Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

KIRÁLYI VADÁSZAT

Újszínház – Bubik István Stúdió

 

Hernádi Gyula két felvonásos színművének alcíme: Az utolsó Habsburg. Az átkosban már játszotta a Pesti Színház (1976; 1981), készült tv-felvétel is róla. Annak idején amolyan Hernádi-féle csínynek, csalafintaságnak tartottuk a meghökkentő ötletet IV. Károly és Zita királyné sebtében való legyilkolásáról, majd amatőr szereplőkkel való helyettesítésüket a budaörsi csatában. Az Újszínház most elővette, és kamaradarabként egy porondnyi helyszínen mutatja be némi változtatással a dráma szövegét illetően. Rendező: Nagy Viktor.

A színdarab az 1970-es években keletkezett, és maga a fiktív királygyilkossági történet az elején és a végén is egy-egy keretbe van csomagolva. Az első két kép egy háborús játék előkészületeivel indul gróf Erdődy birtokán, míg az utolsó kép 1960-ban Ullhausenben, a IV. Károly boldoggá avatását megelőző egyik tanácskozáson. Nos, ez a két momentum mind a korábbi, mind a mostani rendezésből teljességgel kimarad, mintha nem is lenne. Viszont nagyon is hangsúlyos marad a fiktív történet politikai motivációs szála, mármint az, hogy az 1921-ben kormányzó Horthy Miklósnak állt érdekében, hogy az utolsó Habsburg ne foglalhassa el újból a magyar trónt, vagyis az ő nyakába lehet varrni a történetnek bármily módon való kimenetelét, ami nem kevésbé tekinthető kitalációnak. Tudjuk, Horthy sosem akart király lenni, és Károly meggyilkoltatása is messze állt tőle.

A Királyi vadászat eljátszik azzal a gondolattal, hogy az utolsó Habsburg uralkodót és a királynét Erdődy gróf birtokán tévedésből (vagy előre megfontolt szándékból) megölik, eltitkolják, s helyükbe dublőröket állítanak be, akiket az előzményekkel megtévesztenek. A dublőrök aztán túl jól játsszák szerepüket, időnként önálló döntéseket hoznak. Erdődyék eredeti terve, a magyar trón elfoglalása nem sikerül, ahogy Horthy kormányzóságának megszüntetése sem a budaörsi sikertelen „csata” miatt. Sőt, halálos áldozatok is vannak mindkét részről. A visszavonulót fújó gróf megmentőként lép fel, amikor az álruhás uralkodó párt Madeirára száműzi egy harmadik királypuccsot ígérve nekik, miközben már intézkedik arról, hogy Károlyt fél év múlva eltegyék láb alól emberei.

Az író – mint egy bármixer – elkápráztat a valós történelmi események és a lehetetlenség határán mozgó, de még nem teljesen abszurd részletek elénk tárásával. Tudatlanságból, vagy bravúros szervezést követően megölik az álruhás királyi párt? A dublőrök nem úgy viselkednek, ahogy számítanak rájuk, ahogy betanították őket? Nem baj. A rendezés még rátesz egy lapáttal, és behoz egy titkos társaságot a képbe, amely nagyon hasonlít a szabadkőművesekhez. Ez mindössze a kezdő jelenet (a körporond mintázata, Erdődy gróf sajátos áldozatbemutatása), amelynek nincs folytatása. De vannak még kissé idegen elemek az előadásban az ötlet szintjén (a dublőrök zenés kísérettel, énekelve gyakorolják be a „királyi” szövegüket, ezzel magasabb szintre emelve a próbafolyamatot, illetve Erdődy az utolsó jelenetben Horthyt hívja, hogy a dolog rendben elintéződött, parancs teljesítve, majd leül, és érzelemben dúskáló dallamot varázsol elő hegedűjéből).

A sajátos cirkuszporondra hajazó, szabadkőműves mintázatú díszletet is a rendező, Nagy Viktor jegyzi. A porondot négy kecskeszarvas ördögszobor díszíti. Kiss Beatrix jelmezei részint átlagos vadászöltözetek, másrészt a gróf ruhája inkább a birtok intézőjének öltözete lehetne. Zita királyné és a dublőr táncosnő ruhái viszont korhűk, szellemesek, tetszetősek.

Az előadást négytagú vonós kamarazenekar kíséri (Sárréti Márton József, Koppán Kata, Wunderlich Márton András, Tóth Barnabás), zeneszerző: Tóth Péter.

A színészek közül a három főszereplőnek jutott igazán érdemleges feladat. Viczián Ottó (gróf Erdődy Pál) remek hazárdjátékos, ezt a szerepet is nagyszerűen megoldja (akár az eddigieket), még akkor is, ha egy grófot nem így képzelünk el 1921 körül (előtte, utána sem). Almási Sándoré a legnagyobb szerep, ő az összevert, vérző Schrei György, majd a szerepét gyakorló uralkodó, az öntudatra ébredt, magát már-már IV. Károlynak tekintő skizofrén személy, aki a vereség után még hálás is „Pali bátyámnak”, s nem tudja, hogy az ő életének napjai meg vannak számlálva. Alakítása csak néha csúszik ki a természetesből, s kár, hogy néhány kilóval testesebb a kelleténél. Koncz Andrea szintén dupla-tripla szerepet játszik, Zita királyné és Aldobói Éva, majd a királyné dublőreként is illúziókeltő. További szereplők: Vass György (gróf Hunyady), Jászai László (Rakovszky), Incze József (Gratz Gusztáv), Jánosi Dávid (Primász főhadnagy), Kazári András (Ostenburg), Darányi Ádám (Boross hadnagy), Incze Máté (Ruppert hadnagy).

Dramaturg: Bártfay Rita, korrepetítor: Nemessányi Éva, a rendező munkatársa: Szelőczey Dóra. A felemásra sikeredett Hernádi-darabot a színház két részletben játssza.

Bemutató előadás: 2023. április 28.

Megtekintett előadás: 2023. április 26.

Budapest, 2023. április 29.

Megjelent a Kláris 23/6. számában.

Földesdy Gabriella

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©