Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

KALAND

József Attila Színház – Gaál Erzsébet Stúdió

 

Mit nevezhetünk kalandnak? Utazást, történést, boldogságot… túl sok mindent. Márai Sándor színművében sem dönthetjük el. Kaland maga az élet is…

De a boldogság is sokféle lehet. (Tételezzük fel, hogy létezik, nem csupán következmény, múló érzés stb.) Boldogság lehet egyetlen embernek élni, pontosabban egyetlen ember iránt érzett szerelemnek, de lehet az emberiség egészének is tudományos munka, kutatás végzésével, lemondva az egyéni boldogságról. (A kettő együtt valóban lehetetlen?)

Minderre egyetlen nap történéseiből választ adni nyilván lehetetlen, kérdéseket feltenni annál inkább.

Előttünk van Kádár Péter orvostanár (Quintus Konrád), pályája csúcsán, elégedetten: éppen aznap adtak kezébe egy új klinikát, az ünnepségen még a miniszter úr is ott volt, mint kiderül, és persze fiatal felesége is mellette – Anna (Kovalik Ágnes), legalábbis fizikailag. Anna lélekben már régen messze járt. Ez azonban nem igazán tűnt fel az őt imádó férjnek, az sem, hogy felesége hónapok óta egyre betegebb.

Anna betegsége ugyanígy nem tűnt fel másik imádójának, a kissé határozatlan tanársegéd Zoltán doktornak sem (Lábodi Ádám), aki őrlődik a professzor úr iránt érzett lojalitása és Anna iránt érzett szerelme között, akivel éppen szökni készülnek másnap. Tisztességesen: majd csak akkor költöznek össze, élnek együtt, ha Anna már elvált férjétől, és Zoltán doktor (keresztneve nincs is) feleségül veszi. Zoltán doktornak a napok, hetek, sőt hónapok óta való titkolózása a professzor és a nála 7 évvel idősebb Dr. Pálos Eszter orvosnő, korábbi szerelme előtt (Pikali Gerda) belefér a tisztességbe. A doktornő már hetek óta érzi Zoltán doktor megváltozott viselkedését, de magyarázatot nem kap rá.

Az orvostanár Kádár maga is őrlődik: valamikor az emberiség számára végeztek kutatómunkát évfolyamtársával, Dr. Szekeressel (Újvári Zoltán), aki az eltelt 25 évből 20 évet csak a kutatásnak szentelt szegényesen, nehéz körülmények között valahol vidéken, miután csalódott feleségében… és természetesen éppen most jelenik meg meglátogatni régi barátját, amikor az a csúcson van, hátha folytathatják megkezdett munkájukat. Kétszer találkoznak: első találkozásnál Kádár doktor még nem tud semmit felesége tervéről (?), betegségéről, ekkor úgy gondolja, neki van igaza, a gyógyítás, a klinika, a jólét (természetesen a II. világháború előtt játszódik, más egészségügyi környezetben) adja meg számára a boldogságot, hogy segítsen embereken, és megadja feleségének mindazt, amire szerinte Annának szüksége van. Később kiderül, hogy ezt csak ő gondolta így, Annának figyelemre, másféle szeretetre lett volna szüksége. Anna távozása után – egy röpke öngyilkossági elgondolás után -- azonban visszatér a kutatómunkához, mint Szekeres tette, aki másodszor is eljön hozzá, a pályaudvarról visszafordulva. Kádár Péter akkor már a másiknak ad igazat.

Zoltán dr. élete sem lesz felhőtlen. Kádár Péter csak azért kezdi megvizsgálni a feleségét „orvosilag”, mert kiderül, Zoltán már megvizsgálta, és altatókat írt fel neki. Kádár a röntgen alapján is azonnal látja, hogy felesége menthetetlen. Természetesen, tapasztalt orvosként nem mutat érzelmet, szeme sem rebben, a nőnek nem szól semmit. Ha addig Zoltán azért ment volna el, mert Anna miatt úgy érezte, nem tehet mást, most már a professzor parancsára utazik nem is külön, hanem az asszonnyal, hamarosan már csak ápolni… mert Kádár Péter elengedi a feleségét, ha itt már boldogtalan, és menni, utazni akar. Hiszen ő már előző naptól fogva tudta, hogy Anna el akar utazni, véletlenül ő vette át az asszony útlevelét és vonatjegyét. De elhangzik egy, a felszínen nem túl hangsúlyos mondata, amit Zoltánnak mond később a professzor: nem akarja látni a feleségét betegen, halálos ágyán, csak így, és utoljára, amikor Anna még közel egészségesnek látszik. Halálos ágyán tehát lássa majd csak Zoltán. Minden költséget a professzor fizet majd, természetesen. Ő már örökre elbúcsúzott Annától. (Vagy az ábrándképtől, akiről azt hitte, hogy szereti – ezt már csak én teszem hozzá.)

Itt marad tehát magányosan az orvosnő, aki csak a munkával, gyógyítással.nem érzi teljesnek az életét. És itt marad az Asszisztens(nő) is (Molnár Zsuzsanna), akit kielégít a csak-munka – igaz, ő már jóval idősebb, mint dr. Pálos Eszter… ő szereti ezt az életet. (Számára talán ez lehet a kaland.)

Sok feszültség kerül felszínre az előadásban. Az egyik ilyen szál, amíg lassan világossá válik a professzor számára Anna és Zoltán kapcsolata (amely csak plátói), a másik szál természetesen Szekeres és Kádár nézeteinek, világlátásának, céljainak ütközése.

Pici humort (fricskát?) is találunk: az Újságíró (Zöld Csaba), aki a sokadik cikket akarja megírni az orvostanárról, éppen azt a Szekeres doktort keresi Kádár múltjából, akivel fél órán át együtt várakozott Kádárra. Folytatása ennek nem lesz.

Kétségkívül kamaradarab, jó helyen van a Stúdióban, bár kevés számú közönség láthatja egyszerre. Ezen azonban sok előadás megtartása segíthet.

Szcenikus: Derdák Roland. A színen végig a professzor rendelőjében vagyunk, elöl középen egy fehér lepedővel letakart vizsgálóágy, egyik oldalon a rendelőben szokásos kartotékszekrény, íróasztal villanyírógéppel, háttérben a röntgengép hatalmas kivetítővel; másik oldalon ajtó, székek. Mivel a játszótér a nézőtér előtt teljes szélességű, nehéz díszletezni.

Jelmeztervező: Bozóki Mara, elegáns és orvosi öltözékek váltakoznak az előadás menete szerint, mértékkel.

Dramaturg: Szokolai Brigitta, videótervező: Maruscsák Dávid.

Rendezőasszisztens: Czipó Gabriella. Rendező: Kiss Csaba.

Az egyik legnehezebb jelenet talán éppen a zárójelenet: Kádárnak, orvosi kötelességét teljesítendő, kórlapot kell felvetetnie az asszisztensnővel Annáról, mint bármelyik más betegről, későbbre… A betegnek nem fáj semmije, köhög, 6 hónapja rosszul alszik, lefogyott, kedvetlen. A végső diagnózist nem mondja ki hangosan, de látjuk, három betűt ír le az asszisztensnő az írógépen, talán az akkor rettegett és ma is még sok esetben gyógyíthatatlan tbc-ét...

„Jó” megoldást pedig felesleges keresnünk. Az életben sincs mindig jó megoldás.

Bemutató előadás: 2022. október 7.

Megtekintett előadás: 2022. november 19.

Budapest, 2022. november 21.

 

Megjelent a Kláris 23/3. számában.

Györgypál Katalin
 
♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©