Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

AZ ORFEUM MÁGUSA

Budapesti Operettszínház

Ismeretes, hogy operett nagyhatalom vagyunk, bár ezt a hatalmi státust meg kell osztanunk Franciaországgal és Ausztriával. Kálmán Imre, Lehár Ferenc, Huszka Jenő, Szirmai Albert, Eisemann Mihály és még sokan mások után lehet-e még a 21. században operettet írni? Úgy látszik, lehet, mivel Pejtsik Péter zeneszerző és Orbán János Dénes szövegíró együttesen létrehoztak egy ún. nagyoperettet, igaz, nem három, hanem csak két felvonásban, de mindkét felvonás extrém hosszúra sikerült. Az apropót a Nagymező utcai Operettszínház százéves évfordulója adta, azóta működik e helyen és ebben a formában. Az orfeum mágusa pedig arról szól, hogyan kezdődött az operett pesti meghonosodása, ki is volt Somossy Károly, aki még orfeumként teremtette meg és tette világhírűvé a Nagymező utcát.

Somossyt joggal nevezhetjük kalandornak, életművésznek, de az biztos, hogy Budapest sokat köszönhet neki, hisz nemcsak az orfeumot teremtette meg, de a Duna partján épített egy vigalmi negyedet is Kis Konstantinápoly néven. Bár ez utóbbi maga volt a csoda keletet idéző díszleteivel, de bukásra volt ítélve a szúnyogok támadása és az örökös pénzhiány miatt.

Somossy most, ezzel a nagyoperettel kapja vissza azt az elismerést, amit eddig senkitől nem kapott meg. Az emlékére írt operetten felül még szobrát is felavatták közvetlenül a színház bejárata mellett. Mindez dicséretes dolog, ám ne gondoljuk, hogy a mű cselekménye híven követi a mágus életét. Az operett forgatókönyve nem életrajzi regény, a szomorú véget nem akarja színpadra vinni. A mágus ugyanis dicstelenül, szegényen, magára hagyatva halt meg 75 évesen, vagyonát elveszítve egy ellene folyó per közepette. Halála után lányait felmentették, posztumusz csak őt magát téve felelőssé az Új-Somossy Orfeum csődjéért.

Ha nem erről, akkor miről szól Pejtsik Péter és Orbán János Dénes operettje? Hát Carola Cecília (Kiss Diána) primadonna és a mágus (Dolhai Attila), valamint Cecília többi hódolóinak szerelméről, Belláról (Széles Flóra), az új díváról, no meg Lazarovits Zdénkó (Erdős Attila) bácskai mágnásról, aki egész vagyonát herdálja el a csinos hölgyek bájaira, ő az, aki százkoronással gyújtja meg a szivarját, szóval igazi operett figura. A virágzó orfeum felett azonban gyülekeznek a felhők, Somossy felesége (Fischl Mónika) nem nézi jó szemmel férje állandó hűtlenségeit, a vetélytársak pedig gyilkosságot terveznek ellene, hogy megszerezzék az orfeumot. A bérgyilkos lesben is áll épp akkor, amikor Zdénkó és Somossy pisztolypárbajt vívnak, és lesből rálő. Még a vér is folyik a színpadon, majd a Rókus kórház ágyán látjuk viszont a főhőst, aki primadonnáival rendelkezik betegágyából: Cecíliát is és Bellát is férjhez adja, orfeumát pedig eladja. És mikor elintézte mindezt, szépen feltámad, és kisétál a kórház kapuján. Aki nem érti, hogyan történhetett ez meg, muszáj megnéznie Az orfeum mágusát.

A cselekmény lefolyása közben gyönyörködünk a pompás díszletben, dupla forgószínpad, háttérben egy aranyozott karzat, középen egy fekete zongora, főnöki iroda fényűző bútorral (díszlettervező: F. Kovács Attila), pompás, gazdag jelmezekkel (Berzsenyi Krisztina), balettkarral, akiknek táncát Bozsik Yvett koreografálta. Az operett előadásakor nem szabad spórolni a kellékekkel, mindennek káprázatosnak kell lennie benne, mert a szegényes kiállítás megöli a sikert. Ezt a szabályt maximálisan betartotta a színház.

Na és miket énekelnek a szereplők? Áriákat, duetteket, sok a prózai megszólalás. Zenekari szólók, és a táncokat kísérő zeneszámok erős hatással vannak a nézőkre, mert dallamos, jó hangzású zenéről van szó, igazi operettmuzsikáról. De dúdolni mégiscsak azokat tudnánk hazafelé menet a színházból, amiket idézetként komponált bele a zeneszerző régebbi, híres operettekből. Szívünkhöz kapunk, felismerve a Csárdáskirálynő vagy a Bob herceg néhány nagyon ismert dallamát. Persze, nem tudhatjuk, hogy tiszteletből folyamodott ehhez az eszközhöz, vagy azért, mert nem tudott ezeknél jobb dallamokat kitalálni. Mikor egyik jelenetben az Éj királynőjeként említenek valakit, azonnal megszólal Mozart Varázsfuvola c. operájából a híres ária első néhány taktusa. Egyik szemünk sír, a másik nevet…

Egyértelmű elismerésként említhetjük a második felvonás vége felé megjelenő Kálmán Imre (Boros Misi) figuráját, aki Somossy orfeumának fénykorában még kamasz fiú volt, zongoristának tanult, de mégis helye van a mostani operett szereplői között. Hiszen ő írta meg közel húsz évvel később a Carola Cecília és Leopold Weilersheim házasságából származó Edwinnek és Szilvia primadonnának szerelmi történetét a Csárdáskirálynőben. Boros Misi virtuóz módon játszik el a zongorán néhány Kálmán-operett átiratot (nem csoda, hisz ő volt a Virtuózok c. tv-s vetélkedő győztese!), ami után fergeteges tapsot zsebel be.

A nagyoperett happy endekkel, pólyás babával és nagy összeborulásokkal ér véget. Eszmei mondanivalónak talán azt tekinthetjük, hogy okos ember ellen nem érdemes merényletet tervezni, mert úgysem fog rajta a golyó. Több bölcsesség is található még a történetben, így az is, hogy sikeres primadonna ugyancsak kelendő főúri kérők házassági terveiben. Vagy, ha el is herdálod az összes pénzed, lehetsz még boldog egy jó házasságban.

Dolhai Attila, Fischl Mónika, Kiss Diána magas színvonalon énekeltek, a legtöbb tapsot Fischl Mónika kapta, ő énekelte a legmagasabb hangfekvésű áriákat. A legjobb színészi alakítást a szerb Zdenkót játszó Erdős Attila nyújtotta, feltűnő akcentussal beszélve a magyart, ez igen jól is állt neki. Emlékezetes volt Kiss Zoltán Miska pincérként, Vati Tamás Toulouse Lautrecet néma szereplőként adva, valamint a Barrison-lányok (Fekete-Kovács Veronika, Kelemen Fanni, Drahos Evelin, Felkai Flóra, Szente-Laboda Zsanett), Altsach Gergely (Edward herceg; Inas). További szereplők: Czikora István László, Dézsy-Szabó Gábor, Földes Tamás, Bardóczy Attila,Németh Attila, Magócs Ottó, Sándor Péter). Közreműködik a Budapesti Operettszínház Énekkara, Balettkara, Zenekara, a Musical Együttes, a Bozsik Yvette Társulat táncosai.

Karmester: Pfeiffer Gyula, rendező-koreográfus: Bozsik Yvette, világítás: Dreiszker József, szcenikus: Préger Krisztián, vizualitás: Somfai Péter, rendező munkatársa: Tucker András.

Bemutató: 2023. november 17–18–19.

Megtekintett előadás: 2023. november 17.

Budapest, 2023. november 20.
                   


Földesdy Gabriella

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©