Színházi kritika
SZÍNHÁZ
MÁRIA ORSZÁGA
Szegedi Nemzeti
Színház Kisszínháza
eszínház, 2023. május
Székely Csaba darabjának műfaji
megjelölése: dráma. Az előadás pedig
komédia, szatíra, csak éppen nem drámai.
Hogyan lett egy szándékolt Shakespeare
királydráma utánzatból, tényszerűen,
egy groteszk előadás? Ehhez két ember
kellett, a szerző és a rendező. A darabot a Szegedi Nemzeti
Színház rendelte
meg Székely Csabától, aki gondos
kutatásokat végzett I. (Anjou) Lajos (1326–1382)
ragadvány nevén: Nagy Lajos uralkodása
(1342–1382) és az utána következő évek
eseményeivel kapcsolatban, a történelmi hűség
tehát szó szerint biztosított. A
történet valójában megfelel egy
királydrámának, ugyanis Nagy Lajos halála
után
a főurak ilyen-olyan érdekcsoportokat szerveznek, csakhogy az
érdekek az események
hatására változnak, így nem meglepően
gyorsan születnek újabb
érdekszövetségek,
azután ezeket gyorsan követik a még újabb
szövetségek. Az érdekcsoportok
vezetői osztogatják a rangokat a tagoknak és maguknak,
így az egyik-másik főúr
több ragot is cserél rövid idő alatt. Nagy Lajos 40
évig uralkodott kialakult
főúri gárdával, akik tisztelték,
bölcsnek tartották, elfogadták a
döntését,
tőle kapták a rangjukat. Már a temetésén
összeszólalkoztak az egyik
legfontosabb kérdésen, ami mindenkit érintett: ki
legyen a király? Nagy
Lajosnak ugyanis nem született fia, három lánya volt
(egy meghalt). Nagy Lajos
úgy rendelkezett, hogy Mária (Menczel
Andrea) legyen a királynő (11éves, Anjou Mária
1382–1385), és
nagykorúságáig anyja, Erzsébet (Kotromanics
Erzsébet – Botos Éva), a
régens királyné uralkodjon. Ki hallott már
olyat,
hogy egy nő legyen a királynő! Ebbe az urak egy része nem
egyezhet bele – egy
nő, nahát! Nagy Lajos Mária nevű lánya
esetében ez tényleg nem volt a legjobb
ötlet, Mária fiatal és éppen a
kamaszkorát élte, mint minden más, rendes gyerek
az ő korában. Nem értette, de nem is nagyon akarta
megérteni, hogy mit jelent
az ország, a főurak, külföld és saját
maga számára, hogy ő a királynő. Arról is
Nagy Lajos döntött még, hogy Mária Luxemburgi
Zsigmondhoz (Medveczky Balázs) menjen
férjhez. Zsigmond mint egy világfi, be is
költözött a királyi udvarba és
várta az esküvőt, amit Erzsébet
hátráltatott.
Máriát viszont nagyon érdekelte ez az esküvő.
A főurak
támogatásával, családi kapcsolatokra
hivatkozva, megjelent Durazzói Károly mint
trónkövetelő, és Mária 1385-ben le is mondott
a javára a trónról. Az
ellenségeskedések kora ezzel nem fejeződött be,
és egy összeesküvés során
Durazzói Károly (Barnák
László) mint
II. Károly magyar király halálos
sérülést kapott. Közben Zsigmond
rájött, hogy
tennie kell valamit a trónért, csatát nyert,
és megtartották az esküvőt.
1386-ban Mária Zsigmond társuralkodójaként
visszakerült a trónra (ő 1395-ben
halt meg).
Eddig valóban
olyan,
mint egy királydráma, azonban már Székely
Csaba maga egy sajátos nyelvet
használva változtatta a történetet
komédiává. Ez a különös kavart
nyelv
középkorinak tűnik, de azzal, hogy mai és nem mindig
szalonképes szavakkal
párosítja, humorossá válik, és a
téma a drámai, tragédiai jellegét
elveszíti.
Azt nem lehet megmondani, hogy a rendező (Alföldi
Róbert) és a szerző milyen
megállapodást kötöttek volna, és
pontosan kitől
származnak a darab további tragédiát
meghazudtoló vonásai – lehet, hogy ezt ők
sem tudnák megmondani. A humort szolgálja az is, hogy
nagyon gyorsak az
események. Például Lackfi István (Krausz
Gergő) a játék idő alatt erdélyi
vajdából lett horvát bán, majd nádor
–
ezekhez a váltásokhoz sok mindennek kellett
történnie a színpadon (és persze
annak idején a valóságban is.) A drámai
jelleget szegényítette az is, hogy
Shakespeare királydrámáiban esetleg egyszer
váltott valaki rangot, de aki útban
volt, azt megölték. Itt rengeteg
összeesküvés, rengeteg rang, és mindenki
végig
élte a történéseket (kivéve II.
Károlyt, akit a magyar urak hívtak az országba)
– így operett jellege lett a darabnak.
Egyébként énekeltek is a darabban,
például Nagy Lajos temetésén (első
kép) a Himnuszt.
Hiába van a színlapon a dráma
megjelölés, már az első pillanatban lehetett
tudni, hogy itt nagy átverések lesznek műfajilag.
A sok nevetést
és
nyíltszíni tapsot megélt előadás
főszereplői persze a színészek, kiválóan
játszottak. Nagyon nehéz egy nem színésznek
belegondolni, hogy egy valóságos,
önmagában nagyon tragikus korszak eseményeit az
ízlés határán belül kell
humorosan eljátszaniuk, úgy, hogy a
közönség értse a kettősséget. A
nézőnek
azonban azt kellett tapasztalnia, hogy a színészek
láthatóan még élvezték is
ezt az ironikus játékot, és így
végül egy roppant szórakoztató
előadást tudtak
létrehozni. A történelem meghatározó
eseményei bizonytalan, hozzá nem értő,
kisstílű,
vagyis tulajdonképpen mindennapi emberek cselekedetein
keresztül valósulnak
meg. Ez minden korban így van. Mária egy
kamaszlány, Erzsébet, aki most
tulajdonképpen az uralkodó, mert lánya helyett
uralkodik, másrészt egy
szerelmes asszony, aki szerelmével, a nádorral (Garai
Miklós – Borovics Tamás)
együtt egymás után
hozzák a rossz döntéseket, hiszen nem tudnak
racionálisak lenni – szerelmesek,
és úgy viselkednek, mint mindenki más, akin
elhatalmasodik a szerelem. A
férfiak olyanok, mint legtöbbjük, ott van
mögöttük, mellettük az asszony, aki
megmondja, hogy „mi legyen”. Ezek a motívumok nem
éppen a drámai jelleget
erősítik.
A humort szolgálta
a
díszlet és a jelmezek is, Kálmán
Eszter
munkája. A jelmezek is kettősséget mutattak. Egyszerű
háziruhákat, dzsogingot
viseltek magyarosnak tűnő díszítéssel, vagy
királyi, főúri darabokkal bővítve,
például egy köpennyel, palásttal stb.
Feltűnő, hogy a fejdíszek, különösen
Erzsébeté és Máriáé korhűnek
tekinthetők. Különös megoldás volt és a
szatirikus
vonást erősítette, hogy Nagy Lajos
koporsóját mint a
díszlet részét ide-oda tologatták, az
előadás alatt végig ott volt a színpadon,
fel is használták, Mária az anyjával rajta
ült, azon ült II. Károly is,
szeretkeztek is a koporsón. A díszletet három,
mozgatható fallal lehetett
változtatni.
Nagyon örültem,
hogy a
szegedi bemutató után pár héttel már
az eszínházban meg lehetett nézni, és nem
kellett vidékre utazni az előadásért.
Bemutató: Szeged,
2022. április 29.
Budapest, 2023.
május 9.
Tóth
Attiláné dr.
♣ ♣
♣
|
|
|