Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

ESTHAJNAL

Nemzeti Színház  

Szarka Tamás költőként, íróként és zeneszerzőként is jegyzi az Esthajnalt, amelynek műfaja cigányballada. A zenés, táncos színdarab irodalmi alapja Makszim Gorkijnak egy néhány oldalas novellája, az 1892-ben keletkezett Makar Csudra. Ebből nőtt ki a szerzőnek ez a kétrészes, bő három órán át tartó monstre előadása, ennek kapcsán néhány jelenetben közel hetvenen tartózkodnak a színpadon. A Nemzeti színészein kívül részt vesznek a Magyar Nemzeti Táncegyüttes, a Karaván Színház, a Fővárosi Nagycirkusz, a Baross Imre Artista- és Előadóművészeti Akadémia művészei, négy hangszeres zenész. Az előadást Vidnyánszky Attila rendezte, társrendező és koreográfus: Zsuráfszky Zoltán.

A cigányok között játszódó szerelmi történet kicsit a Rómeó és Júliára hajaz, valamelyes különbséggel. Esthajnal (Katona Kinga) és Lujko Zobar (Berettyán Nándor) végzetesnek induló és halállal végződő szerelmét nem a szülők ellentéte akadályozza, sokkal inkább a két szerelmes fiatal határokat nem ismerő szabadságvágya. A kívülről érkező udvarlók a lányt, a felajánlkozó lányok, asszonyok vágyakozása a fiút csábítják, mindez hiába. Szentmihályi, a gazdag földesúr (Szarvas József) kétszer is megkéri Esthajnal kezét, mindkét esetben elutasításra talál. A két fiatal egyre több feltételt szab kizárólagos szerelmének a házasságkötés elé, a közös élet lehetetlenné válik.

A történetet az öreg Csudra (Blaskó Péter) hol sírva, hol nevetve meséli el nekünk (Gorkij novellájában mindössze három szereplőt említ Csudra, az összes többi szereplőt az átíró és a rendezés szüli), miközben folyik a folytonosan vándorló, tábort ütő, ünneplő vagy civakodó cigányság mindennapi élete énekkel, tánccal, tyúklopással, lótolvajlással, evés-ivással megtűzdelve. Csiriklo (Rácz József) adja a közösség lelkét a lopást művészi szintre emelve, a javasasszony (Nagy Mari) jósol, érkezik Seftelo (Bodrogi Gyula), a jókedvű vándorárus, Danilo, Esthajnal apja (Nyári Oszkár m.v.). Utóbbi nagy meglepetésünkre fiatalemberként a magyar szabadságharcban (1848/49) átélt kalandjait meséli nagy átéléssel. A cigánytábor közelében helyi lakosok, rendfenntartók élnek, akik kiruccannak időnként a cigányokhoz, vagy azok jönnek be seftelni, mulatni. Fontos szerep jut az Esthajnalt feleségül kérő földesúrnak (Szarvas József), a Lujkóba szerelmes úriasszonynak (Szilágyi Ágota), az akasztással fenyegető csendőrparancsnoknak (Bordás Roland).

A jeleneteket sűrűn átszövi a Szarka Tamás által írt cigánymotívumokból álló nagyszerű zene és ének, amit minden szereplő énekel, és a Zsuráfszky Zoltán koreografálta vehemens cigánytánc, amely frenetikus hangulatot képes kelteni. A játék a végletekig egységes, szerves egészet alkot, érezni, hogy aki a darabban szerepel, annak szívügye mindaz, ami a színpadon történik.

Galambos Péter díszlete a cigányok vándortáborát kelti életre, guruló lakókocsikat járatnak a színpadon körbe-körbe, hordók gurulnak, egy fekete és egy fehér lovat vezetnek vagy lovagolnak meg (lovasok: Gábor Anita és Aradi Zsolt), égő fáklyákkal és vad tánccal érzékeltetik a tábor leégését, keskeny létra mered az ég felé, ez a szerelmesek menekülési útvonala. Berzsenyi Krisztina változatos cigányjelmezei szemet gyönyörködtetőek, illúziót keltenek bennünk, mintha egy valódi cigány közösség élné életét a szemünk előtt.

A több helyről érkező és a helybeli színészek, táncosok, zenészek összekovácsolódva játszanak. A Csudrát alakító Blaskó Péternek néha elcsuklik a hangja a meghatottságtól, szerepe több mint egyszerű narrátorság, végigéli az elmesélt történetet. Berettyán Nándor a végletekig elszánt, haláltól nem félő vad legény, Katona Kinga öntudatos Esthajnala új szín a színésznő repertoárján. Finom, előkelő mozdulatai túlnőnek a szerepen, bár jól játszik, alakja semmilyen tekintetben nem cigány nőt hoz elénk. A leghitelesebb szereplő a Csiriklót játszó Rácz József, humoros karakterű Bodrogi Gyula Seftelo alakítása, Nagy Mari javasasszonya és Dobos Judit (m.v.) Cinka szerepében. Vérbeli hiteles cigány karaktert hoz Nyári Oszkár (m.v.) Danilo megformálójaként. Az említetteken kívül további szereplők: Krauter Dávid Róbert (e.h.), Polyák Anita (e.h.), Battai Lili Lujza (e.h.) Babindák Ernő (m.v.), Gábor Anita (m.v.), Farkas Ramóna (m.v.), Séra Dániel (e.h.), Sánta Gergő, Szeverényi Barnabás, Barka Dávid, Hajdú Flórián, Benedek Attila, Csabai József Márk, Tókos Attila, gyerekszereplők.

A bemutató esten az ott ülő közönség visszafojtott lélegzettel nézte végig a gondossággal, ihletettséggel színre hozott, magas művészi ihletettséggel készült előadást, amelyet végül hosszas megérdemelt tapssal jutalmazott.

Táncdramaturg-koreográfus: Zs. Vincze Zsuzsa, korrepetitor: Vitus Eszter, szcenikus: Tóth Kázmér, rendezőasszisztens: Vida Gábor.

Bemutató és megtekintett előadás: 2024. október 12.

Budapest, 2024. október 14.

Megjelent a Kláris 25/1.számában.

 Földesdy Gabriella

  


♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©