Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

GODOTRA VÁRVA

Nemzeti Színház, MITEM

A modenai Emilia Romagna Teatro Fondazione előadásában láthattuk Samuel Beckett mindeddig leghíresebb abszurd drámájának legújabb változatát, amelyet a görög Theodórosz Terzopulosz rendezett. Beckett abszurdja 1952-ben jelent meg, és 1953-ban már színpadon játszották Párizsban, az eltelt több mint hetven év alatt semmit sem veszített aktualitásából. Ennek oka – valószínűleg – talányos nyelvezete és többértelműsége, amely újra és újra elbűvöli közönségét, és megfejtésre készteti: kit rejt Godot személye, mit jelent az örök várakozás, van-e értelme a szenvedésnek, és egyáltalán, az emberi életnek, ha nincs lehetősége a végső titkok megfejtésére, és csak a puszta és véges fizikai lét marad neki?

Minden rendezés megalkotja az elképzelt teret, ahol az öt szereplő mozog. A szerzői utasítás csak a sivár tájat és benne az egy szem kopár fát jelzi díszletként, ezt általában minden előadás kisebb-nagyobb eltéréssel megtartja. Terzopulosz rendezésében teljesen szakít ezzel a hagyománnyal. A színpad közepén egy jókora mechanikus szerkezet (installáció) áll, négy hatalmas négyzet alakú fatábla alkotja, ennek közepét lehet fel-le, illetve oldalirányban nyitni, zárni. Kinyitva kereszt alakot ölt a nyílás. Először csak felfelé nyílik a tábla annyi helyet hagyva, hogy Vladimir és Estragon fekve elférjenek ebben a résben. Ők a darab végéig ebben a fekvő helyzetben, alig mozogva mondják végig a szövegüket. Pozzo és Lucky megjelenései alkalmával kinyílik a fatábla oldalirányban is, a keletkező résben felül Pozzo áll, mintha gyeplőt tartana kezével, míg Lucky a földön állva tölti be a lenti rést. Az üzenetet hozó Fiú a díszletet kihagyva, előtte pár méterrel jelenti be a soha meg nem érkező, csak üzengető Godot újabb halogatását érkezésére vonatkozóan.

A különös díszletmegoldás olyan, mint egy rejtvény, meg akarjuk fejteni jelentését, üzenetét, milyen rendezői/díszlettervezői (a díszlet is Terzopulosz munkája) gondolat húzódik meg mögötte? Beckett darabja a jövőben játszódik, méghozzá egy világégés vagy egy ismeretlen pusztulás utáni világban, amikor alig van ember a földön. Az azóta eltelt hetven év azonban ráébreszthet bennünket, hogy a Godot nemcsak egy valamikori jövőkép, hanem éppúgy lehet az emberi lélek kiüresedésének lenyomata akár a mű megírásakor, akár az azóta eltelt hetven évben bármikor, így most is. Világégés és fizikai pusztulás nélkül is képes az emberi psziché leépülni, elmagányosodni, emberi mivoltából kilépni, s az abszurd itt éppen a visszaépülés lehetőségeit kutatja. Hogyan válhat az ember megint emberré, s hogyan építheti fel lelkét bizakodással s fordulhat ismét embertársa felé, miközben léte ugyanúgy reménytelen, és csak a Várakozás, illetve a Semmi tölti ki. Ez független a fizikai környezet milyenségétől, a kopár tájtól, mert befelé beszél, önmagához szól.

Ha ezt a lehetséges narratívát tesszük a középpontba, akkor több, mint szimbolikus a díszlet. A fatáblák között hézagként kialakuló kereszt alak a jelenlegi ember vagy emberiség sorsát szimbolizálja: keresztre van feszítve, a mozgástere annyira leszűkült, hogy nem tud létezni a kereszten kívül. Vladimir és Estragon az első részben lábtól fekszenek, fejük egymástól távol esik, a második részben már a fejük középen találkozik, végül a két fej egymáson nyugszik. A másik páros (Pozzo és Lucky) függőleges helyzete alig, vagy egyáltalán nem változik.

A színpadi megvalósításhoz maximálisan hozzájárul a színészek játéka. Különösen a Vladimirt játszó Stefano Randisi és az Estragont alakító Enzo Vetrano játéka volt jelentős. A mozgás hiánya arra késztette őket, hogy hangjuk többszöri változtatásával érjenek el hatást. Kezdetben minden elhangzó mondatuk alatt és után nevetnek, majd egész halkan, suttogva beszélnek, hogy később erőteljesen felerősítsék a hangjukat, szinte kiabálnak, végül nyugvópontra jut a beszéd, ismét halk lesz, tagolt, komoly, jelentőségteljes. Pozzót Paolo Musio szinte mozdulatlanul, kezét előretartva, monoton szövegmondással csinálja végig, a Luckyt játszó Giulio Cervi pedig egyhelyben, de futólépésben, zihálva teremti meg a figurát. A Fiú néhány mondatos szerepét, többségében a kérdésekre adott tagadó válaszait nem gyerek, hanem felnőtt színész, Rocco Ancarola játssza.

A játékidő 1 óra 40 perc volt szünet nélkül, és teljes odafigyelést igényelt. A különleges látvány, az olasz nyelvű beszéd hullámzása nagy élményt jelentett az ott ülő nézőknek.

Beckett művét Carlo Fruttero fordította olaszra, rendezőasszisztens: Michalisz Traitszisz, zene: Panaiotisz Velianitisz. A produkció az Emilia Romagna Teatro ERT / Teatro Nazionale, Fondazione Teatro di Napoli – Teatro Bellini és az Attisz Színházi Társulat együttműködésében jött létre.  

Előadás a MITEMEN: 2024. április 10.

Budapest, 2024. április 12.

                              

 Földesdy Gabriella

       


♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©