Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

A KARAMAZOV TESTVÉREK

József Attila Színház – Gaál Erzsébet Stúdió

Híres írók híres regényei egyre inkább alapanyagként jelennek meg színházi előadásban. Sokszor olvassuk azt, hogy színpadra adaptálta X, vagy Y regényéből színpadra alkalmazta Z. Jelen esetben Dosztojevszkij regényét Hargitai Iván nemcsak, hogy adaptálta, hanem jócskán átalakította, lecsupaszította, megkurtította. Végül a rendezés is az ő nevéhez fűződik ebben a pici térben, amelyet sajátos módon Magyarósi Éva rendezett be koporsóval a közepén, amely asztalként is szolgál, a falakban fiókok rejlenek, amelyekből időnként kezek nyúlnak ki, hogy simogassák vagy cibálják a kínlódó szereplőket.

Az írói életmű kulcsfontosságú műve A Karamazov testvérek. A „szörnyeteg” apa élveteg, züllött élete, a tőle származó négy fiúgyerek, valamint meggyilkolása mintha csak kiinduló pont lenne, és a lényeg az, ami mögötte van. Mit jelent az ember számára a bűnelkövetés, az önfelmentés, a gyűlölet, a szenvedés. Isten hogyan kapcsolódik mindehhez, mi a szerepe a lelkiismeret-furdalásnak? Nem az a kérdés, ki ölte meg Fjodor Karamazovot, aki minden hozzátartozója számára pusztán a romlást hozta. Mindkét feleségét halálba kergette, fiaival nem törődött, törvénytelen fia, Szmergyakov, erőszak következtében jött a világra. Mind a négy fiúnak lehetett indítéka a gyilkosságra, játszadoztak a gondolattal, ám nem tették meg. A középső fiú, Iván sugalmazására végül a törvénytelen Szmergyakov ölte meg apját. Még az ítélethirdetés előtt öngyilkos lesz, ő tehát nem büntethető. De büntethető a legidősebb fiú, Dimitrij, aki ellen még volt menyasszonya, Kátya bizonyítékkal is szolgál. El is ítélik sokévi szibériai száműzetésre.

A rendezés szinte kiiktatja a folyamatos cselekmény követését. Ugrál térben, de főként időben. A szobányi színpad mögött lévő üvegfal választja el az előtértől a „vallatás” terét. Az előadás úgy kezdődik, hogy Dimitrijt kihallgatják a megölt apja ügyében, meztelenre kell vetkőznie, nincs-e nála eldugott bizonyíték. Itt zajlik a törvénytelen Szmergyakov „megdolgozása”, amelyben Iván a bűnös. A fiú teljesen a befolyása alatt áll, apját is Iván sugalmazására ölte meg, és az öngyilkosság is tulajdonképpen menekülés számára.

Az Aljosa és testvérei közti harc, valamint a két asszony őrjöngése a férfiak vetélkedése közepette durva tettlegességig fajul, a frivol Grúsa, aki három férfinak is majdnem egy időben a szeretője és a szendének tűnő Kátya szerves részei a fennálló káosznak, valamint Dimitrij elítéltetésének. Az érzelmek, a gyűlölet, a megaláztatás az egekig hatolnak. A darabot szünet nélkül játsszák, száz perc érzelmi vulkán, még időnk sincs, hogy mindez leülepedjen a tudatunkban.

A sűrített cselekmény során számos jelenet első pillantásra nem követhető az ott ülők számára. Néhány szereplő elhagyása (Fjodor Karamazov, Sztarec), illetve néhány mellékes szereplő központba helyezése (Iljusin, Kolja) átrendezi a regénybeli viszonyokat. Miért szerepel Jézus, és miért nem tudjuk, hogy Iván mikor beszél az Ördöggel? Talán mert minden és mindenki egybefolyik. Ugyanaz a színész játssza a két női szereplőt, Aljosát és a lengyel udvarlót, valamint Szmergyakovot és az ügyészt, Iljusát és Jézust, Kolját és az Inkvizítort. Mindezt túl sok felfogni első látásra.

Az előadás legforróbb pillanata, amikor Aljosa (Fekete Gábor) átlép a nézőtérre, és felteszi a kérdést az ott ülőknek. Ártatlannak érzik-e magukat? Van-e olyan bűnük, amit eddig nem vallottak be? A kérdésre – bármennyire is valóságos – nem vár választ, épp elég az, hogy mellbe vágja a nézőket ez a felszólítás. Ha nem is kényszerülünk válaszolni, mindenképp elgondolkodunk azon, kik vagyunk és milyen bűn, mulasztás terhel bennünket. Kísérleti, vagy provokatív színház, jut eszünkbe, amely mindig csak stúdió körülmények között valósul meg, hiszen egy nagyszínházban már zaklatásnak tűnhet. A három elhangzó dalbetét funkciója sem világos. A szocialista mozgalmi dalt éneklő kórus értelmezhetetlen.

Az előadás óriási feladat elé állítja a színészeket. A száz perc intenzív végigjátszása maximális átéléssel, fizikai igénybevétellel testi és szellemi erőpróba. Lukács Dániel (Dimitrij) vad indulatokkal játszik, de a végére eljut büntetése elfogadásához, már közelgő szabadságáról vizionál, a lehetetlent ostromolja. Lábodi Ádám (Iván) és Fekete Gábor (Aljosa) többször is egymásnak feszül, az óriás mozdulatok, földön fetrengés, egymásnak feszülés alig valósítható meg a szűk hely miatt. Kulcsár Viktória (Grúsa, Kátya) mindkét nő megformálásában túltejesít fizikailag, hangerőben is. Az ordítás eltorzítja a kimondott szöveget, nem is mindig érthető. Horváth Sebestyén Sándor (Szmergyakov, Ügyész) ügyesen lavíroz a két teljesen különböző karakter között. Két kamasz fiú, Molnár André Lukács (Iljusa, Jézus) és Maszlag Bálint (Kolja) felnőtt teljesítményt nyújt az epizódszerepekben.

Felkavaró előadás, Istennel, hittel, lelkiismerettel, szembesítése tükörbe nézésre késztet. Ránk zúdítja a lelkiismeret vizsgálatot. Dramaturg: Szokolai Brigitta, jelmez: Papp Janó, koreográfus: Horváth Ádám, zenei vezető: Kéménczy Antal, rendezőasszisztens: Czipó Gabriella.

Bemutató: 2023. február 24.

Megtekintett előadás: 2023. február 22.

Budapest, 2023. február 25.


Földesdy Gabriella

 

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©