Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

EGY, KETTŐ, HÁROM – AZ IBOLYA

Nemzeti Színház  – Gobbi Hilda Színpad

Molnár Ferenc vígjátékai még száz év múltán is szórakoztatnak, esetenként harsány kacajra késztetik a nézőket. Ez különösen érvényes az egyfelvonásosokra, amelyeknek feszes, poén-dramaturgiára épített szerkezete mindig a kellő pillanatban hozza az éppen megfelelő eseményt, kifejezést, mozdulatot, beszólást. Megunhatatlan, nem mellékesen a színészek számára szívmelengető ajándék.

Eklatáns példa minderre éppen az Egy, kettő, három és Az ibolya c. bravúrdarabok, amelyek most egy estén láthatóak a Gobbi Hilda Színpadon, Rátóti Zoltán rendezésében. Még akkor is élvezzük a játékot, ha már sokadszor látjuk-halljuk, amint Norrison bankelnök a szemünk előtt építi fel az önérzetes, szociáldemokrata érzelmű Fusz Antal sofőrt elegáns kapitalista bankárrá, hogy az amerikai lány milliomos szülei számára vonzó vő legyen. De ugyanígy várjuk – akárhányszor is láttuk már korábban –, hogy az ibolya-szerénységű Sobri Ilonka miként csavarja ujja köré a dörzsölt színigazgatót, aki egyébként mindenkit kidob a jelentkezők közül. Ez Molnár Ferenc varázsa, pazar helyzeteket talált ki, és pazar szerepeket írt.

A Molnár-vígjátékok sajátsága, hogy manapság, a rendezői színház fénykorában sem nagyon lehet változtatni a szövegen, a történeten, és persze, a díszleten sem (tervező: Székely László). Norrison a munkás külsejű sofőrből az elegáns irodájában csinál előkelő bankigazgatót, ehhez kellenek az alkalmazottak, megfelelő kellékek, mint ahogyan Ilonka nem máshol, mint az igazgató irodájában csinálja meg a szerencséjét. A sajátos, molnári szituációk durva rendezői átalakításokkal elvesztenék sármjukat, az üres színpad, vagy a modernizált (trágár) szöveg nem hozná a szokásos hatást, sőt valószínűleg lefagyna a mosoly az arcokról.

Az viszont fennáll, hogy zaklatott jelen korunkra különösebb mondanivalót nem szabad keresni ezekben a jól megcsinált komédiákban. A figurák legtöbbje legfeljebb karikatúra, a konfliktusok nem valódiak, legfeljebb egy-egy fordulat, beszólás, karakter emlékeztet a korabeli és máig jelen lévő figurákra. De örök emberi problémákba ágyazódva, mint gazdag lány és szegény fiú szerelme, nagyhatalmú igazgató és hűtlen szerető, az alkalmazottak „olajozásával” működő sikeres bank, netán az öngyilkossággal fenyegetőző hisztérikus primadonna, avagy óriási túlkínálat kóristalányokból. Mindez jól játszható, gyakori helyzet az élet mindennapjaiban. Ezekre a problémákra ad Molnár közhelyes, ámde szellemes válaszokat komédiáiban.

Mondanivalónak ott van Norrison elnök utolsó mondata: „az egész emberiség… az szégyellje magát”, mármint arra válasz ez, hogy a titkár elismerőleg jelenti ki: az egész világ a főnök rendelkezésére áll, s elintéz mindent, ha kell, egy óra alatt. Még poénkodik is, hogy az amerikaiaknál ehhez egy egész nap kell. Az emberiség viszont azóta sem szégyelli magát, egyre képtelenebb helyzeteket produkál, a Norrison féle jóságos öreguraknak mára más trükköket kellene kitalálniuk.

Az ibolya is rejteget szerény mondanivalót. Alapállása, hogy túlkínálat van színésznőkből, táncosnőkből, kóristalányokból, sok a jelentkező, s köztük kevés tehetséges. A jelentkezők mindenképp valami feltűnő cselekedettel akarják felhívni magukra a figyelmet, ám hiába, mert az igazgató nem hatódik meg még a felkínálkozástól sem, rögtön ki is rúgja az ilyent. Egész más a helyzet a szende őszintével, aki nem alakoskodik, pusztán naiv, egyszerű és bájos, vagyis ellenállhatatlan.

Az ibolyában lezajlik (a valóságban nem) a veszekedés Szeniczey művésznő (Udvaros Dorottya) és a főrendező (Rátóti Zoltán) között, háttérben a készülő operett facipős táncán. Így a primadonna, aki nem szerepel a darabban, csak beszélnek róla, hangilag megjelenik.

Schnell Ádám kiváló Norrison, jól kiválasztott színész, méltó folytatója az általam eddig ismerteknek (Feleki Kamill, Márkus László, Kern András). Bodrogi Gyula erején felül teljesít mint titkár, Reiter Zita kissé túl egyszerűre vette Lydia milliomoslánynak a figuráját, nincs tétje játékának, már bejőve tudja, hogy azonnal meg fog oldódni a problémája. A gyerekarcú Steenhuis Raul túl fiatal Fusz Antalnak. Ez utóbbi abból adódik, hogy a szerepek nagy részét még egyetemi hallgatók játsszák, vizsgaprodukcióként került be az előadás előbb a Gyulai Várszínházba, most a Nemzeti műsorába. A titkárnők közül Domokos Éva Lili (Kuno kisasszony) volt a legjellegzetesebb, aki pipiskedve, lábujjhegyen szökdelve játszotta végig a tízpercenként jelentő titkárnőt fekete keretes szemüveggel és fején jókora paradicsomkonttyal. Rácz József (Félix) remek volt ötperces jelenetében, ő játssza Begónia új csábítóját, térdel közben és hajtogatja, hogy ő egy marha. További szereplők: Szép Domán (angol szabó), Tóth László (Dubois-Schottenburg), Kristán Attila (orvos), Fülöp Tamás m.v. (divatárus), Stauróczky Éva, Szalma Lenke, Bubik Réka, Varga Anna Zsófia (titkárnők).

A színigazgatót Kristán Attila alakítja, mintha ideges és fáradt lenne, talán nem a szerep velejárója e két tulajdonság. Mellette Ficsor Milán (zeneszerző) maga a kicsattanó életöröm. A hálás szolga szerepet Rácz József játssza, ő az egész este legjobb epizódja. László Rebeka mint Ilonka, a szerény kis ibolya, valósággal szerény volt, kacérság nélkül.

Jelmeztervező: Tordai Hajnal, zeneszerző, dramaturg: Verebes Ernő, rendezőasszisztens: Trimmel Sándor Ákos.

Bemutató és megtekintett előadás: 2023. szeptember 27.

Budapest, 2023. szeptember 30.

 

                Földesdy Gabriella

 

 

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©