Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

LILIOMFI

Vígszínház   

Szigligeti Ede vígjátékát (1849) ezúttal Vecsei H. Miklós írta át színpadra, sőt a Csángálló zenekar zeneszámainak szövegeit is ő szerezte, sokat megőrzött az eredeti cselekményből. De különös, hogy beiktatta a szereplők közé a színműírót, Szigligetit. Az ötlet kedves, kár, hogy sokszor csak díszletnek érezzük a szakállas öreget, aki kezében fekete könyvvel áll vagy üldögél a színpadon, szerepe nem sok. A szövegre figyelünk, ami tele van akcentussal ejtett mondattal, mai szleng utalásokkal, vicces kiszólásokkal (kvázi szépség, kvázi modo), a gyors beszédtempó miatt sokszor nem érteni, ki mit mond, a hátul ülők lemaradnak a poénokról.

Másfelől új díszletvariánssal és játékmóddal is találkozhattunk a népszerű klasszikus vígjátékunk legújabb változatában. A rendező ifj. Vidnyánszky Attila megújított néhány karakterfigurát a darabban, a színpadi mozgást kiszélesítette, felgyorsította, szinte mindig ugrál, táncol, elesik, hajlong, mászik valaki előttünk, ráadásul a nézőtér is részesévé válik a fergeteges játéknak, égőt cserélnek a lámpában, bizonyos kifejezések zárlatot okoznak a fényekben, de a legmeglepőbb, hogy a szünetben lángost sütnek a színpadon, és zsíros kenyeret osztanak a nézők között. A lángos hamar elfogyott, a sorban állók egy része hoppon maradt. A rendezői ötletek kimeríthetetlen tárháza ez az új Liliomfi, a rendező ifjú Vidnyánszky, aki minden eddigi szerepében egy túlmozgásos, akrobatikus elemekkel tűzdelt fiatalembert alakított (Hamlet, Mozart, Trepljov, Chaplin), most színészeit hozza ugyanebbe az „örökmozgásba”.

Captatio benevolentiae [a hallgatóság megnyerése]? Igen, az is, elsősorban a fiatal közönség megnyerése a színháznak, sőt mintha a rendező veszélytelen drognak szánná a színház közönségre gyakorolt hatását. Az effajta színházi élmény kizökkent az unalmas rutinból, esetenként párkapcsolatot helyettesít, elvon az értelmetlen politikától, munkahelyi stressztől, egyenesen egyfajta antidepresszánsnak fogható fel. De mégsem ez a központi mondanivaló, végül is a színház nem egészségügyi intézmény. A lényeg a színjátszás szeretetének megvallása. Camilla mondja ki az eredeti szövegben a mondatot, amely a jelenlegi előadás lényegét fejezi ki s teszi általános megállapítássá:„én ellenállhatatlan szenvedélyt érzek a színészethez” A finálé minden itt szereplő személlyel kimondatja ezt a mondatot, utoljára Szilvai professzoron a sor, aki nagyon nehezen, akadozva, de mégis elhangzik tőle a mondat, miközben leveszi ősz parókáját.

A mondat hitvallásként funkcionál, és túlnő mind Szigligeti szimpla rokoni kibéküléssel végződő befejezésén, valamint az 1954-ben forgatott Makk Károly film lázadó főhősén is, aki nem békül ki nagybátyjával, sőt szerelméből is színésznőt farag.

Bajunk legfőképp a díszlettel adódott (hozzávéve a lángos sütést, zsíros kenyér-osztást). Csiki Csaba díszlete meghökkentő, zsúfolt, ám funkciótlan. Lomtalanításra felhalmozott használt bútorok, sehová nem vezető lépcső, ajtó alatt mélység, ajtódömping egy rakáson. Ez a színpad levegősebb egymásba nyíló szobákat bírt volna el. Cs. Kiss Zsuzsanna jelmezei egységes stílűnek ugyan nem mondhatók, de legalább információval szolgálnak viselőjükről, és ez itt fontos. Kányai fogadós kiábrándító parókája és testhez álló nadrágja, felsője hangsúlyozza kövérségét és sült paraszt voltát, az ifjú Schwartznak mókás pepita gigerli öltözete van, Bodri kutyát pedig egyetemi hallgató alakítja hátán fekete subával, összegömbölyödve.

Keresztes Tamás (m.v.) életkorával (46) talán a legidősebb színész, aki Liliomfit játszott. Még így is hiteles, nagyszerűen ért a tréfacsináláshoz, és élvezi a szerep adta lehetőségeket. Gál Réka Ágota (e.h.) Mariskája kedves jelenség, de még hiányzik a báj és a szenvedély belőle. Viszont Szilágyi Csenge Kamillaként remek vénkisasszony, kellően irigy és szerelmesnek ostoba (korban ő illik a 46 éves Liliomfihoz!). Ötvös András vagány Szellemfi, kiszólásai sajnos nem mindig érthetőek, Rudolf Péter Szilvai professzora telitalálat, még szimpatikus is lesz a végére. Gyöngyösi Zoltán Gyuri pincére botcsinálta zsonglőrködéssel, Hegedűs D. Géza a bunkóság eljátszásával válnak humorforrássá. További szereplők: Varga-Járó Sára (Erzsi), Méhes László (Ede), Zoltán Áron (ifj. Schwartz), Borbiczki Ferenc (öreg Schwartz).

Zene: Kovács Adrián, Mester Dávid, dramaturg: Németh Nikolett, koreográfus: Berecz István, világítás: Csontos Balázs, rendezőasszisztens: Szládek Kata.

Bemutató előadás: 2024. szeptember 21.

Megtekintett előadás: 2024. október 2.

Budapest, 2024. október 4.

Földesdy Gabriella

  


♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©