Vígjáték a
javából… Feltehetően sokan látták a
régi sikeres filmet, de mindig
más élőben színpadon látni.
A
darab és az előadás is összességében
egy fontos érzelmi fejlődés-ívet mutat: a
szerelem kezdetekor a sajátjuktól merőben eltérő
tulajdonságokat értékelik a
másikban, ami előbb-utóbb ellentétjébe
fordulhat, egyre inkább idegesítő a
másiknak. Ám jó esetben mégis
ráébrednek, hogy pontosan mégis erre van
szükségük, éppen ezeket az
értékeket keresték a másik emberben. Erre
azonban az
előadást látva utólag ébredünk
rá, annyi minden más mozzanat, jelenet-fordulat
elfedi ezt. Itt a lány romantikus, érzelemmel teli,
hirtelen, vagy talán kissé
meggondolatlan habitusú, a férj konzervatívabb,
nem véletlenül készül
ügyvédnek.
A Mezítláb
a parkban kamaradarab, jól
berendezett színpadon láthatjuk: legfelső emelet egy
régi házban, de nem
padlástér, az még fölöttük van. Ott
is laknak. Itt még nem érkezett meg a
bútor, üres a nappali, de belső lépcsők már
eredendően szolgálhatnak „bútorként”.
Lift persze nincs, így nehéz feljutni az ötödik
emeletre. Részben azért
választotta a friss feleség (Corie Bratter – László Lili) – hatnapos
házasok –, hogy többek között a mama (Mrs.
Banks – Kerekes Éva) ne jöjjön
oly
gyakran… Így nehezen ér fel a telefonszerelő (Ficzere Béla), később a
bútorszállítók, utóbbiak nem is
érnek fel a
legfelső emeletre… A mama azonban mégis hamarosan
megjelenik, és nem is
utoljára. Ez a lakás-ügylet az első olyan
döntés, amit lánya önállóan
intézett,
valóban elég „érdekes” a nem
túl nagy lakás – a tető lyukas, amit azért
sem
vehettek észre, mert csak egy harmadik emeleti lakást
nézhettek meg korábban a
férjjel (Paul Bratter – Rohonyi
Barnabás).
A férj is nehezen ér fel, de ha muszáj, gyorsan
megjárja az üzletet, hogy legalább
ital legyen otthon. Konyha sincs, csak egy tűzhely, ami alig
működik, később
leég. Február van, hideg – de a fűtés sem
működik. És kád sincs, amit a férj
igen hiányol.
A
telefon tehát az első darab, amit birtokolnak. Kissé
mesebeli fordulat, hogy bár
csak Corie és a szerelő ismeri a telefonszámot, este
már keresik a férjet az
ügyvédi irodából… de ezen könnyen
túllendülünk.
Külön
vígjátéki szál a padlástérben
lakó érdekes-fura ember, Victor (Victor Velasco –
Epres Attila), aki számos nyelvet
ismer, számos országot bejárt, kellően sportos
alkatú, és persze éppen (?)
nincs pénze – és, bármenyire is meglepő,
igaza lesz a lánynak, hogy a
visszahúzódó, szerelmet kerülő, de
amúgy dekoratív anyja és a férfi
valóban jól
kijönnek egymással valami másik, külön
világban, amiben közrejátszik egy albán
(?) vendéglő albán italának furcsa hatása.
Az albán vendéglőben (kocsmában?)
valamennyien ott vannak este (amit természetesen mi nem
látunk) –, így aztán
Victor a lánnyal, aki szintén tetszik neki
módjával, két szólamban és
tökéletesen elénekelnek egy albán
népdalt nyilván albánul, amit merev
részegen
amúgy lehetetlen lenne…
A
tényleges történésekről felesleges
írni, azt mind látni kell – a fordulatokat,
érzelmi kitöréseket, az egymás fejéhez
vágott „vádakat” a két fiatal
között,
ami hirtelen, ittasan, az éjszaka közepén vezet
válási szándékukhoz kétheti
együttélés után, amiből, tudjuk, 6 napot
máshol töltöttek. A rosszízű viták
után, (átmenetileg) elveszítve Pault,
részben az ismét előkerült mama
tanácsára, Corie mégis megvallja
férjének, hogy – persze – szereti, a
férjnél
ez még egyértelműbb. Hiszen a hidegben
(februárban) mégis lement mezítláb
sétálni a parkba, amire korábban nem volt
hajlandó, mert az értelmetlen dolog.
Most pedig már képes kimászni a ház
mellvédjére is, ahová Corie
kétségbeesett
aggódással utána mászik. Mi pedig mindezt
az óriási ferde üvegablakokon át
láthatjuk,
hiszen ez egy ilyen „érdekes” lakás.
Kocsis Gergely rendezésében két
részben láthatjuk a vígjátékot, ami,
ismétlem, egy
alapigazságra épül: sokszor akkor
értékelünk valamit vagy valakit, amikor
elveszítjük, vagy felmerül annak lehetősége,
hogy elveszíthetjük.
Kiváló a
játéka a mamának is, a zárkózott
asszonyból életvidám, kalandvállaló
megfiatalodott nő lesz. Victor, a férfi végig
rejtélyes, kedves, laza. Az
„öltönyférj”
pedig talán kevésbé nyársat nyelt
ügyvéd lesz a jövőben…? Hiszen még csak
kezdő
az ügyvédi pályán is.
A
díszlet időközben kiegészül kanapéval,
fotelekkel, dohányzóasztallal, kerül
állólámpa és szőnyeg – a
lakberendezést a felső lakó vezényli le a
férj
elmondása szerint.
A
telefonszerelő még egyszer kénytelen felmászni az
ötödik emeletre, mert a férj
kirántja a telefonvezetéket a falból, amikor a
telefon újra csörög – mivel már
veszekedésben-vitában állnak a feleséggel,
nem óhajt beszélni senkivel. Így
aztán rövid ideig a telefonszerelő is a
házaspár vitájának
részévé válik, de
tanácsára nem kíváncsiak.
A
feleség életszerepe feltehetően a háziasszonyi
lenne/lesz, gyereket még nem
akar – ez azonban nem hangsúlyos.
Végül
nemcsak a fiatal házaspár, hanem az anya és a
felső lakó is egymásra találnak,
ahogyan azt a lány eleve is szerette volna. Mi pedig
értékeljük a humort, a
derűt, az életigenlést.
Érdekesek
a jelmezek, a lányé valóban lezser jó
színekben, könnyed hosszú nadrágokkal, de
bunda is kerül rá, mint az elegánsabban
öltözött mama esetében is. A férj
természetesen öltönyös, a felső lakó
öltözete kirívó még színeiben is.
Pető Kata tervei.
Hangsúlyos
a zene a megfelelő pillanatokban, Mátyássy
Szabolcs munkája.
Díszlettervező:
Zöldy Z Gergely.
Neil Simon
darabját Zöldi Gergely fordította.
Producer: Orlai
Tibor.
Bemutató:
2023. január 7.
Megtekintett
előadás: 2023. január 6.
Budapest, 2023.
január 7.
Györgypál
Katalin