A Love
Letters
– „romantikus levelezés két
részben” alcímmel most a Belvárosi
Színházban – c.
darabot sokan többféle előadásban
láthatták hazánkban is. Szerzője Albert
Ramsdell Gurney
Jr. (1930–2017) amerikai drámaíró,
regényíró és akadémikus volt. A
darabot Pulitzer díjra jelölték, 1988-ban
mutatták be. Ténylegesen kétszemélyes
darab, Melissa (Gardner) és Andy (Andrew
Makepeace Ladd III.) közötti
levelezést követi nyomon gyerekkoruktól
egészen Melissa haláláig, mintegy 40
éven át. Melissa tehát viszonylag fiatalon hal meg.
A
Belvárosi Színház színpadára Mácsai
Pál állította Hernádi Judit
és Gálffi László
alakításában; eredetileg több, mint harminc
éve rendezte. A színrevitelnek több
buktatója is van, ilyen eredendően a 40 év előre
haladtának érzékeltetése gyakorlatilag
átöltözés nélkül, minimális
díszlettel (összesen két szék és egy
állófogas). A
két ember sorsának egészen másféle
alakulását ismerhetjük meg az évtizedek
alatt, a férfi neves jogász majd politikus, jelesül
republikánus szenátor lesz,
a nő lázadó bakfisból elismert
festőművésszé válik, több országban is
jár,
Olaszországot imádja – majd lelkileg-fizikailag
tönkremegy. Levelezésükben
természetesen elsősorban a magánéletükről
írnak, de olykor szó esik egyéb
sikereikről vagy éppen bukásukról is. Kevés
találkozásukról is csak annyit
tudhatunk meg, amennyit ők maguk érdemesnek vélnek
egymásnak leírni. Ebbe
beleférnek hosszabb hallgatásaik is, olykor
magánéletük sodorja el őket
annyira, hogy a férfinek kutatnia kell a nő új
lakóhelye után, olykor egymásra
haragszanak.
A
férfi neves egyetemet végzett,
haditengerész volt a II. világháborúban,
Japánban több évig egy japán nővel
élt, erről az időszakáról azonban soha nem
hajlandó beszélni (írni). Később
megnősül, gyerekei születnek, házuk és
kutyájuk lesz – a kutya később
elpusztul, ezt külön megemlíti. Lassan emelkedik fel a
társadalmi hierarchia
(al)csúcsára, de valóban érdekli Melissa
egyébként fordulatokban bővelkedő
sorsa, igyekszik tanácsokat adni, ha partnere kéri.
Melissa élettörténetét
nehezebb követni, sikertelen házasságairól,
sikeres és sikertelen
kiállításairól számol be,
művészetében többféle irányt is
követ. Elvonókúráiról
jelentkezik – végül feladja, lányaival
régóta nincs kapcsolata, és nem akar
többet Andyval sem találkozni. Boldog időszakuknak is
tanúi lehetünk, ezekről a
titkos találkozásaikról is hallhatunk. Egy
szenátor azonban, különösen
választások idején, nem kockáztathat.
Miután Melissa haláláról
értesül, levelet
ír a lány anyjának, akivel egyébként
sohasem voltak jó viszonyban – és
megvallja rádöbbenését, hogy
igazából szerelem volt az, ami egymáshoz
kötötte
őket Melissával. A levelet azonban összetépi…
Az
előadás óriási sikert aratott,
mint az várható volt, ismerve a két
színész és a rendező kiemelkedő
kvalitásait. Életre keltették az emberi
érzések változását az időben,
eltérő
élettörténetük alakulásának
hatásait magatartásukra, gondolkodásuk
változását
és mégis, alapvető emberi vonásaik
megőrződését, állandóságát: a
nő
művész-szertelenségét, a férfi mind nagyobb
fegyelmezettségét,
felelősségérzetét. A darab és az
előadás egyik értéke, ahogyan
egymástól
ennyire eltérő társadalmi helyzetű és sorsú
emberek képesek a másik szinte
minden rezdülésére figyelni, a gyermeki, nehezen
íródó leveleken át a kurta
karácsonyi üdvözlésekig és indulataik
kifejezéséig.
Az
előadás hangulatát pontosan
érzékelteti a zene is.
Fordította:
Vámos Miklós.
Műszaki vezető: Molnár Ferenc.
Producer:
Orlai Tibor.
Új
bemutató és megtekintett előadás: 2022.
október 8.
Budapest,
2022. október 10.
Megjelent
a Kláris
23/1. számában.
Györgypál Katalin