Kiváló rendezés
– problémás darab…
Alapvetően
problémás emberekről problémás darab Peter Schafferé. A 17
éves fiú
(Alan Strang – Fekete Gábor)
rémtette
(a hat ló megvakítása) józan ésszel
felfoghatatlan, a pszichiáter (Martin Dysart –
Fila Balázs) évente csak 3
hétig
boldog valamennyire, amikor a régi görögök
világát idézheti fel, irigyli a fiút
a háromheti meztelen éjszakai
vágtatásáért a lovon nyereg
nélkül, gyereket
pedig nem vállalt az amúgy is boldogtalan
házasságában, mert nem akar
felelősséget vállalni – miközben sikeres
gyermekpszichológus, a bírónő (Hesther
Salomon – Szabó Emília)
élete sem
tűnik boldognak, a hivatása (?) látszólag
kitölti az űrt, házas, de gyerek
persze nincs, a fiú anyja (Dora Strang – Fehér
Anna) „bigott” vallásos tanítónő
létére, az apa (Frank Strang – Zöld
Csaba) – nyomdász – tagadja
érzelmeit, tanúja fia teljesen irracionális,
rémisztő éjszakai önostorozásának
a szobájában a ló különös
képe előtt – persze, hogy a pszichiáter
számára a „normális”
élet szinte taszító. Boltban dolgozni – amit
a fiú amúgy szeret – nem megfelelő
(senki ne is dolgozzon boltban, ne is legyenek eladók?), gyerek
ne legyen – a
darab régi már, kerek 50 éves, azóta
még kevesebb gyerek születik arrafelé is.
Természetesen a pszichológia is igen sokat fejlődött
azóta, beleértve a
módszereit is.
Nem normális
gondolkodásmódból hogyan is fakadhatna
normális élet? Ki a
normális? Ha a fiút kigyógyítják,
akkor egyetlen szenvedélyétől, a ruha nélküli
éjszakai lovaglás mámorától is
megfosztják. (Popper Péter is feltette annak
idején a kérdést: ha a neves neurotikus
színészt kigyógyítja, akkor
tehetségéből is)?… Szürkének
megélt hétköznapokból menekülnek a
mámorba,
sokszor vele a halálba sokan ma is, nálunk is.
A szülők
természetesen nem néznek szembe saját
problémáikkal, a pszichiáterhez
külön-külön, titokban jönnek el és
beszélnek lényeges kérdésekről,
problémáikról, de még itt sem igazán
őszinték. Talán nem is képesek rá. Az anya
a „gonosz”-szal harcolna, a fiúban a gonoszt
látja. Az apa leginkább nem ért
semmit, és nem is akar érteni. Az
istállótulajdonost (Harry Dalton – Újvári
Zoltán) persze nagy kár érte a
lovak megvakításával, és bár
korábban sejtette, hogy éjszaka valaki kiviszi
egyik-másik lovat, nem jár utána, hiszen a
fiú amúgy nagyon szorgalmasan
csutakolja a lovakat. Alan lóimádata sem feltűnő, a
lány (Jill Mason – Kónya Merlin
Renáta) is szereti a
lovakat…
A fiú sohasem
lovagolt
addig, kivéve azt a bizonyos életreszóló
élményt jelentő
tengerparti vad lovaglást az idegen férfival (Fiatal
lovas/Vasgyúró – Lukács
Dániel) – mégis, minden előzmény
nélkül, nyereg nélkül, szőrén és
meztelenül üli meg a lovat és vágtat vele
éjszaka… Tudása töredékes,
leginkább anyjától tudja, amit tud, skót
királyokat…
és persze a bibliai történeteket, amiket nem is
ért, és csak összezavarják.
Lóimádata valamiféle nagyon régi,
ismeretlen időkbe viszi tudat alatt.
Nem tud mit kezdeni
szexuális vágyaival, találkozása
apjával az amúgy is őt
felkavaró pornófilm nézése közben
teljesen kibillenti, hirtelen döbben rá, hogy
az apja egyben férfi is, anyja pedig nő, akik biztos, hogy
már nem élnek együtt…
A lány pedig még tovább csábítja,
szeretne együtt lenni vele, ha máshol nem
lehet, hát az istállóban. Nem érzi
mélységében, fiatal is hozzá, mennyire
megzavarja a fiút a lovak közelsége, és
amikor a fiú „felsül”,
dühkitörése elől
ő is alig tud elmenekülni. A fiú és vele a
pszichiáter nagy utat tesznek meg,
amíg a fiú eljut a teljes
közömbösség-megjátszástól a
teljes őszinteségig,
feltárulkozásig.
Válasz akkor sem
volt, ma
sincs, hiszen a gondolkodásmód, a hiedelemrendszer
az, ami nem vezethet „normális élet”-hez,
amit ezek szerint elutasítanak. A
pszichiáter nem látja munkája
értelmét, hiszen miféle társadalomba
kellene
visszavezetnie pácienseit? – az apa pornómoziba
jár, az anya a templomba és
saját vallásosnak gondolt életidegen
nézeteihez, a fiú irreális
álomvilágához,
aminek a vége az általa istenített lovak
megvakítása szinte önkívületben…
Nem
derül ki, természetesen, a fiú további sorsa,
mint ahogyan sok pszichopata,
bűnöző, eltévelyedett stb. ember sorsa
kétséges ma is. A gyógykezelés
nélkül a
fiút börtönbe csukták volna, a kezelés
végét, eredményét nem tudhatjuk.
A rendezés
valóban
kiváló. Rendező: Hargitai
Iván, rendezőasszisztens Németh
Dóra/Jámpa Krisztina. A rendezés
érdekessége, hogy a nézők a színpadon
ülnek (ilyet láttunk már), de kisebb
részük belül, a forgószínpad
szélének úgy
a negyedrészén, a behúzott függöny
előtt, így többször velük fordul a
forgószínpad, amikor kitágul a tér,
elhúzzák a függönyt, és a
nézőtéren, a
zsöllyék fölött vezető pallón lehet
átmenni a fiú kórházi
szobájába, mellette
pedig ott ül a dobos. (Zenész: Irmalós
Gábor.) Az üléseken a többi szereplő foglal
helyet, amikor éppen nem
játszik.
Ápolónő: Molnár Zsuzsanna.
A díszlet nem
különös, nagyméretű íróasztal,
szőnyeg, átlátszó műanyag székek,
ezekkel eljátszható akár az éjszakai
mámoros, vad vágtatás is; az istálló
(pajta) felidézésekor azonban nincs díszlet,
üres a színpad. (Díszlettervező: Magyarósi
Éva.) A lovak mozgása nagyon
jó, az első tengerparti lovaglást is az idegen lovassal
táncosok mutatják be,
felidézve ekkor is, később is a lovak,
érzékeny, finom, máskor vad
mozgását,
vágtatását, vagy kényeskedő mozdulatait,
ijedt rezdüléseit. Lovak: Kékesi
Diána, Veres Dóra, Vianello Julia,
Czakó Gábor, Horváth Ádám, Jalab
Roland. Koreográfus: Horváth
Ádám.
Jelmezek segíti az
előadás megvalósulását, megfelelően
jellemzik a szereplőket:
a fiú és a lány lezser öltözékű,
az orvos világos öltönye némi tekintélyt
sugároz, amivel ő ritkán él – hiszen
azért is fordul hozzá régi ismerőse, a
bírónő a maga jellegzetes szűk kosztümjében,
mert ez az orvos más, mint
általában a pszichiáterek (mi is látjuk,
ahogyan belemegy pl. a fiú által
javasolt beszélgetésbe is); az anya visszafogott, az apa
„tekintélyes”
nyomdász. Jelmeztervező: Papp Janó.
A táncosok, lovak
világa nyilvánvalóan egészen más
sminkben és jelmezben
egyaránt. A boltban, ahol a fiú dolgozik, a
vásárlók fehér álarcban jelennek
meg, Alan itt ismeri meg a lányt, aki beajánlja a
lovardába, ahova nem mer
belépni addig, csak munka után leskelődik.
Dramaturg: Szokolay
Brigitta, zenei
vezető: Kéménczy Antal.
Fordította: Göncz Árpád.
Az előadás most is
16
éven felülieknek ajánlott.
Természetes
és
megérdemelt a nagy siker.
Bemutató:
2023. október 6.
Megtekintett
előadás: 2023. október 17.
Budapest, 2023.
október 18.
Györgypál
Katalin