Mindmáig ez Brecht legtöbbet játszott színműve,
ráadásul ez az első, amivel befutott. 1928-ban
történt mindez a berlini Theater
am Schiffbauerdamm színpadán, ahol
állítólag ez volt a nyitódarab. Brecht
dramaturgként dolgozott a színházban, az addigi
ismeretlenségben élő szerző
egyszerre híres lett. Gyorsan felkapta a világhír,
Heltai Jenő hamarosan magyarra fordította, s
1930. szeptember
elején a Vígszínház színpadán
landolt A
koldus operája címmel, az
éppen
ott játszó Jávor Pál kapta
Bicska
Maxit, Gaál Franciska Polly szerepét,
Jób Dániel volt a rendező.
Még felsorolni is
nehéz, hány itthoni színház tűzte
már műsorára a Koldusoperát,
amely egyszerre opera, operett, musical, és mindennek
paródiája. Az ötlet John Gay angol
íróé a 18. századból, amit E. Hauptmann
fordított németre 1927-ben. Ebből lett a Die
Dreigroschen oper, vagyis a mű egy
fordítás, némi aktualizálás
eredménye, nem eredeti, ami nem baj. Meggyőződésem, hogy
nem maga a történet
különlegessége okozta és mindmáig okozza
sikerét, hanem az, ahogyan előadják.
A József Attila
Színházban Bagó Bertalan rendezte
az
előadást, fordította: Blum Tamás.
A
vásári kezdés leszűkült a konferanszié
(Quintus
Konrád) figurájára, általában ő
ismerteti a következő jelenet tartalmát.
Máris megismerjük a londoni koldusok
„királyát”, Peachumot (Fila
Balázs), és Peachumnét (Auksz
Éva), valamint Polly lányukat (Horváth
Csenge), aki titokban feleségül
megy Bicska Maxihoz (Zöld Csaba), a
szélhámos gengszterhez. A szülők mindenáron
bosszút akarnak állni, amihez az
egész londoni alvilágot meg kell mozgatni. Az
örömlányok, köztük is Kocsma
Jenny (Szulák Andrea), Maxi régi
szerelme - bár szinte őrjöngve szeretik az
áruló Maxit -, ők árulják el
ottlétét a Tigris Brown rendőrfőnök (Csajnóczki
Balázs) irányította rendőrségnek. Maxi
börtönbe kerül, ahol két szerelme,
Polly és Lucy is hajba kap érte, a
kizárólagos szerelméért harcolnak a nők.
Maxi hamarosan kiszabadul, hisz pénzzel és jófajta
belső ismeretséggel mindent
el lehet intézni.
A Koldusopera
igazi felejthetetlen jelenete a Peachum által előadott
„kolduspalánták” oktatása
arról, hogyan kell koldulni. A másik vonzerő a Kurt Weill songjainak nagyszerű
előadása, amelyek többek, mint holmi zenei
illusztrációk. Szerves részét
képezik az előadás gerincének (zenei vezető,
karmester: Kéménczy Antal, Furák
Péter),
s ez még hangsúlyosabbá válik attól,
hogy a zenekar nem az árokban játszik,
hanem a színpad fölé épített
hídon, szemben a nézőkkel, kiemelt helyen. A
jelmezek ügyesen ötvözik a régi divatot az
újjal, leginkább semlegesnek
mondanám őket, több korszak divatja is elfér
bennük (díszlet-, jelmez: Vereckei Rita).
Az előadás
teljesen
egyedi jellegét a színpadi mozgás adja. A
rendkívül összehangolt koreográfia
adja meg a cselekmény és a mondanivaló
iróniáját. A mesterkélt, mondhatni
kiszámított és erőltetett
tánclépések, affektált kézmozdulatok
árulják el, itt
minden hamis (koreográfia: Horváth
Ádám).
Nem kell komolyan venni semmit, mert álságos a koldusok
világa, a bordély, a
rendőrök, a szituáció, az állandóan
emlegetett koronázási szertartás. A
kapitalizmus kizsákmányolása mintha a
kizsákmányoltak egyetértésével
történne,
hiszen a koldusok egyben gengszterek, nekik ez a munkájuk, a
koldulás átcsap
bűnözésbe. Mindez megfér a fennálló
hatalommal, az összefonódás tökéletes.
Az eszmei mondanivaló ennyire egyszerű
módon fogalmazható meg.
Zöld Csaba (Bicska
Maxi) már korpulens alkatával is tekintélyes
jelenség, amit jól egészítenek ki
széles mozdulatai, jellegzetes arcmimikája, ironikus
hanglejtése. Tetszett még
Horváth Csenge (Polly) csicsergő hangja, hajlékony
mozdulatai, amolyan „barbys”
jelenséget hozott az előadásba. Fila Balázs
és Auksz Éva (Peachum házaspár)
konszolidált párt alkottak, különösen Fila
Balázs volt decens. Quintus Konrád
vásári kikiáltó szerepben is jól
állja a sarat. Meglepetés volt Szulák Andrea
Kocsma Jennyként, sajnálatosan illúziótlan
figurát alkotott a szerepből,
ráadásul alig énekelt. További szereplők: Chajnóczki
Balázs (Tigris Brown), Nemcsák
Károly
(Leprás Mátyás), Kónya Merlin Renáta (Lucy), Bergendi Áron
(Fűrész Róbert), Blazsovszky Ákos
(Szomorúfűz Walter), Újvári
Zoltán
(Horgasujjú Jakab), Varga Levente
(e.h.) (Ede), Galkó Balázs
(lelkész),
Ottlik Ádám (Smith rendőr), Labán
Roland (e.h.) (rendőr), valamint
kurvák, koldusok nagy számban.
Dramaturg: Szokolai
Brigitta, rendezőasszisztens: Rámpa Krisztina.
Bemutató
előadás: 2023. február 18.
Megtekintett
előadás: 2023. február 16.
Budapest, 2023.
február 19.
Földesdy
Gabriella