Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

KOLDUSOPERA

József Attila Színház

Mindmáig ez Brecht legtöbbet játszott színműve, ráadásul ez az első, amivel befutott. 1928-ban történt mindez a berlini Theater am Schiffbauerdamm színpadán, ahol állítólag ez volt a nyitódarab. Brecht dramaturgként dolgozott a színházban, az addigi ismeretlenségben élő szerző egyszerre híres lett. Gyorsan felkapta a világhír, Heltai Jenő hamarosan magyarra fordította, s 1930. szeptember elején a Vígszínház színpadán landolt A koldus operája címmel, az éppen ott játszó Jávor Pál kapta Bicska Maxit, Gaál Franciska Polly szerepét, Jób Dániel volt a rendező.

Még felsorolni is nehéz, hány itthoni színház tűzte már műsorára a Koldusoperát, amely egyszerre opera, operett, musical, és mindennek paródiája. Az ötlet John Gay angol íróé a 18. századból, amit E. Hauptmann fordított németre 1927-ben. Ebből lett a Die Dreigroschen oper, vagyis a mű egy fordítás, némi aktualizálás eredménye, nem eredeti, ami nem baj. Meggyőződésem, hogy nem maga a történet különlegessége okozta és mindmáig okozza sikerét, hanem az, ahogyan előadják.

A József Attila Színházban Bagó Bertalan rendezte az előadást, fordította: Blum Tamás. A vásári kezdés leszűkült a konferanszié (Quintus Konrád) figurájára, általában ő ismerteti a következő jelenet tartalmát. Máris megismerjük a londoni koldusok „királyát”, Peachumot (Fila Balázs), és Peachumnét (Auksz Éva), valamint Polly lányukat (Horváth Csenge), aki titokban feleségül megy Bicska Maxihoz (Zöld Csaba), a szélhámos gengszterhez. A szülők mindenáron bosszút akarnak állni, amihez az egész londoni alvilágot meg kell mozgatni. Az örömlányok, köztük is Kocsma Jenny (Szulák Andrea), Maxi régi szerelme - bár szinte őrjöngve szeretik az áruló Maxit -, ők árulják el ottlétét a Tigris Brown rendőrfőnök (Csajnóczki Balázs) irányította rendőrségnek. Maxi börtönbe kerül, ahol két szerelme, Polly és Lucy is hajba kap érte, a kizárólagos szerelméért harcolnak a nők. Maxi hamarosan kiszabadul, hisz pénzzel és jófajta belső ismeretséggel mindent el lehet intézni.

A Koldusopera igazi felejthetetlen jelenete a Peachum által előadott „kolduspalánták” oktatása arról, hogyan kell koldulni. A másik vonzerő a Kurt Weill songjainak nagyszerű előadása, amelyek többek, mint holmi zenei illusztrációk. Szerves részét képezik az előadás gerincének (zenei vezető, karmester: Kéménczy Antal, Furák Péter), s ez még hangsúlyosabbá válik attól, hogy a zenekar nem az árokban játszik, hanem a színpad fölé épített hídon, szemben a nézőkkel, kiemelt helyen. A jelmezek ügyesen ötvözik a régi divatot az újjal, leginkább semlegesnek mondanám őket, több korszak divatja is elfér bennük (díszlet-, jelmez: Vereckei Rita).

Az előadás teljesen egyedi jellegét a színpadi mozgás adja. A rendkívül összehangolt koreográfia adja meg a cselekmény és a mondanivaló iróniáját. A mesterkélt, mondhatni kiszámított és erőltetett tánclépések, affektált kézmozdulatok árulják el, itt minden hamis (koreográfia: Horváth Ádám). Nem kell komolyan venni semmit, mert álságos a koldusok világa, a bordély, a rendőrök, a szituáció, az állandóan emlegetett koronázási szertartás. A kapitalizmus kizsákmányolása mintha a kizsákmányoltak egyetértésével történne, hiszen a koldusok egyben gengszterek, nekik ez a munkájuk, a koldulás átcsap bűnözésbe. Mindez megfér a fennálló hatalommal, az összefonódás tökéletes. Az eszmei mondanivaló ennyire egyszerű módon fogalmazható meg.

Zöld Csaba (Bicska Maxi) már korpulens alkatával is tekintélyes jelenség, amit jól egészítenek ki széles mozdulatai, jellegzetes arcmimikája, ironikus hanglejtése. Tetszett még Horváth Csenge (Polly) csicsergő hangja, hajlékony mozdulatai, amolyan „barbys” jelenséget hozott az előadásba. Fila Balázs és Auksz Éva (Peachum házaspár) konszolidált párt alkottak, különösen Fila Balázs volt decens. Quintus Konrád vásári kikiáltó szerepben is jól állja a sarat. Meglepetés volt Szulák Andrea Kocsma Jennyként, sajnálatosan illúziótlan figurát alkotott a szerepből, ráadásul alig énekelt. További szereplők: Chajnóczki Balázs (Tigris Brown), Nemcsák Károly (Leprás Mátyás), Kónya Merlin Renáta (Lucy), Bergendi Áron (Fűrész Róbert), Blazsovszky Ákos (Szomorúfűz Walter), Újvári Zoltán (Horgasujjú Jakab), Varga Levente (e.h.) (Ede), Galkó Balázs (lelkész), Ottlik Ádám (Smith rendőr), Labán Roland (e.h.) (rendőr), valamint kurvák, koldusok nagy számban.

Dramaturg: Szokolai Brigitta, rendezőasszisztens: Rámpa Krisztina.

Bemutató előadás: 2023. február 18.

Megtekintett előadás: 2023. február 16.

Budapest, 2023. február 19.

Megjelent a Kláris 23/4. számában.

Földesdy Gabriella

 

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©