Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

TÜNDÖKLŐ JEROMOS

Nemzeti Színház – Gobbi Hilda Színpad

Tamási Áron drámaíróként éppen az 1936-ban írt és a Kolozsvári Színházban bemutatott Tündöklő Jeromossal lett híres. Voltak már drámai próbálkozásai korábban is (1924–33 között négy színművet is írt, ezek nem jutottak el a színpadig, az 1933-ban keletkezett Énekes madár később népszerű lett). Az ízig-vérig székely faluban, székely szereplőket felvonultató vígjátéka azonban végre az anyaországtól elszakadt magyarságnak adtak önbizalmat, hitet a jövőben. Felemelhették a fejüket, amikor azt látták a színpadon, hogy a Jeromos-féle betolakodót, szélhámos néprontót ki lehet ebrudalni székely furfanggal, ötlettel. S így megmarad az önbecsülés.

Nem csoda, hogy 1936-ban Kolozsváron Tamásit ünnepelték, az Erdélyi Szépmíves Céh pályázatán első díjat nyert, majd Bánffy Miklós író, a Céh elnöke Budapestre hozta a Jeromost, ám az akkori sértődős, ármánykodós színházi viszonyok között a darab csak 1939-ben került színre a Nemzeti Színházban. Az új hang, az erdélyi levegő, a székely humor hamar népszerűvé vált Pesten is, és Tamásinak még három színműve került bemutatásra a következő három évben (Énekes madár [1939]; Vitéz lélek [1941]; Csalóka szivárvány [1942].

A Tamási-vígjáték jelenlegi, nemzeti színházi bemutatásának egyik apropója az író születésének százhuszonöt éves évfordulója (1897), de a választás mégsem lehet véletlen. Ugyanis az utóbbi néhány évtizedben legkevésbé ezt a vígjátékát vitték színre határon innen és túl. A másik három volt műsoron a négy sikeres közül. Pedig épp a „Jeromos” volt annak idején a pályázatnyerő, a színházi sikert hozó darabja. Ráadásul ez hordozza a legsúlyosabb mondanivalót is mind a határon túliaknak, mind nekünk, anyaországiaknak. Mintha valami megváltozott volna kényelemhez szokott belterjes világunkban. Tamási nyolcvanöt évvel ezelőtt megírt Jeromosában jelenleg a világra, vagyis a nemzetekre, kereszténységre, egyénekre, fiatalokra és öregekre egyszerre zúduló rontásnak, uniformizálásnak, kiszolgáltatottságnak a szimbólumát kell látnunk. A címszereplőben nem egy szélhámost kell látnunk (persze azt is), hanem mindazt a negatív tendenciát, amely manapság káoszhoz, politikai és természeti katasztrófákhoz vezeti az emberiséget.

Márkó Eszter rendezése tényleg egy székely kocsmát visz színre, amelynek szerény bútorzata lehetőséget ad a faluban lakó fiatalok és öregek találkozására, a legfontosabb dolgok megbeszélésére. Itt vannak az ünnepségek, közös tánc, közös étkezés, a fontos ügyek itt dőlnek el, ez Sáska Mihály (Kristán Attila) kocsmája, amelyet fiával, Gáspárral (Kovács S. József) tart fenn. Ákos (Borbás Roland) és Bálint (Szép Domán), a két székely legény is itt verekszik meg Ágnesért (Martos Hanga e.h.), a falu legszebb lányának kezéért. A betérő vendégek pálinkát isznak, nem is keveset, ettől lesz jókedvük, ettől gerjednek haragra, vagy éppen elalszanak tőle. A betévedő idegen, Jeromos (Schnell Ádám), aki lopózva és alattomosan közelít mindenkihez, nem sok sikerrel és nem sokáig játszhatja a hamis prófétát. Mivel nincs vezetékneve, Gáspár elnevezi őt „tündöklőnek”. Első jelentésében ez hízelgőnek hat, ám hamar kiderül, a kifejezést ironikusan kell érteni, mert az ilyesféle tündöklés veszélyt, ármányt, rontást hoz a falusi embereknek. Egyedül a pénz az, ami egy-egy pillanatra megszédíti a becsületes és igen-igen szegény embereket, de még idejében felismerik Jeromosnak álságos voltát, gonosz szándékát, alávalóságát.

A pénz nem boldogít – szűrhetnénk le egyszerűen a tanulságot, de ennél sokkal többről van szó. Tamási egy élő, szerves faluközösséget mutat be, ahol mindenki ismer mindenkit, és a tettei alapján ítéltetik meg az egyén. Vannak benne gyenge emberek, ingadozók, eszesek, lobbanékonyak, szerencsétlenek, de van egy olyan példaképük is, aki velük érez és mindig megadja az irányt, tudja az igazságot. A darabban ő Bajna Gábor (Herczegh Péter), igazából ő a címszereplő ellenfele, meg is küzdenek egymással – igaz, jelképes fegyverekkel –, amiből Gábor jön ki győztesen.

Tamási meseszép miliőbe, székely környezetbe, vagy varázslatos tájba, kézműves kellékek közé helyezi el szívet-lelket melengető, megindító történeteit. Könnyűszerrel berendezhető a színházak nagyszínpada, főként a Jeromos esetében a szereplők száma is indokolja, hogy legyen elegendő tér és hely a sok ember mozgásához. Épp ezért berzenkedik a néző azon, vajon miért kell a Nemzeti Színház alagsori kamaratermében játszani? Néhány éve a kevesebb szereplős Vitéz lélek még mehetett a nagyszínpadon. A mostani Jeromosban Csíki Csaba díszlete, egy falusi kocsma és berendezése, nem tud érvényesülni ebben a szoba nagyságú színpadba beszorított közegben. Cs. Kiss Zsuzsanna jelmezei inkább egy semleges falu átlagos paraszti viseleteihez hasonlítanak, hiányzanak belőlük a székely népviselet jellegzetes színei (piros, fekete, fehér), a hímzések, a férfiak székely szabású nadrágjai. Néhány szereplő kifejezetten városi öltözetben lép színre.

Schnell Ádámot alkata és karakteres arcberendezése predesztinálja a címszerepre. Mindeddig nem láthattuk abszolút főszerepben, most megmutathatta, hogy tud kiválót nyújtani egy igazán neki való figura megformálásában. És nemcsak az ő esetében volt jó a szereplőválasztás. Kristán Attila kocsmárosa majdnem akkora szerep, mint Jeromosé, a színész jól tudott lavírozni a kétkulacsos szerepben, a tipikus ingadozó, bizonytalanságban élő, végül mégis a jó megoldást választó karakter eljátszásában. Gáspár szerepében Kovács S. József mutatkozott be ígéretes tehetséggel. A további szereplők közül Bordás Roland (Ákos), Herczeg Péter (Bajna Gábor) és Varga József (kántor) játéka volt kiemelkedő. További szereplők voltak: Gál Natália, Sőtér István, Fornosi D. Júlia, Szilvási Szilárd, Madácsi István e.h., Ferenci Attila, Szabó Imre, Orosz Melinda, Palyov Attila m.v., Vass Magdolna, Orosz Ibolya, Gieler Csaba m.v., Fülöp Tamás m.v., Cséke Adrienn, Heczel Jázmin.

Dramaturg: Kulcsár Edit, rendezőasszisztens: Herpai Rita, zene: Lovas Gábor, koreográfus: Darabos Péter, a díszlettervező asszisztense: Bodor András e.h.

Az előadás a Gyulai Várszínház és a Nemzeti Színház közös produkciója. A szereplők a Nemzeti Színház művészein kívül a Kárpátaljai Megyei Magyar Drámai Színház tagjai, meghívott vendégek és egyetemi hallgatók.

Bemutató és megtekintett előadás: 2022. szeptember 2.

Budapest, 2022. szeptember 8.

Földesdy Gabriella

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©