Neil Simon
(1927–2018) sikeres amerikai író, számos
sikerdarabot írt, amelyek mind a mai
napig magas nézettséggel mennek a világ minden
táján. Ugyanezen díjazott
vígjátékokból még sikeresebb filmek
készültek. A Mezítláb a parkban
eredetileg is filmforgatókönyvnek készült,
1967-ben robbant be a köztudatba. A
filmet Gene Saks rendezte, a
főszerepeket két, már akkor is híres
színész fémjelezte: Robert Redford
és Jane
Fonda. 1981-ben amerikai tv-játék
készült belőle, s lám, most a
deszkákon, itthon láthatjuk. Fordította: Zöldi
Gergely.
A
kétségtelenül világsikernek
mondott vígjáték cselekménye
nagyjából egy közepes szintű operett
felépítésének
és végkifejletének felel meg. Mi is ez? A
három fázis a következő: Boldog
egymásra találás – szakítás
– kibékülés, amelyet a
korábbinál is forróbb
szerelem övez. Ez a sorrend mindig bejön – és
hódít.
Paul és
Corie boldog házasok, hat
napot töltöttek nászút gyanánt
szállodában, majd éppen a történet
kezdetén
Corie kibérelt egy ötödik emeleti garzonlakást.
Alapvető berendezések
hiányoznak, lukas a tető, a felső szomszéd rajtuk
keresztül jár, tűzhely nem
működik, stb., stb., ám mindez semmiség a
párocska forró szerelme ellenében.
Egyébként is, Corie mamája lift
hiányában majd ritkábban látogat
hozzájuk, ez
mint elérendő cél lebeg a fiatalasszony előtt. Még
bútorok sincsenek, amikor
egy telefonszerelő érkezik, hogy beszerelje az akkori
csúcstechnikát, és
kontaktust teremtsen a pár és a világ
között. Alig szereli be, máris csöng a
telefon, és Pault keresik a munkahelyéről (azok honnan is
tudták az új
számot?).
Paul mintha
jóval higgadtabb lenne bakfisokat
is meghazudtoló hebrencs feleségénél. Kezdő
ügyvéd, aki most kapja első
komolyabb feladatát (egy megkárosított
szűcsöt kell védenie), ám feleségét ez
nem érdekli, csak gúnyolódik a
„szűcsön”, és férjének parancsol
szünet nélkül,
cipeljen, intézkedjen, jópofát vágjon,
anyját szórakozassa, szaladjon le inni-
és ennivalóért stb. Paul nagyon türelmes
és készséges, próbálja Corie
udvariatlanságait korrigálni, anyját is decensen
kezeli. Mrs. Banks ugyanis
sűrűn látogat az ötödik emeleti „lukba”,
meg is dicséri, sőt négyesben
vacsorázni mennek a felső szomszéd Velasco úrral,
aki nem egy főnyeremény.
Pénze semmi, kissé pofátlan,
öltözéke alapvető ismereteket
nélkülöz (mintás
ing, kockás nyakkendő, vagy fordítva?), de kedves, szeret
inni, enni, és igazán
„multikulti”, hisz kínai ételeket ismer,
albán népdalt tud kívülről.
Látszatra
a mama és a szomszéd
összejönnek, a végső kimenetel csak sejthető. A fiatal
pár viszont összekap,
pontosabban Corie kiadja az útját semmit sem vétő
férjének, mert válik. A
továbbiakat már sejthetjük, az örök harag
nem tarthat sokáig, jön az
összeborulás.
És
miért a talányos Mezítláb a
parkban cím? Hát, mert
konstruktívnak álcázott, ám
valójában szédült tyúk felesége
azt kívánja, hogy
férje mezítláb sétáljon vele
keresztül a havas udvaron. Aki szeret, az a másik
minden kívánságát teljesíti. Mindez
bájos, és nagyon amerikai.
Kocsis
Gergely
rendezése nem teszi idézőjelbe a történetet,
meghagyja az 1960-as évek keretei
között, mindezt talán a
nosztalgia-érzésünk felkeltése
érdekében. Mintha azt
kellene látnunk, hogy mai luxuskörülmények
és okos telefon nélkül is lehet
„jópofán” élni, a
nehézségeket leküzdeni, semmit komolyan nem venni.
Minden nap
tartogathat számunkra valami örömet, váratlan
helyzetet, kibékülést.
A
Belvárosi Színház pici színpada
kiválóan alkalmas egy tetőtéri „luk”
kialakítására. Vonzó benne a ferde
óriási
kazettás üvegablak, izgalmas jelenet, amikor hőseink ennek
párkányán sétálnak (csak
a valódi öt emelet mélység hiányzik
alóla). A műbőr kanapé és a puffok, sőt még
a gáztűzhely (vagy villany?) is az 1960-as éveket
idézi, no meg a két
aranypapagáj nipp (díszlet: Zöldi G.
Gergely). Pető Kata jelmezei
közül a három férfi ruhája volt
jellegzetes. A szomszéd tarkabarka ruházata
mellett Paulé foglalkozásához méltó.
Különösen nagykockás kabátja tűnt
elegánsnak. A telefonszerelőnek pedig sapkája volt,
igazán stílusos.
László
Lili (Corie)
tündökölt a meggondolatlan ifjú asszony
vígjátéki botlásainak igazán hű
megformálásában. Pont így
képzeljük el a tapasztalatlan feleséget, aki 12 nap
házasság után válni akar. Rohonyi
Barnabás (Paul) józan
türelmességét mindvégig
szimpátiánk kísérte. Kevés
férfi bírná cérnával mindazt, amit ő
megbocsátott, sőt még ő látta be
tévedését
… Hát igen, itt a vígjátékban
mindent lehet. Kerekes Éva (anya)
színészi rutinjával vészelte át a
figura
viselkedési anomáliáit, Epres Attila
(szomszéd) nem bújt ki a vicces figura komikus
köntöséből. Ficzere Béla
telefonszerelőként jeleskedett.
Zene: Mátyássy Szabolcs, rendezőasszisztens: Kis-Kádi Judit, producer:
Orlai Tibor. Az előadás alatt
világhírhez méltó nevetések
emelték a tetszésindexet, sokat sejtet a
záró-tapsolás erőteljes volta is.
Bemutató
előadás: 2023. január 7.
Megtekintett
előadás: 2023. január 6.
Budapest,
2023. január 9.
Földesdy Gabriella