A leghazafiasabb
magyar operett. Lebstück Mária osztrák
neveltetése, nevelőszülei ellenére
csatlakozott az 1848-as magyar szabadságharchoz,
férfiruhában harcolt a
legkeményebb csatákban, ahol megismerte szerelmét.
Gyermekét az aradi börtönben
hozta világra, majd kemény
megpróbáltatások vártak rá.
Utolsó éveit Újpesten
élte 1892-ben bekövetkezett haláláig.
Története megihlette Szilágyi
Lászlót, aki operett librettót írt
belőle, Huszka Jenő pedig zenét
komponált hozzá.
Mindez 1942-ben történt, a hazafias téma a
háború miatt igencsak áthallásos
lett, mivel a németek oldalán harcoló magyar
hadsereg az orosz fronton küzdött,
a hangulat németellenes volt, akár az operett, amely
osztrák- és
Habsburg-ellenes.
Az 1942 szeptemberi
bemutató óriási siker lett, a címszerepet
ugyanis a Nemzeti Színházból
eltanácsolt Szeleczky Zita játszotta, aki ez idő
tájt már sztárnak számított
csinos arca, tehetsége és számos filmszerepe
miatt. Mária partnerét pedig az
akkor szintén sztár színész, Szilassy
László alakította. A szövegíró
Szilágyi
László viszont nem érte meg a bemutatót, a
szöveget Békeffy István és Kellér
Dezső fejezte be, akiknek neve viszont zsidó
származásuk miatt nem
szerepelhetett a plakáton.
Az eltelt bő hetven
év
alatt többször is átdolgozták az operettet.
Kossuthot, Görgeit kihagyták,
népszerű dalok kerültek be a zenei anyagba, hosszú
évekig egyáltalán nem volt
műsoron. Az Operettszínház most 2023. március
15-re időzítette a bemutatót, a
nemzeti ünnep része lett Huszka operettjének
színre vitele.
Homonnay Zsolt rendező két
felvonásban hozza színre az operettet, és Túri Erzsébet díszlettervező a
forgószínpad segítségével teszi
pergővé az előadást. A felépített
vasváz
fényekkel és kellékekkel kiegészítve
minden helyszínt meg tud jeleníteni. Kelemen
Kata jelmezkivitelező
huszárruhái piros színben
tündökölnek, ezt a nők zöld és fehér
viseletei törik
meg. Vagyis a trikolor színei uralkodnak, köztük is a
forradalom színe, a piros
dominál (jelmeztervező: Berzsenyi
Krisztina), Krizsán Dániel
koreográfus tetszetős táncokkal egészítette
ki az előadást.
A színház
az
ősváltozatot célozta meg, elhagyván a
változtatásokat. Már bevett szokássá
vált, hogy néhány éve hármas
szereposztásban kerülnek színre a bemutatandó
operettek. A címszerepet az általam megtekintett
előadásban Kiss Diána játszotta
kiváló hangi és
színészi adottságokkal. Szerelmét,
Jancsó Bálintot György-Rózsa
Sándor macsós hevülettel. A dalbetétek
természetes
módon kapcsolódnak a prózai szövegekhez,
bensőségesre sikerült a duett (Én
mától kezdve csak terólad álmodom),
vagy Panni dala (Csacsi minden férfi),
illetve a slágerré vált Délibábos
Hortobágyon c. közzene.
Ünnepi
hangulatúra
sikeredett a Mária főhadnagy, szép
gesztus, hogy időzítették a bemutatót
március 15-re, nemzeti ünnepünkre.
További szereplők: Lukács Anita
(Antónia), Dolhai Attila (Draskóczy),
Szendy Szilvi (Panni), Dénes
Viktor (Zwikli Tóbiás), Angler
Balázs (Herbert), Pálfalvy Attila
(Kossuth), Németh Attila (Görgei), Bardóczy Attila (Simonich), Vásári
Mónika (Simonichné), Kiss Zoltán
(Biccentő), Péter Richárd (Krantz), Kiss-Balbinat Ádám (Prímás).
Rajtuk
kívül még egy fehér ló is szerepelt,
átvezették a színen, illetve Kossuth a
lovon vonult be a második felvonásban. Vezényelt: Pfeiffer Gyula, karigazgató: Szabó
Mónika, szcenikus: Oláh Sándor,
Szvatek Péter. Koreográfus-asszisztens: Kapitány
Dorottya, a rendező munkatársa: Lencsés
Márton, rendezőasszisztens: Nagy Bea,
Birkenstock Rebeka.
Az ünnepi
előadást
ünnepi hangulat hatja át, jó érzés
volt végignézni az újból feltámadt
Huszka
operettet.
Bemutató: 2023.
március 12.
Megtekintett
előadás: 2023. március 17.
Budapest, 2023.
március 22.
Földesdy Gabriella