Színházi kritika
SZÍNHÁZ
MIÉRT PONT KIVI?
Rózsavölgyi Szalon
és Kőszegi Várszínház
Laetitia
Colombani
darabja vígjáték is és dráma is.
Még úgy is megoszlik a téma, hogy az
első rész komikus, a második rész
fényében tragikomikus, a második rész pedig
egy happy-enddel végződő dráma. Az első rész
komikus hangulata szükséges a
második rész pozitív befejezéséhez.
A darab komikumát a magányba süllyedés
mélysége adja. Barnabé Leorux (Schneider
Zoltán) könyvelő magányosan él
felesége halála óta. Fontos számára
a
pontosság és a precizitás, a
szabálykövetés. Elfoglalja magát azzal, hogy
reklamáló leveleket ír, hiszen az élet
más, mint a megfogalmazott szabályok,
ezért kisebb-nagyobb mértékben minden
területen előfordulnak mulasztások,
amelyeket Barnabé nem hagy szó nélkül.
Reklamáló leveleit dossziéba rendezve
tartja, várja a választ. Minden napja, az
étkezése is, egy maga által
kialakított rendet követ. Például minden
napra más joghurtot vásárol,
péntekenként kivis joghurtot, új-zélandit.
Nem fordulhat elő, hogy mondjuk
szerdán véletlenül megeszi az
új-zélandi kivis joghurtot. A szerző irracionális
esetekkel jellemzi a magányba süllyedt ember
nevetséges, ugyanakkor sajnálatra
méltó, szomorú életét. Egyetlen
emberrel tart kapcsolatot Barnabé, a
pszichiáterével (Takács Katalin),
akinek minden szerdán fizet azért, hogy meghallgassa. Mi
nézők jókat nevetünk
azon, amikor Barnabé elszántan számolgatja a
spagetti szálakat, és elmondja
terveit a fiának (Varga Ádám),
amelyek szerint fontos feladat vár rá, mert a tarkababot
és a mák szemeit is
meg kell számolnia. Miközben nevetünk, már
tudjuk, hogy egy, sajnos, nem ritkán
jelentkező, súlyos állapotról hallunk
„beszámolót”. Miért ez a fontos
és
halaszthatatlan számbavétel? Valaki ellopta, betört
és elvitte, nem eléggé elítélhető
módon megtámadta Barnabé
magánszféráját, biztonságát
(nem beszélve a joghurt
áráról), eltüntette a hűtőből a
péntekre szánt új-zélandi kivis joghurtot.
Ki
lehetett az, aki mindezt elkövette, mikor és hogyan? Mit
fog még elvinni?
Valóban mi, nézők is, gondolkodunk, keressük a
megoldást. Barnabé
következetesen ragaszkodik ahhoz, hogy bűneset
történt, és megfigyelő kamerát
szereltet fel a fiával, aki elkezd gyanakodni, hogy ez a
mániákus ellenőrzési
törekvés az apjánál betegséget
jelezhet. Szerez is egy neurológust, aki
megvizsgálja, de normálisnak tartja az apját. A
helyzet fokozódik, ugyanis
Barnabé rajtakapja a bűnözőt, aki nem más, mint egy
fiatal lány, Lili (Kiss Anna Gizella e.h.).
Lili, kiismerve
Barnabé életvitelét, szokásait,
beköltözött, titkon Barnabé volt
feleségének a
szobájában levő szekrénybe. Ez jó
ötletnek tűnik a hajléktalan lány
számára,
hiszen abba a szobába sohasem megy be Barnabé. A
férfi fel akarja jelenteni a
lányt, de a fia lebeszéli. Az egymást
évekig nem látogató apa és fia e
szokatlan eset kapcsán többször találkoznak,
beszélgetnek, már eljutnak addig
is, hogy Barnabé rábeszéli fiát, hogy
örüljön a jelentkező babájuknak, kezdje
el szeretni a még csak magzat babát és baba
mamáját, közben a részegségig
leisszák
magukat együtt. (Ez óriási
kommunikációs siker mindkét részről!). Sőt,
Barnabé
problémáinak önző
képviselésével a pszichiáter nőt is
rádöbbenti arra, hogy
változtatni kell az életén. Belesodródva
mások problémáiba, kezdi érdekelni a
joghurtot lopó lány további élete, amikor
kap egy levelet, amelyben egy
új-zélandi kivis joghurt van egy
bocsánatkérő levéllel, amelyben hírt kap
arról
is, hogy a lány egy segítő szervezetnél van, ahol
dolgozik is.
A magányról
van szó, korunk súlyos
népbetegségéről.
A jellegzetes okkal indít a szerző, ugyanis Barnabé
élete valamikor gyönyörű
volt kettesben a feleségével, de özveggyé
válva kirekesztetté válik. Nem minden
esetben egy tragédia az oka a
bezárkózásnak, körülvehetjük
magunkat falakkal
saját félelmeink, aggódásaink,
bizonytalanságunk, kishitűségünk miatt is.
Ilyenkor sok mindent kitalálhatunk létezésünk
igazolására, támadjuk például az
észrevett hibákat, vagy azokat, akik azt
elkövették, bizonyítva, hogy mi itt
vagyunk és figyelünk. Szervezhetünk saját
és fontosnak tartott rendet a joghurtfogyasztással,
vagy a mindennap más színű fogkefével
(például Déri Tibor). Ügyesen bánik a
szerző a sajátos rögeszmékkel, nem csinál
belőlük indokolatlan és csupán
nevetésre sarkalló eseteket. Erre két oka lehet,
egyrészt lehetőséget ad
Barnabének, hogy jó kapcsolatot alakítson ki a
fiával, és figyelmeztet minket,
depresszióra hajlamos átlagembereket, hogy ha
segítesz másokon, akkor neked is
lesz lehetőséged visszatérni az emberek közé
– rajtad múlik.
Őze
Áron,
a
rendező, elsősorban a főszerepre koncentrál, hiszen
valóban ő viszi a vállán
darabot, Schneider Zoltán könnyeden, hiba
nélkül „hozza” a magánnyá
fokozódott
egyedüllét irracionalitását. Még
három szereplőre volt szüksége a szerzőnek a
darab színpadi megjelenítéséhez – ők
is teljesítik a feladatukat. A jelmezek (Kiss
Fabióla) nem kívánnak sok ötletet,
a díszlet (Enyvvári
Péter) annál inkább, hiszen a
színház egyébként is kicsi terébe a
szokásos
színhez viszonyítva derékszögben még
egy helyszínt kellett elhelyezni,
figyelembe véve a nézők forgolódási
lehetőségét is.
Fővárosi
bemutató: 2023. augusztus 23, Rózsavölgyi Szalon
Budapest,
2024. április 2.
Tóth Attiláné
dr.
♣ ♣
♣
|
|
|