Tracy
Letts
darabja, teljes
címmel A nevem Mary Page Marlowe, kimondottan női darab, 11 képben. Mary
életének nagy pillanatai
láthatók ezekben a részletekben,
legtöbbször férfi partnerekkel együtt. Fontosak
az évszámok. Igaza van a szerzőnek,
általánosan tekintve ezek az évek szoktak
fordulópontot hozni a nők életében. Ugyanakkor
ezek a jelenetek egy veszélyes
játékot adnak az általános semmit
mondás és Mary életének egyedisége
között. A
különböző korok képeit más és
más színésznők játsszák, nekik kell
végül
egységes életfolyamot szerkeszteni. Rögtön itt
megfogalmazhatunk egy kérdést:
Biztos, hogy 11 korban mindig ugyanaz a nő jelenik meg, most Marynek
hívják,
máskor másnak, ugyanaz a személyiség?
Lehet-e, hogy valamelyik korban ránk nem
jellemző élethelyzetbe kerülünk? Mary van minden
jelenetben? Nem lehet, hogy
csak jelenetek szokásos szerepekkel, de semmi közük
egymáshoz? Előfordulhat,
hogy valaki egy esemény hatására nagyobb, vagy
kevéssé nagy változáson megy
keresztül, szinte már rá sem lehet ismerni? Lehet,
hogy valaki elolvas egy
nőről 11 novellát, majd azt mondja, hogy végre mindent
értek, értem, hogy ma
miért így viselkedik, ezt megmagyarázza az
egész élete. Ez a 11 kép
megmagyarázza Mary életét, vagy arról győz
meg minket, hogy Maryt az élet
lökdösi, hányódik a történetek
sorozatán keresztül, azokon az eseteken
keresztül is, amelyeket most a szerző nem tartott fontosnak
megemlíteni.
Lehetséges, hogy egy nőnek az életét éppen
ez a hányatottság jellemzi? Igen,
tudjuk a körülöttünk élő nők valós
életéből – sajnos. Sok nőnek nincs saját
érdekeit felismerő és azt értő, védő
szemlélete, és ha van is, nincs ereje
kiállni saját maga mellett. Túl nagy a
társadalom, túl kicsi és jelentéktelen
vagyok én – gondolják. Biztonságosnak
tartják, ha saját elképzeléssel nem
jelentkeznek, teszik, amit a társadalmi szerepnek megfelelően
helyesnek vélnek.
A
szerző által fontosnak tartott évek a megjelenítő
színésznők nevével, most
időrendi sorrendben: pólyásbaba, 12 (Hőnig
Emma),
19 (Gombos Viola Lotti), 27 és 36 (Földes
Eszter), 40, 44, 50 (Martinovics Dorina). 59, 63,
69 évek (Básti Juli). A darab nem
sorrendben
mutatja be a korokat, hanem összevissza. Ha egymás
után lennének az évek, akkor
kötelező lenne egységes életet kialakítani,
de mivel a szerző összekavarja a
jeleneteket, lehetővé teszi azt, hogy ne álljon
össze az élet egységes
folyamattá, a nézőre bízza, hogy használja
a tapasztalatait; lehetőséget ad
arra is, hogy a néző csak egymástól független
képeket lásson, amelyek egyenként
kifejezőek, de más szerepük nincs.
Néhány
kifejező kép: A baba időszak. A fiatal férj
nadrágját a trikó felett hózentróger
tartja, kellemesen üldögél a fotelban, és
feleségével közli, hogy a babával
együtt jobb lenne, ha elmennének itthonról, mert
jönnek a barátai, meccset
néznek, iszogatnak majd. A feleség tiltakozik,
veszekednek, végül a baba elkezd
sírni, feleség eltávozik, otthon hagyja a
babát. Mary élete úgy kezdődik, hogy
mindkét szülője számára a baba iránti
szeretet nem a legfontosabb. Kamasz
korában egy szerepre készül, egy éneket kell
előadni, mamája nem tud segíteni,
mert valami zavaros történettel inkább elutazik
messzire. Az egyetemi évek sem
adnak számára szilárd alapokat, nem tudja, hogy
mit tegyen, és mitikus tanácsok
érvényessége foglalkoztatja a
szobatársaival együtt. 27 évesen szeretőjével
tölti az idejét, aki azt szeretné, ha
többször rendelkezésére állna, nem tud
dönteni, csak annyit, hogy most el kell mennie, de majd
találkoznak, beszélnek,
hiszen a férfi a munkatársa, sőt főnöke. Zavaros
élete rendezését mástól
várja,
pszichiáterhez fordul; ebben a képben maga is elismeri,
hogy tanácstalan a
saját ügyeivel kapcsolatban. 50 éves korára
gyermekei már nagyok, ő elhagyott,
iszik. A lánya, akinek határozott
elképzelése van a saját életével
kapcsolatban, a részeg anyját arról faggatja, hogy
miért iszik, amikor az
semmit sem segít. Balesetet okoz, és
elítélik. 59 éves korában végre egy
megértő, őt szerető társra lel, már későn,
de legalább néhány évben még boldog
lehetne, ha nem lenne elítélve. Megkapja a
felmentést, és alig 69 éves,
kórházban várja a halált.
Mary
alapvetően jó ember, egyszerű lélek, aki igyekszik
alkalmazkodni, de megtörik a
bántások, az egyértelmű mellőzések miatt.
63 évesen a ruhatisztítóban dolgozó
fiatalember primitíven kedves megjegyzéseit sem tudja
humorral fogadni, talán
már semminek sem tud örülni.
A
szerző sikeres színházi szakember, író,
drámaíró és színész. Kapott
már díjat
egy másik darabja, és ő is, mint színész,
díjakat nyert. Ez a legutóbbi
darabja, és nálunk most játsszák
először. A végleges bemutatója 2022. szeptember
végén volt, de hazai pályafutása nem
zökkenőmentes, ugyanis az előző bemutató
2020 tavaszán történt, de a covid időszak
közbelépett, és csak most sikerült
véglegesíteni.
Rendező
Puskás Tamás, fordította Puskás Samu, a zenéért felelős Puskás Dávid. A jelmezekről gondoskodott Kárpáti Enikő. A cél az volt,
hogy
kifejezőek, az ábrázolt
személyiségéhez illeszkedjenek a viselt
ruhadarabok. A
díszlettervező, Bagossy Levente,
néhány bútordarabbal hozzájárult
ahhoz, hogy a környezet segítsen a nézőnek
megérteni a rövid jeleneteket. A jelenetekben szereplő
férfiak abc-ben: Fehér Tibor, Magyar Attila,
Ódor Kristóf,
Pálfi Dávid, Rada Bálint, Scherer Péter,
Schmied Zoltán. A színészek,
nemcsak a női szereplők, hanem a férfiak is mindent megtettek a
darab
sikeréért, ami nem is maradt el. Egy közepes
darabból egy jó színházi estet
varázsoltak – ezért köszönet!
Bemutató:
2022.
szeptember 24.
Megtekintett
előadás: 2022. szeptember 23.
Budapest,
2022. október 2.