figurákat. De hitelesen lépnek a nyomukba a többiek is: Kocsis Anna (Marja), Tőtős Ádám (iskolaigazgató), Dimény Levente (bíró), Csatlós Lóránt (kórházigazgató), Tóth Tünde (titkárnő), Ilyés Klaudia (Olga), Szabó Eduárd (Dobcsinszkij), Szotyori József (Bobcsinszkij), valamint Kiss Csaba, Nagy László Zsolt, Scurtu Dávid, Trabalka Cecília. Zene: Szabó-Sipos Ágoston, látványtervező: Florina Bellinda Vasilatos.

Bemutató előadás: 2024. november 3.

Megtekintett előadás: 2024. november 30.

Budapest, 2024. december 2.

Megjelent a Kláris 25/5. számában

Földesdy Gabriella

  


♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©