A
szerző, Anthony
McCarten a remek témából először
regényt írt, ami 2019-ben jelent
meg. Innen felgyorsultak az események. A szerző maga írta
át színdarabbá, majd
elkészült a világhírű és nagy
bevételt hozó film, és már 2019-ben be is
mutatták. A regény témáját
adó valós esemény 2013 tavaszán
történt, Ferenc
pápát 2013. március 13-án
választották meg.
A valós
történet
azonban 2005-ben kezdődött. Az akkori
pápaválasztáson ugyan Joseph Ratzinger
bíboros lett Benedek néven a pápa, de nagyon kicsi
előnnyel az argentin Jorge
Mário Bergoglio bíboros előtt, ami az argentin
bíborost is meglepte, hiszen
neki eszében sem volt „versenytárs” lenni.
Múltak az évek, és a világ nagy
változásokon ment keresztül, a gyorsan fejlődő
technika egyszerre jelentett
árnyékot és hatalmas lehetőségeket a
jövő számára. Ebben a helyzetben Benedek
legnagyobb feladatának tekintette az egyház
fényét megőrizni a nyilvánosság
előtt még akkor is, amikor már az egyházon
belül az erkölcstelenség, a rothadás
jelei mutatkoztak. Abban reménykedett, hogy a bajok
átmeneti jellegűek, ugyanis
nem tudta elképzelni, hogy a felesküdött
egyházfik letérhetnek az igaz útról.
Bergoglio bíboros
messze Rómától úgy vélte, hogy az
egyháznak és papjainak a való világ
eseményeinek közepén meg kell találnia a
modern gondokkal küzdő emberek számára
a megfelelő lelki segítséget, közöttük
és velük élve. Mindazokat a szabályokat
az egyházon belül, amelyek régmúlt
társadalmi időben születtek, meg lehet
változtatni, ugyanúgy, ahogy annak idején
kialakították azokat. Modernizálni
javasolta az egyház és a hívek kapcsolatát,
és minden erkölcstelenséget
megszüntetni az egyházon belül.
2013-ban Bergoglio
bíboros lemondani készült bíborosi
rangjáról, amikor Benedek pápa magához
rendelte. Többször, több órán át
beszélgettek, vitatkoztak. Benedek neki mondta
meg először, hogy le akar mondani. Ez a döntés szinte
hihetetlennek tűnt, mert
elvárás volt, hogy a megválasztott pápa
haláláig viselje ezt a rangot. Benedek
elismerte, hogy nem jól végezte a munkáját,
csak takargatta a bajokat, ezt nem
lehet tovább folytatni.
Bergoglio bíboros
Rómába való utazása és az ottani
élete is világossá tette, hogy egész
szemlélete különbözik Benedekétől.
Beatles-számokat dúdolgat magában, amiket
Benedek nem ismer, ő csak Mozartot hallgat. A bíboros a
tömegközlekedést
használva utazgat Rómában, meccset hallgat,
imádja a focit, ismeri a
focistákat, és otthon hetente egyszer jár
tangózni, amit imád,
jól táncol, művelt, az élet buktatóit
ismerő férfi, és eszébe sincs pápa lenni.
A beszélgetések során megismerik egymás
problémáit és bűneit, feloldozzák
egymást, és végül Bergoglio bíboros
beleegyezik, hogy jelölt legyen az új
pápaválasztáson bizonyos
megkötésekkel, például saját
cipőjét kívánja hordani
és nem a szokásos vörös pápai cipőt stb.
Megválasztásakor a Ferenc nevet veszi
fel.
Mindenki
számára fontos
a darabot, esetleg a filmet megnézni, hiszen a felvetett
és megismerhető
problémák a mai életből fakadnak. Ha valakit nem
is foglalkoztatnak az egyház mint
intézmény gondjai, a hit és a tényleges
valóság kérdése mindenki
számára
izgalmas, megfontolandó. Ugyanakkor a mai világban az
egyház belső bajai is
tanulságosak, hiszen sokat tanulhatunk abból, hogy a
világ legerősebb és
legősibb intézményét milyen cselekedetek
vitték a tönk szélére, és milyen
megoldásokkal lehetne visszaszerezni esetleges
megbecsültségét.
A Rózsavölgyi
Szalon
előadásán Benedek pápa szerepét Jordán
Tamás alakítja, játékával
jól jellemzi Benedek bizonytalanságát,
talajvesztettségét. Lukács
Sándor
mint Bergoglio sokkal összetettebb feladatot kapott. Egyszerre
kell kimutatnia
tiszteletét a pápa iránt és az egyet nem
értését az intézkedéseivel
kapcsolatban, valamint kötődését az argentin
néphez, tájhoz, kultúrához. Molnár
Piroska mint Brigitta nővér
elsimítja a felesleges problémákat a felek
között, Sophia nővér, Trokán Anna
a darab „mindenese”.
Összekötő szöveget mond, mozgatja a színpad
berendezését, segít a szereplőknek
mozogni a roppant szűk színpadon.
Rendezte és
dramaturg:
Vecsei H. Miklós. Fordította: Makai Luca. A jelmezeket megfelelően
alakította Vecsei Kinga Réka. A
díszletért
Enyvári Péter felelős.
Bemutató: 2020.
szeptember 22.
Budapest, 2022. november
4.
Tóth Attiláné