Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

A VÉGE

Radnóti Színház

Minek is „A vége”? Több mindené lehet, de ahogy a felkavaró három és fél órára (egy szünettel) a magyarázatokat nem szabad, vagy nem érdemes keresnünk, magyaráznunk (a „nem tudom, de megmagyarázom”-elv itt is szigorúan tilos), hát a címét se magyarázgassuk.

Három és fél órában egy fotográfus vívódásai gyermekkorától 52 éves koráig, és még egy kicsi. Miközben külön nagyregény lehetne a főhős, Szabad András anyjának (Anya – Kováts Adél) élete az örökölt igen értékes zongorával és hirtelen halála férjének (László Zsolt) kiszabadulása előtti éjszakán; apja háromévi börtöne (1956 után), majd kálváriája, szervezkedései, amik nem vittek sehova, haldoklása rákban a kórházi ágyon; a házbeli (Szív utca 8., természetesen már Budapesten) grófnő (szintén Kováts Adél) tanulságos élete, majd vidékre költözése; a Lukács fürdőben kezdődő és sok éven át tartó előbb szerelem, majd csak ismeretség a nála jóval idősebb nővel (Keresztes Dalma – szintén Kováts Adél); a tanárnő (Selyem Adél – Bata Éva) élete, akibe gimnazistaként szeretett bele, és részben emiatt otthagyta a gimnáziumot, későbbi véletlen találkozása vele mint fiatal anyával a csecsemővel a karján. Nóra (szintén Bata Éva) rejtélye, aki a fő „témának”, Évának a barátnője, életének tanúja. És maga Éva (Lovas Rozi), akivel hét évig éltek együtt, és akinek életét, személyét nem képes megérteni. Mert nyilvánvalóban nem is lehet. Éva tragikus családi háttere a soproni nem épelméjű anyjával és fivérével, mégis a Zeneakadémián ad zongorahangversenyt – itt fontossá válhatna a főhős zongora-öröksége, Éva gyakorlását a férfi azonban ki nem állhatja...

Ha mindez szép kronológiában kerülne elénk, az sem volna önmagában érdektelen; de legalább három időbeli síkon szinte követhetetlenül mozgatva, inkább már felkavaró. Ámde éppen ebben rejlik bonyolultsága is: pontosan azt akarja megmutatni, hogy nem ismerhetjük az okokat, a miértekre – amik az események olykori gyors váltakozása miatt meg sem fogalmazódhatnak akkor – nem is jöhet válasz, az események csak látszatra következnének egymásból, az idősíkok önkényesnek tűnő váltakozása ezt kizárja.

Vehetjük úgy is, hogy az 52 éves, magát most rákosnak hívő (volt) fotográfus, Éva halála után két évvel elutazik két hónapra Krétára a filmtekercseivel – ez a 90-es évek közepe táján történik, amiből sok történés időpontja visszaszámolható –, hogy az Éváról készült rengeteg felvételét feldolgozza-szortírozza? – és eközben gondolja végig addigi életét úgy, ahogyan az emberi agy működik: képekben, időrendet félretéve, mondhatni, így időben „összevissza” – miközben mégis lenyugszik valamelyest, „feldolgoz”. Talán utána ismét itthon van, egyrészt mert – szinte mellékesen – kiderül, hogy mégsem rákos, másrészt, mert szintén mintegy mellékesen kap egy fotót egy ismeretlen fiatal lánytól, Apámnak felirattal – ő csak Évával közös lányuk lehet, mert Éva, már Amerikában, egy homoszexuális férfihoz ment feleségül, vele pedig egy utolsó szenvedélyes éjszakát (vagy csak órát) töltött – és most izgul, milyen lesz találkozásuk a Gellért Szállóban. De, ismétlem, éppen úgy csak mellékesen, mint a rengeteg sikeres fotókiállítás megemlítése a világ fővárosaiban az előző 15 év alatt, Éva nélkül. Sikerének legelső állomását az őt már elhagyott Éva szervezte meg tudta nélkül, Amerikában (most ne firtassuk a szerzői jogokat), és amelyre végül is kijutott.

A történet egésze annyira követhetetlen időben, hogy olykor mindhárom színész – tehát a főhős mindhárom életkorában (52 évesen – László Zsolt, 30-as éveiben – Porogi Ádám, gimnazistaként – Katona Péter Dániel) – egyszerre van jelen, olykor két alakban is, legtöbbször természetesen csak egy-egy korszakában látjuk.  

Tudjuk, hogy nem lehet mindent megírni még 600 oldalon sem (Bartis Attila eredeti regénye, 2015), eljátszani pedig még sokkal kevesebbet lehetséges (hacsak nem több napig, vagy még úgy sem). Sok mozzanat szinte csak ráutaló, mint pl. anyja fivérének zsidó feleségével, újszülött gyermekével együtt való lelövése (nyilas rémuralom).

Vagy kiragadva az a jelenet, amikor a sorozása alóli felmentését elérik.

Számos eseményt ő maga szeretne megtudni a családról, de apjával anyja halála után alig beszélnek, apja halálos ágyán pedig már nem kérdezheti meg.

Egész addigi életében, 52 éve alatt mintha csak sodródna, és nem tudhatja, miért lett éppen fotográfus, vagy hogy van-e Isten...

Az előadás egésze akkora színészi teljesítmény a folytonos kavarodással, szembesüléssel, találkozással a legkülönbözőbb színhelyeken, ami bravúros. Ehhez jó díszlet kell (lényegében szinte nincs is), hiszen nincs átrendezés, váltás, semmi – minden folyik olyan iramban, hogy a nézők székükbe beleragadva igyekeznek követni a beszédet, mozgást, villanásszerű vagy éppen hosszabb történeteket.

További szereplők:

Rusznák András – Kornél, Berényi Nóra Blanka – Imolka, Szentiváni Klári, Johanna, Lilla, Pál András – Kőszegi János, Broch, Bálint András – Reisz, Dr. Zenta, Lovas Antal.

Bartis Attila regényéből Mikó Csaba írta, rendezte: Nagy Péter István, dramaturg: Sándor Júlia.

Díszlettervező: Schnábel Zita, jelmeztervező: Pattantyús Dóra.

LED design: Wurk Ilona, Zene: Dargay Marcell, Csizmás András.

A rendező munkatársa: Ari Zsófi.

A nagy sikeren nem is csodálkozhatunk.

Bemutató: 2023. március 5.

Megtekintett előadás: 2023. május 15.

Budapest, 2023. május 16.

 Györgypál Katalin

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©