Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

KALAND

József Attila Színház – Gaál Erzsébet Stúdió

Márai első színdarabját (amelyet a Rendelés előtt c. novellából írt át színpadra) 1940-ben mutatta be a Nemzeti Színház Kamaraszínháza, s játszotta 351-szer megállás nélkül. Márai sokat dolgozott az adaptáción, mert eladdig nem volt gyakorlata a színdarabírás terén. Való igaz, hogy a hatáskeltés fontos szempont volt számára, nem várt fordulatokra, döbbenetes meglepetésekre építette fel krimiszerűen megírt első darabját, de ez nem ment a mélyebb mondanivaló rovására. A történet sűrű volta manapság is odaszegezi a nézőt székéhez, a varázslatos dialógusok lenyűgöző hatást keltenek. 

Kiss Csaba rendező a három felvonást egy résszé olvasztotta össze, imitt-amott apró kihagyásokat, eltéréseket is találunk az eredeti cselekményhez képest (dramaturg: Szokolai Brigitta). (Kádár doktor öngyilkossági szándéka nem szerepel Márainál, és a befejezés eredetileg pozitív kicsengésű, mégis behívja a rendelésre a kint várakozó beteget, és nem a Szekeres-féle gyűjteményből diktál diagnózisokat). A stúdió hosszúkás, ám másik oldalról keskeny mérete nehézkessé teszi a díszlet – karosszék, szekrény – megfelelő elhelyezését, és a színpadi mozgást (Szcenikus: Derdák Roland).

A szakmai sikerei csúcsán lévő Kádár professzor (Quintus Konrád) fiatal feleségével (Kovalik Ágnes) látszólag boldogan és gondtalanul él luxuskörülmények között. Az állami elismerés és az új klinikaavatás napján szembesül azzal, hogy szakmailag megalkuvó magatartása miatt jutott ilyen magasra (ezt fiatalkori barátja és kollégája veti szemére), a sokkal fiatalabb Anna pedig éppen elhagyni készül férjét, nem akárkivel, hanem a mellette dolgozó tanársegéddel, Zoltán doktorral (Lábodi Ádám). A helyzet még tovább bonyolódik két, egyáltalán nem mellékes körülménnyel. A rendelőben régóta dolgozó Pálos doktornő (Pikali Gerda) évek óta szerelmes Zoltán doktorba, és azt reméli, hogy a nála fiatalabb orvos feleségül fogja venni. A másik, váratlan körülmény Anna szemünk előtt felfedezett gyógyíthatatlan betegsége.

A helyzet megoldhatatlannak látszik Kádár professzor számára. Egy gyengébb idegekkel rendelkező egyén ilyenkor összeomlik, és tehetetlenül vergődik cselekvésképtelen állapotban. Ő nem. Bár a csalódása velejéig megrázza, egyszerre veszíti el Annát és legjobb munkatársát, a tragikus helyzetet pillanatok alatt egy „modus vivendi” helyzetté alakítja át.

Kádár professzor eljárása – legalább is mai szemmel – vitatható. Annát kímélendő eltitkolja előle végzetes kórleletét, majd a feleségével „szökni” készülő tanársegédre bízza a beteg asszonyt, amely utazás ezáltal már nem az új szerelmesek nászútja lesz, hanem felügyelet a hamarosan haldoklóvá váló asszony ágya mellett. Az ötlet zseniális, mégis borzalmas. Az élete értelmét elvesztő férj így áll bosszút felesége csábítóján. Persze ő ezt nem annak fogja fel, inkább önérzete követeli, hogy Annáról férjként gondoskodjon, minden költséget ő fizessen, az ő nevét viselje életében és halálában egyaránt. Zoltán doktort pedig szolgai minőségben rendeli mellé, akinek ráadásul végig kell néznie szerelme haldoklását.

A készülő botránynak, vagy mondjuk, a hatalmas csalódásnak különös végkimenetele ez a megoldás. Az élet császárai, nagy játékosai képesek ilyesmire. Quintus Konrád összetett alakítása minden eshetőséget magában hordoz. Mind a nagy fájdalmat, mint a sértődöttség kiváltotta bosszút, mind pedig a kényelmességet, amennyiben ő nem akarja végignézni Anna szenvedését. Lábodi Ádám viszont végig a „tragikus hőst” játssza. Úgy tűnik, hogy az Annával tervezett út – és maga a szerelmi kapcsolat is – nem a férfi ötlete, s végképp nem az ő kezdeményezése volt, hanem az asszony akart menekülni az unalmas házasság kötelékeiből, s a fiatal orvos kötelességszerűen ment bele, hisz főnöke feleségét nem lehetett visszautasítani. Kérésre belemegy abba is, hogy vége az itthoni karriernek, és Párizsban majd újból kezd mindent. Ám utolsó döfésként kiderül, hogy saját mulasztásaként nem fedezte fel Anna halálos kórját, mégis ő kapja meg betegként, akit majd ápolni, gyámolítani kell. Övé a legnehezebb sors.

Kovalik Ágnes mindazt hozza, amit szerepe megkíván. Szép, boldogságra vágyó asszonyt alakít, akit férje mindennel elhalmoz, de az időt betegeivel tölti. Annának nincs feladata híres férje mellett, akit nem megcsalni, becsapni akar, hanem rávilágít házasságuk további folytatásának lehetetlenségére. Pikali Gerda orvosnője a másik nagy vesztes ebben a történetben. Nagy átéléssel küzd a szeretett férfiért, akiről nem is sejti, hogy főnöke feleségével „jött össze”, és ezért az ő vénkisasszonyos szerelme már nem jelent sokat számára. A három epizódfigura (Újvári Zoltán – Szekeres doktor, Zöld Csaba – újságíró, Molnár Zsuzsanna – asszisztens) jó színvonalon egészítették ki a négy főszereplő játékát.

Ez a kamara-előadás jobban rávilágít Márai színművének rejtett tartalmaira, közelről figyelhetjük az arcmimikát, a sokatmondó tekinteteket. Az aránytalan és szűk színtér azonban picit zavaró.

Jelmeztervező: Bozóki Mara, videó-tervező: Maruscsák Dávid, rendezőasszisztens: Czipó Gabriella.

Bemutató előadás: 2022. október 7.

Megtekintett előadás: 2022. november 19.

Budapest, 2022. november 21.

Földesdy Gabriella
 
♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©