Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

EQUUS

József Attila Színház

 Kiváló rendezés – problémás darab…

Alapvetően problémás emberekről problémás darab Peter Schafferé. A 17 éves fiú (Alan Strang – Fekete Gábor) rémtette (a hat ló megvakítása) józan ésszel felfoghatatlan, a pszichiáter (Martin Dysart – Fila Balázs) évente csak 3 hétig boldog valamennyire, amikor a régi görögök világát idézheti fel, irigyli a fiút a háromheti meztelen éjszakai vágtatásáért a lovon nyereg nélkül, gyereket pedig nem vállalt az amúgy is boldogtalan házasságában, mert nem akar felelősséget vállalni – miközben sikeres gyermekpszichológus, a bírónő (Hesther Salomon – Szabó Emília) élete sem tűnik boldognak, a hivatása (?) látszólag kitölti az űrt, házas, de gyerek persze nincs, a fiú anyja (Dora Strang – Fehér Anna) „bigott” vallásos tanítónő létére, az apa (Frank Strang – Zöld Csaba) – nyomdász – tagadja érzelmeit, tanúja fia teljesen irracionális, rémisztő éjszakai önostorozásának a szobájában a ló különös képe előtt – persze, hogy a pszichiáter számára a „normális” élet szinte taszító. Boltban dolgozni – amit a fiú amúgy szeret – nem megfelelő (senki ne is dolgozzon boltban, ne is legyenek eladók?), gyerek ne legyen – a darab régi már, kerek 50 éves, azóta még kevesebb gyerek születik arrafelé is. Természetesen a pszichológia is igen sokat fejlődött azóta, beleértve a módszereit is.

Nem normális gondolkodásmódból hogyan is fakadhatna normális élet? Ki a normális? Ha a fiút kigyógyítják, akkor egyetlen szenvedélyétől, a ruha nélküli éjszakai lovaglás mámorától is megfosztják. (Popper Péter is feltette annak idején a kérdést: ha a neves neurotikus színészt kigyógyítja, akkor tehetségéből is)?… Szürkének megélt hétköznapokból menekülnek a mámorba, sokszor vele a halálba sokan ma is, nálunk is.

A szülők természetesen nem néznek szembe saját problémáikkal, a pszichiáterhez külön-külön, titokban jönnek el és beszélnek lényeges kérdésekről, problémáikról, de még itt sem igazán őszinték. Talán nem is képesek rá. Az anya a „gonosz”-szal harcolna, a fiúban a gonoszt látja. Az apa leginkább nem ért semmit, és nem is akar érteni. Az istállótulajdonost (Harry Dalton – Újvári Zoltán) persze nagy kár érte a lovak megvakításával, és bár korábban sejtette, hogy éjszaka valaki kiviszi egyik-másik lovat, nem jár utána, hiszen a fiú amúgy nagyon szorgalmasan csutakolja a lovakat. Alan lóimádata sem feltűnő, a lány (Jill Mason – Kónya Merlin Renáta) is szereti a lovakat…

A fiú sohasem lovagolt addig, kivéve azt a bizonyos életreszóló élményt jelentő tengerparti vad lovaglást az idegen férfival (Fiatal lovas/Vasgyúró – Lukács Dániel) – mégis, minden előzmény nélkül, nyereg nélkül, szőrén és meztelenül üli meg a lovat és vágtat vele éjszaka… Tudása töredékes, leginkább anyjától tudja, amit tud, skót királyokat… és persze a bibliai történeteket, amiket nem is ért, és csak összezavarják. Lóimádata valamiféle nagyon régi, ismeretlen időkbe viszi tudat alatt.

Nem tud mit kezdeni szexuális vágyaival, találkozása apjával az amúgy is őt felkavaró pornófilm nézése közben teljesen kibillenti, hirtelen döbben rá, hogy az apja egyben férfi is, anyja pedig nő, akik biztos, hogy már nem élnek együtt… A lány pedig még tovább csábítja, szeretne együtt lenni vele, ha máshol nem lehet, hát az istállóban. Nem érzi mélységében, fiatal is hozzá, mennyire megzavarja a fiút a lovak közelsége, és amikor a fiú „felsül”, dühkitörése elől ő is alig tud elmenekülni. A fiú és vele a pszichiáter nagy utat tesznek meg, amíg a fiú eljut a teljes közömbösség-megjátszástól a teljes őszinteségig, feltárulkozásig.

Válasz akkor sem volt, ma sincs, hiszen a gondolkodásmód, a hiedelemrendszer az, ami nem vezethet „normális élet”-hez, amit ezek szerint elutasítanak. A pszichiáter nem látja munkája értelmét, hiszen miféle társadalomba kellene visszavezetnie pácienseit? – az apa pornómoziba jár, az anya a templomba és saját vallásosnak gondolt életidegen nézeteihez, a fiú irreális álomvilágához, aminek a vége az általa istenített lovak megvakítása szinte önkívületben… Nem derül ki, természetesen, a fiú további sorsa, mint ahogyan sok pszichopata, bűnöző, eltévelyedett stb. ember sorsa kétséges ma is. A gyógykezelés nélkül a fiút börtönbe csukták volna, a kezelés végét, eredményét nem tudhatjuk.

A rendezés valóban kiváló. Rendező: Hargitai Iván, rendezőasszisztens Németh Dóra/Jámpa Krisztina. A rendezés érdekessége, hogy a nézők a színpadon ülnek (ilyet láttunk már), de kisebb részük belül, a forgószínpad szélének úgy a negyedrészén, a behúzott függöny előtt, így többször velük fordul a forgószínpad, amikor kitágul a tér, elhúzzák a függönyt, és a nézőtéren, a zsöllyék fölött vezető pallón lehet átmenni a fiú kórházi szobájába, mellette pedig ott ül a dobos. (Zenész: Irmalós Gábor.) Az üléseken a többi szereplő foglal helyet, amikor éppen nem játszik.

Ápolónő: Molnár Zsuzsanna.

A díszlet nem különös, nagyméretű íróasztal, szőnyeg, átlátszó műanyag székek, ezekkel eljátszható akár az éjszakai mámoros, vad vágtatás is; az istálló (pajta) felidézésekor azonban nincs díszlet, üres a színpad. (Díszlettervező: Magyarósi Éva.) A lovak mozgása nagyon jó, az első tengerparti lovaglást is az idegen lovassal táncosok mutatják be, felidézve ekkor is, később is a lovak, érzékeny, finom, máskor vad mozgását, vágtatását, vagy kényeskedő mozdulatait, ijedt rezdüléseit. Lovak: Kékesi Diána, Veres Dóra, Vianello Julia, Czakó Gábor, Horváth Ádám, Jalab Roland. Koreográfus: Horváth Ádám.

Jelmezek segíti az előadás megvalósulását, megfelelően jellemzik a szereplőket: a fiú és a lány lezser öltözékű, az orvos világos öltönye némi tekintélyt sugároz, amivel ő ritkán él – hiszen azért is fordul hozzá régi ismerőse, a bírónő a maga jellegzetes szűk kosztümjében, mert ez az orvos más, mint általában a pszichiáterek (mi is látjuk, ahogyan belemegy pl. a fiú által javasolt beszélgetésbe is); az anya visszafogott, az apa „tekintélyes” nyomdász. Jelmeztervező: Papp Janó.

A táncosok, lovak világa nyilvánvalóan egészen más sminkben és jelmezben egyaránt. A boltban, ahol a fiú dolgozik, a vásárlók fehér álarcban jelennek meg, Alan itt ismeri meg a lányt, aki beajánlja a lovardába, ahova nem mer belépni addig, csak munka után leskelődik.

Dramaturg: Szokolay Brigitta, zenei vezető: Kéménczy Antal.

Fordította: Göncz Árpád.

Az előadás most is 16 éven felülieknek ajánlott.

Természetes és megérdemelt a nagy siker.

Bemutató: 2023. október 6.

Megtekintett előadás: 2023. október 17.

Budapest, 2023. október 18.

Györgypál Katalin

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©