Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

ALBERT ÉS CHARLIE

Rózsavölgyi Szalon   

Olivier Dutaillis darabja Albert Einstein (Epres Attila) és Charlie Chaplin (Pál András) barátságáról szól, helyesebben azokról a mondatokról, amiket ez a két különböző és különös ember a két világháború között és a háború után mondhatott talán egymásnak a világ helyzetéről, az emberi cselekedetek veszélyességéről, a háború következményeiről a személyes életükben és az emberiség életében.

A darab szerzője szerint háromszor találkoztak, úgy, hogy Chaplin kereste fel Einsteint. A Nagyvárosi fények című film díszvendége volt Einstein Chaplin meghívása alapján. Első személyes találkozásuk során felidézték ezt az eseményt. Einsteinnek megdöbbentő volt az a hatalmas tömeg, amely a film bemutatására összecsődült az utcán, ahogy rajongtak, éljeneztek, hangoskodtak nemcsak a filmbemutató, hanem az ő jelenléte miatt is. Számára érthetetlen, hogy az emberek tömegben képesek egységesen viselkedni, ezt nem tekinti pozitív dolognak. Chaplint ez nem rázta meg, ő hozzászokott az amerikaiak viselkedéséhez. Ebben az első részben megismertük a szereplőket, elsősorban Chaplin regényes életét, a művészt, a kiváló üzletembert, aki londoni életének nincstelenségéből menekülve, Amerikában fiatal korára (29 éves volt) saját filmstúdiót alapított, ahol sok filmet készített. Megjelenik a színen Helene (Nagy Dóra), a gyömbéres limonádé szakértője. Itt kell a nézőnek ráébrednie, hogy bár a többi szereplő eredeti nevén szerepel, Helene nem, tehát a szerző nem ragaszkodik a szó szerinti hitelességhez. Nincs ezzel semmi baj, a művészet megrajzolja a saját területét, amely arra szolgál, hogy (most éppen) meséljen a humanizmusról, a felelősségről, az életről. (Einstein utolsó szerelme Johanna Fantova volt, egy meseszép prágai könyvtáros hölgy, aki Einsteint szolgálva szolgálta az egész emberiséget.)

A második találkozásuk, a szerző szerint, a hirosimai tragédia után történt. Ebben a részben a fő problémát az atombomba létrejötte és várható hatásainak megbeszélése jelentette. Való igaz, hogy Einstein nem önálló elhatározásából írta elhíresült levelét az amerikai elnöknek, figyelmeztetve, hogy támogassa az atombomba elkészítésén dolgozó fizikusokat a munkájukban, mert Hitler tudósai már nagyon közel járnak a bomba megszerkesztéséhez, és a háború kimenetele attól függ, hogy a bomba gyártásának versenyében ki lesz az első. Einstein Szilárd Leo tanácsára írta a levelet. (A Christie’s-nél most szeptemberben árverezik ezt a levelet, a kikiáltási ár 4 millió dollár), Szilárd Leo az utolsó lehetőséget felhasználva jött át Európából, pontosabban Németországból Amerikába, ismerte az ottani kutatásokat. Hirosima bombázása után Einstein bevallja a darabban Chaplinnek, hogy már úgy látja ő is, nem kellett volna megírnia azt a levelet, de Einstein akkor még nem tudott a gázkamrákról. Kérdés, hogy hogyan nyilatkozott volna minden tény ismeretében? (Megjelent egy könyv 1946-ban: Egy világ vagy egy sem címmel. Ebben az atombombát készítő fizikusok írtak tanulmányokat, és Einstein, aki figyelmeztette az emberiséget, hogy roppant veszélyes helyzetbe került az atombomba birtoklásával.)

A harmadik jelenet a búcsúzás találkozója. Einstein már egészségileg gyenge, és ez valószínűleg képességeire is hatással volt. Ebben az időben, mint mondta Chaplinnek, azzal foglalkozott, hogy megtudja, hogyan tervezte meg Isten a világot, milyen ismeretek szükségesek ehhez, pedig neki kellett volna a legjobban tudnia, hogy éppen ilyen kérdések elkerülése érdekében Istent megismerhetetlennek kiáltottuk ki. Chaplin, családjával együtt, Svájcba készült, indulása előtti napon látogatta meg Einsteint, hogy elbúcsúzzon. Őt az Amerika-ellenes Tevékenységet Vizsgáló Bizottság vette üldözőbe, ezért kényszerült eladni stúdióját és távozni az országból. Biztonsági célból 1938-ban szervezett bizottság a háború után a kommunista beszivárgástól félve az egész filmipart megtámadta, hiszen itt sok Európából származó ember dolgozott. Chaplin is rákerült a listájukra, és ezért elmenekült. Igaza volt, hosszú börtön, egzisztenciális ellehetetlenülés várt azokra, akiket akkoriban megtámadott ez a bizottság.

A darab vitathatatlan pozitívuma, hogy a második világháború körüli eseményeket felidézte. Már kezdjük elfelejteni az atombomba keletkezésének történelmi korát, a „csodafegyver”-ben bízó, megvadult Hitler utolsó éveiben rengeteg emberáldozatot és pénzt felőrlő őrült elképzeléseit. Nagyon nem szeretünk belegondolni, hogy mi lett volna, ha az ő tudósainak sikerül megtalálnia a „csodafegyvert”. A darab kapcsán erre is gondolhatunk. Nem nagyon ismertük az Amerika-ellenes Tevékenységet Vizsgáló Bizottság munkáját saját korában sem, és így könnyű is elfelejteni. Most erről is hallottunk, hiszen egy igazán amerikai művészt, akinek anyagilag és minden más szempontból is sokat köszönhetnek az Államokban, szándékoztak bebörtönözni, mint ahogy tíz társával meg is tették, ezzel erősen ártva az egyéneknek, de az amerikai filmiparnak is.

Sajnálatos, hogy ilyen sok vitát kiváltó történelmi események felhasználása nem tette lendületessé, élőbbé, mozgalmassá a darabot, aminek nemcsak mi nézők voltunk a vesztesei, de láthatóan a színészek is. A színészek korukat tekintve középkorúaknak számítanak, így lehet, hogy ők nem tették magukévá a megformált kor tragédiáit, ezért mondataik erőtlenek voltak, néhol szárazak, érzéstelenek. Ez talán Nagy Dóra szövegére volt a legkevésbé jellemző.

A kosztümök (Cselényi Nóra) és a díszlet (Enyvvári Péter) megfelelőek voltak. Legszívesebben negatív megjegyzéseket tennék a rendezővel (Ujj Mészáros Károly) kapcsolatban, de nem tudom, hogy mennyi és milyen lehetőségei voltak, abban biztos vagyok, hogy nem ez a rendezés teszi népszerűvé.

Bemutató:

Budapest, 2024. október 2.


Megjelent a Kláris 25/1.számában.

Tóth Attiláné

  


♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©