Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

A KÉT PÁPA

Rózsavölgyi Szalon

A szerző, Anthony McCarten a remek témából először regényt írt, ami 2019-ben jelent meg. Innen felgyorsultak az események. A szerző maga írta át színdarabbá, majd elkészült a világhírű és nagy bevételt hozó film, és már 2019-ben be is mutatták. A regény témáját adó valós esemény 2013 tavaszán történt, Ferenc pápát 2013. március 13-án választották meg.

A valós történet azonban 2005-ben kezdődött. Az akkori pápaválasztáson ugyan Joseph Ratzinger bíboros lett Benedek néven a pápa, de nagyon kicsi előnnyel az argentin Jorge Mário Bergoglio bíboros előtt, ami az argentin bíborost is meglepte, hiszen neki eszében sem volt „versenytárs” lenni. Múltak az évek, és a világ nagy változásokon ment keresztül, a gyorsan fejlődő technika egyszerre jelentett árnyékot és hatalmas lehetőségeket a jövő számára. Ebben a helyzetben Benedek legnagyobb feladatának tekintette az egyház fényét megőrizni a nyilvánosság előtt még akkor is, amikor már az egyházon belül az erkölcstelenség, a rothadás jelei mutatkoztak. Abban reménykedett, hogy a bajok átmeneti jellegűek, ugyanis nem tudta elképzelni, hogy a felesküdött egyházfik letérhetnek az igaz útról.

Bergoglio bíboros messze Rómától úgy vélte, hogy az egyháznak és papjainak a való világ eseményeinek közepén meg kell találnia a modern gondokkal küzdő emberek számára a megfelelő lelki segítséget, közöttük és velük élve. Mindazokat a szabályokat az egyházon belül, amelyek régmúlt társadalmi időben születtek, meg lehet változtatni, ugyanúgy, ahogy annak idején kialakították azokat. Modernizálni javasolta az egyház és a hívek kapcsolatát, és minden erkölcstelenséget megszüntetni az egyházon belül.

2013-ban Bergoglio bíboros lemondani készült bíborosi rangjáról, amikor Benedek pápa magához rendelte. Többször, több órán át beszélgettek, vitatkoztak. Benedek neki mondta meg először, hogy le akar mondani. Ez a döntés szinte hihetetlennek tűnt, mert elvárás volt, hogy a megválasztott pápa haláláig viselje ezt a rangot. Benedek elismerte, hogy nem jól végezte a munkáját, csak takargatta a bajokat, ezt nem lehet tovább folytatni.

Bergoglio bíboros Rómába való utazása és az ottani élete is világossá tette, hogy egész szemlélete különbözik Benedekétől. Beatles-számokat dúdolgat magában, amiket Benedek nem ismer, ő csak Mozartot hallgat. A bíboros a tömegközlekedést használva utazgat Rómában, meccset hallgat, imádja a focit, ismeri a focistákat, és otthon hetente egyszer jár tangózni, amit imád, jól táncol, művelt, az élet buktatóit ismerő férfi, és eszébe sincs pápa lenni. A beszélgetések során megismerik egymás problémáit és bűneit, feloldozzák egymást, és végül Bergoglio bíboros beleegyezik, hogy jelölt legyen az új pápaválasztáson bizonyos megkötésekkel, például saját cipőjét kívánja hordani és nem a szokásos vörös pápai cipőt stb. Megválasztásakor a Ferenc nevet veszi fel.

Mindenki számára fontos a darabot, esetleg a filmet megnézni, hiszen a felvetett és megismerhető problémák a mai életből fakadnak. Ha valakit nem is foglalkoztatnak az egyház mint intézmény gondjai, a hit és a tényleges valóság kérdése mindenki számára izgalmas, megfontolandó. Ugyanakkor a mai világban az egyház belső bajai is tanulságosak, hiszen sokat tanulhatunk abból, hogy a világ legerősebb és legősibb intézményét milyen cselekedetek vitték a tönk szélére, és milyen megoldásokkal lehetne visszaszerezni esetleges megbecsültségét.

A Rózsavölgyi Szalon előadásán Benedek pápa szerepét Jordán Tamás alakítja, játékával jól jellemzi Benedek bizonytalanságát, talajvesztettségét. Lukács Sándor mint Bergoglio sokkal összetettebb feladatot kapott. Egyszerre kell kimutatnia tiszteletét a pápa iránt és az egyet nem értését az intézkedéseivel kapcsolatban, valamint kötődését az argentin néphez, tájhoz, kultúrához. Molnár Piroska mint Brigitta nővér elsimítja a felesleges problémákat a felek között, Sophia nővér, Trokán Anna a darab „mindenese”. Összekötő szöveget mond, mozgatja a színpad berendezését, segít a szereplőknek mozogni a roppant szűk színpadon.

Rendezte és dramaturg: Vecsei H. Miklós. Fordította: Makai Luca. A jelmezeket megfelelően alakította Vecsei Kinga Réka. A díszletért Enyvári Péter felelős.

Bemutató: 2020. szeptember 22.

Budapest, 2022. november 4.

 Tóth Attiláné

 

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©