Magyarul: Szerelmes
levelek, ám mégis az angol
cím lett a nyerő [a Central
Színház is ezen a címen mutatta be 2019-ben]. A
„romantikus levelezés két
részben” amerikai írója Albert
Ramsdell
Gurney (1930–2017) igazi sikersorozatot mondhat
magáénak, Pulitzer-díjra is
jelölték. A Love letters bemutatója
rendhagyó módon egy New York-i
közkönyvtárban volt (1988), és a férfi
szerepet
maga az író játszotta. Majd következett New
Haven és a Broadway, azután a
nyugati part színházai. A siker-sorozatban kezdetben
néhány híres színész maga
választotta ezt a darabot, szereplésével jelezve,
hogy jelentősnek tartja
(Larry Hagman, Robert Reed, Charlton Heston és
színész felesége Lydia Clarke).
Magyarra Vámos Miklós fordította.
Mácsai
Pál
rendező eltért kissé az eddig bevett
szokástól, nevezetesen, hogy a két
színész
ül egy asztalnál, és mindketten olvassák az
általuk írt leveleket, így
szövegtanulás nélkül lehet előadni a
produkciót, viszont kevesebb lehetőség van
az egyéni karakterek megformálásához.
Mácsai két színésze: Hernádi
Judit (Melissa) és Gálffi
László (Andy) azonban nem olvas, inkább
eljátssza az érzéseket, amelyek a
leveleken keresztül tükröződnek. A díszlet
mindössze két szék és egy
régimódi
állófogas, ezt is csak Melissa használja. Andy
hagyományosan két valóságos
levelet olvas fel, az elsőt és az utolsót (az
előadás műszaki felelőse: Molnár Ferenc).
Kedélyes
történetnek indul Melissa
Gardner és Andrew Ladd levelezése. Iskolatársak,
gyermeki naivitással írogatják
egymásnak a karácsonyi, születésnapi
meghívókat, froclizzák egymást.
Kapcsolatuk egyenrangúnak tűnik, bár
háttérben érezhető a családok vagyoni
különbözősége. Melissa szülei
jómódúak, Andyék anyagi helyzete
szerényebb, a
két család „társadalmilag” nem
vegyül egymással, vagyis a fiatalok
barátkozása
csak egy szintig mehet el. Andy apja nem szereti Melissát, sem a
szüleit, a
legkevésbé sem akarja, hogy a fiatalok egymásba
szeressenek, pláne, hogy
összeházasodjanak. Erre nem is kerül sor, mert az
iskolák befejezése után
mindketten saját útjukat keresik a
továbbtanulás és az
érvényesülés terén.
Levelezésük főként dicsekvéssel teli, sőt
magamutogató. Bizonyítani akarnak
egymásnak, jól boldogulnak, nincs
szükségük a másik félre, ezért a
problémáikról hallgatnak, kellemetlen
kérdésekre egyáltalán nem
válaszolnak.
Klasszikus módja ez az egyén
frusztráltságának kezelésére:
befelé szenvedek,
kívülre csak a tüskéimet mutatom, még a
barátomnak is.
A darab
közepe táján úgy tűnik,
mindkét fél révbe ért, Melissa
férjhez megy, lányai születnek, sikeres
festőként debütál. Andy második
házasságában megállapodik, fiai
születnek, majd
nyílegyenesen épül karrierje. előbb
ügyvéd, később szenátor lesz, utóbbi
az
Államokban a karrier csúcsa. Melissa viszont boldogtalan,
alkoholba fojtja
csalódását, a válásnál emiatt
a férjének ítélik a lányokat.
Melissa élete az elkövetkezőkben
lefelé tendál, zárt intézet, magány,
alkalmi kapcsolat, újabb csalódás vár
rá,
gyerekeit soha nem kapja vissza, lányai eltávolodnak
tőle. Bennünk, nézőkben
hamarosan megfogalmazódik az az érzés, hogy Andy
minél magasabb társadalmi
pozícióba kerül, minél harmonikusabb a
házassága, Melissa annál boldogtalanabb
lesz. A gyerekszerelem, a szüntelen levelezés most
érik be nála, rájön, hogy
mindig is Andyt szerette, csak ő lehet a megoldás
számára.
A férfi
– bár sokat kockáztat vele –,
egy idő után belemegy a Melissával való
házasságon kívüli kapcsolatba. Kis
híján rámegy a karrierje, kénytelen
megkérni Melissát, hagyják abba. A
szerelmes levelek története ettől kezdve halad a tragikus
vég felé. Az utolsó
levél Andy búcsúlevele a gyászoló
anyához, a bevallott, életen át tartó
szerelem vállalása, és Melissa síron
túli örömének láttatása
velünk, nézőkkel.
Szép
és megható történet melodráma
kategóriában, szerencsére még a giccsen
innen. A színészek mimikája, mozgása,
egy-egy ruhadarab le- és felvétele, a székkel
való játék, sőt az elhallgatás
[elmaradt válaszlevél] egyértelműen
irányítja a nézőt az aktuális
érzelmi
állapotról. Hernádi széles
skálán tudja változtatni a hangját, a
harsány
örömtől a csendes szomorúságig. Gálffi
kisebb skálán mozog, néha halk, sokszor
visszafogott. Ettől eltekintve játéka, mimikája
kitűnő. A gyerekkori levelezés
érdekessége, hogy a színészek
érzékeltetik a gyereklevelekben lévő
helyesírási
hibákat. Kiejtésük jelzi, milyen
elírást, nyelvhelyességi hibát
vétettek
írásban. Bájos.
Nem
véletlen, hogy a Love letters az
író leggyakrabban
játszott műve.
Producer: Orlai
Tibor
Bemutató
és megtekintett előadás: 2022. október 8.
Budapest,
2022. október 10.
Földesdy Gabriella