Ugyan, csak egy
kellékes… Igen ritkán írják ki a
színlapra a nevét. Nagyon-nagyon-nagyon sok
kellék kell ehhez, de azért van ilyen.
Pedig kellékes
nélkül
sincs előadás. Mindennek a helyén kell lennie, mindennek
működnie kell,
lehetőleg olyan állapotban, amilyennek kell –
például, hogy a tőrrel ne
lehessen véletlenül leszúrni a főhőst
hátulról (ilyet is láttunk már, de ott
nem Bieder József – Kern András
– volt a kellékes), a pisztoly
viszont elsüljön, ha kell (olyat nem láttam,
márhogy nem sül el)… de hogy ki is
nyíljon az ajtó és abba az irányba,
amelyikbe kell, az már a díszletezők
„kompetenciája”. Ebben az előadásban pontosan
megértjük, jelesül egy mozdítható
vagy nem mozdítható, működő vagy nem működő
állólámpa példáján, hogy mi a
kompetenciája
a kellékesnek és mi a díszletezőnek, mi
kellék tehát és mi díszlet, ami olykor
nem is eldönthető. De hogy egy ócska
állólámpa hibás selyem (?)
ernyőjéből
balett táncosnő szoknyája, tütüje legyen, ahhoz
éppen ez a
kellékes kellett.
Aki nem is tudja, szereti-e a színházat, mint ahogy nem
tudjuk azt sem – amíg
képesek vagyunk lélegezni –, hogy szeretjük-e
a levegőt.
Az előadásban nem
egy
színpadi előadás után vagyunk, hanem szabadnapon,
amikor csak azért jött be a
kellékes, hogy másnapra előkészítse az
előadást. És szembe találja magát a
nézőkkel, nem is érti, mit keresünk mi ott,
abszolút telt házzal (Kern személye
garantálja ugyanis a telt házat bárhol az
országban. Most nagy örömünkre a
Belvárosi Színház színpadán.).
Telefonál, ittasnak gondolják, kiabál, sehol
senki, telefonon csak vitázik mindenkivel,
Rózsikával, főnökével, de nem is
hisznek neki. A fiatal lány, Zsanett sem jelenik meg, de ahogyan
kellékesünk
beszél róla, egészen jól megismerjük
őt is.
A kellékes
segédszínész
volt, csak annyira lámpalázas lett a kicsi szerepektől
is, hogy a legegyszerűbb
szöveget sem tudta elmondani a színpadon. Kellékes
véletlenül lett, az jobban
ment neki, mint a szerep – de ennyi nem lett volna elég
ahhoz, hogy több mint
40 évig kitegye a lelkét is a háttérben
minden előadásért. Mert ő mindenes,
mindenhez ért, és még ez sem elég:
gyűjtőszenvedélye a legkülönbözőbb,
érdekes tárgyak
zsebre rakása, ahol csak megfordul. Kleptománia?
Munkaszeretet? Nézhetjük így is,
úgy is, a lényeg, hogy az előadásokhoz minden
megtalálható a kellékraktárban.
Miközben ezer
szerepet
tud kívülről, ezer történet van az
agyában előadásokról, bakikról, hazai
és
külföldi színészekről. És elkezdi
nekünk mesélni, mintegy szórakoztatva
bennünket, ha már nem vagyunk hajlandók
felállni és eltávozni. Mert amíg mi ott
vagyunk, ő sem mehet el, hiszen rajta kívül senki nincs a
színházban a „személyzettől”.
Miközben ő sem
szent,
speciel az itallal gyűlt, gyűlik meg a baja, főként ezért
mondtak fel neki –
amit ő nem vett komolyan. De valahogy mégis úgy alakul,
hogy valóban ez az utolsó
estéje a színházban, másnap már nem
fog bejönni. Már csak ezért is kibeszélheti
– ám név nélkül – a
magától elszállt ifjú
színészt a motorral, vagy a joviális
idős színészt, aki sohasem tudja a szerepét, de
mindig a súgónőt szidja. Utánozhatja
a külföldi vendégszereplőket. Nem beszélve a
már említett balettművésznőről,
éppen Pliszeckajáról, aki idős korában
Budapesten vendégszerepelt és a kellékes
is láthatta. (Megjegyzem, én Moszkvában
láthattam őt élőben táncolni a 80-as
évek közepén, tehát már idősen –
valóban óvatosan mozgott, valóban, visszagondolva,
egyetlen ugrása sem volt, de – ragyogó volt,
egészen különleges.) De mindezt
ennek a kellékesnek a látószögéből
szemlélve, hát – megbocsátjuk, hogy
kifigurázza a hattyú halálát (Pliszeckaja
egyik híres száma volt). Neki ezt is
szabad.
Miközben megismertet
minket ezerféle kellékkel, elmagyarázza, mi mire
jó, hogyan lesz üvegtörés
illúziója
a műanyagtárgy földhöz
vágásából. Bor a meggyszörpből. Steak
vagy nyeles
nyalóka a banánból, amit megesznek a
színészek a színpadon, ellentétben a
csokoládéval, amit biztosan nem. (A Tóték
pörköltje azonban – más színpadon –
valódi
volt, de hogy valóban ettek-e belőle, arra már nem
szoktunk figyelni.)
Arról azonban nem
esik
szó, hogy a következő naptól mi lesz vele, ha
már nem jár be a színházba, ami
az élete…? Az nyilvánvalóan egy
egészen más történet.
Az előadást egy
ráadás
énekszám zárja le – „A
rivaldafény”-ről. Mert amikor tapsolnak a nézők, a
taps
nemcsak a színészeknek, hanem többek
között a kellékeknek, rajtuk keresztül
pedig a kellékesnek is szól – vallja Bieder
József, a kellékes.
A szokottnál is
nagyobb siker azonban egyértelmű, törvényszerű,
megérdemelt. Szívesen
megnéznénk még néhányszor, ami nem
lenne könnyű, tekintve, hogy még a csilláron
is ülnek.
A darab eredeti
szerzője Eberhard Streul, aki
Németországban született 1941-ben. A
nyersfordítás Deres Péter
munkája, ebből írta meg ezt a
darabot Parti Nagy Lajos. Dramaturg: Radnóti
Zsuzsa.
Díszlet alig van, egy kellékes állványt
látunk tele kellékekkel, valamint a már
említett rozoga állólámpát.
Látvány: Iványi Árpád.
Rendezte Ilan
Eldad (Lengyel Iván, született Szabadkán
1929-ben, ma Tel Avivban él)
2008-ban a Vígszínház számára. A
rendező munkatársa: Putnoki Ilona.
Mi pedig elbűvölten
nézzük másfél órán át a
kellékest drapp, elhasznált munkaköpenyében,
viseltes
nadrágjában, aki csak mesél nekünk,
szórakoztat bennünket, ha már ott vagyunk –
és ha már számára úgy is ez az
utolsó színházban, munkával
töltött estéje.
Producer: Orlai
Tibor.
A
Vígszínház és az
Orlai Produkciós Iroda közös előadása.
Bemutató és
megtekintett előadás: 2022. október 19.
Budapest, 2022.
október 22.
Györgypál Katalin