Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

A HISZTÉRIA RÖVID ÉS FELKAVARÓ TÖRTÉNETE

THE SIGMUND FREUD SHOW

Szkéné Színház

Mikó Csaba és Tóth Réka Ágnes fiatalok, és tapasztalt színházi szakemberek, egyikük sem színész. Mikó író, és mind a ketten dramaturgként is dolgoznak pesti és vidéki színházakban. Megírták a hisztéria történetét úgy, hogy színpadon előadható, ismert állomásai szemléletesen, a színészek által eljátszott képekben jelennek meg. Mindannyiunk fejében, ismeretei között vannak morzsák, amelyek a darab során egy igazi, izgalmas történetté alakulnak. Nagyon ügyesen, az írók nem magyarázzák meg a hisztéria lényegét, okait, megjelenésének különböző változatait, hanem azt a tudatlanságot, magabiztos ostobaságot ábrázolják, ami a hisztériát évszázadokon keresztül kísérte, és rengeteg ember, különösen nők életét tette tönkre. Egy nagyon összetett jelenségről van szó, amelynek okai Freudig nem derültek ki, hiába használtak különféle módszereket a „gyógyítására”, vagy a jelenség megszüntetésére. Mivel ritkán fordult elő, ezért a legkülönbözőbb célokra lehetett felhasználni, csak kellett keresni egy, a tömegek számára hiteles embert, aki bármit nyilatkozik, helyesebben azt nyilatkozza, ami magának vagy másoknak hasznos. Ha ő állít valamit, azt elhiszik (nemcsak régen volt így, hanem ma is). Érdekesség, hogy amikor a darabot láttam, másnap Hieronymus Bosch kiállítását néztem meg a Szépművészeti Múzeumban. A Krisztus bemutatása című képen Krisztus arcán kívül mindegyik szereplő arca torz, ostoba. Mivel a darab valóban – ahogy a cím is jósolja, felkavaró –, még másnap is gondoltam a darabra, teljesen igazolva láttam azt a gondolatomat, hogy nemcsak azok ostobák, akik felhasználták a hisztériát, hanem az emberek is, akik bambán bámultak/bámulnak minden érdekességet, vagy amit megmutatnak nekik. Ezért lehetett felhasználni ezt az egyén és a környezete számára is nagyon kellemetlen jelenséget például vallási célra. Elterjesztették, hogy a hisztériás nő viselkedése azért különös, mert benne már a Sátán talált helyet, és mindenkinek az érdeke, hogy megégessék a boszorkányt, nehogy a Sátán másokba is beköltözzön, és azokat is a pokolba juttassa. A boszorkányégetések képszerűvé tették a félelemben élő emberek számára Isten büntető szándékát és a pokol borzalmait. Bosch ábrázolása nekem segített megérteni a boszorkányégetésen résztvevő, a látványba belefeledkező tömeg lélektanát.

A történet más időszakaiban, amikor már betiltották, vagy már nem tartották népszerűnek és ezért hatásosnak a boszorkányégetést, még sok mindenre lehetett felhasználni a hisztéria jelenségét. A világ egy részében a férfiuralom még mindig jelentős hátszéllel bír, és mivel a hisztéria állapota leginkább nőket súlyt, ezért a nők elnyomásához remek eszköznek bizonyult. Ha egy feleségre, vagy fiatal nőre ráfogták a hisztériát, akkor a férj megszerezhette a vagyonát, elvehetett egy gazdag nőt, az áldozat állapota miatt nem tiltakozhatott stb. Az ötletek gazdag tárházából bizonyos részleteket képszerűen ábrázol a darab, ilyen például az aggódó anya jelenete, aki attól fél, hogy lányát felkészítendő a házasságra, nem bírja a tortúrát, a megterhelő zenetanulást, az alakformálást stb., de nem számít a lány, a család érdeke a rang, amit a vő hoz a házhoz. A mentő módszer az érvágás, a kádban áztatás stb. Remek kép az is, amelyben a kádas „gyógyítás” során a három nő közül van, aki hisz benne, van, aki örül a fürdésnek, mert addig sem kell a családjával foglalkozni, és van, aki lázad.

Ha nincs is már boszorkányégetés, de mindenki szabadulni akar ettől az állapottól, így piaci tényezővé válik a hisztéria „gyógyítása”. Ha piacra kerül a probléma, akkor gazdag ötletekkel körülveszi a csalás.

Ezeken a rázós utakon baktatva jut el a tudomány fejlődése oda, hogy Freud már tud segíteni a szenvedőkön beszélgetéssel – erre is áldoz a darab egy képet, amelynek a vége még nem a teljes egyetértés páciens és a pszichiáter között, de megnyugtató a kapcsolatuk.

A darab szerzői kitűnő érzékkel (vagy tudással) tartják az évszázados eseményeket bizonyos keretek között nemcsak tartalmilag, hanem játék időben is.

Znamenák István a főszereplő és egyben a narrátor, néha mesélő a századokat átívelő történetben. Nagyon sokat vár tőle a darab, és ő teljesíti. Mivel a darab korszerű ruhába öltözött korhű stílust igyekszik követni, így Znamenák gyakorta cseréli a ruháját, átöltözik. Kezdéskor meglepő volt a színen a sok ruhát tartalmazó hosszú fogas, de szerencsére Znamenák mindig tudta, hogy a fogasról melyik ruhát kell felvenni. A három nő (Sípos Vera, Szamosi Zsófia, Szvetnyik Kata), akiket hol a kezelési módszer súlyt, hol a csalás eszközeiként sorrendben mutatják be a „kezelés” egyik eszközét, a hipnotizált állapotot, hiba nélkül játsszák szerepüket.

A darab rendezőjének (Bereczki Csilla) érdeme, hogy egy pergős, képi világában változékony darab született. Nem volt egy pillanat sem eseménytelen, nem lehetett leállni, figyelni kellett, közben még gondolkozni sem lehetett, a legfontosabb volt a néző számára, hogy befogadja a látottakat, és majd másnap gondolkodjon, reggel, a kávéja mellett, és örüljön annak, hogy a tudomány fejlődése ezt a kellemetlen problémát is sikerrel oldotta meg.

Znamenák színen történő öltözéséhez, a fogasra, a ruhákat Oláh Tímea tervezte, és ő foglalkozott a hölgyek változatos, a képeknek megfelelő öltözékével is. Szakács Ferenc díszlettervező a szín közepére állított, egy kisebb és nagyobb káddal megfelelő keretet talált ki minden képhez. Még egy kis asztal is hozzátartozott a jelenlevő bútorokhoz, de az inkább kimutatott a darabból. Znamenák akkor ült ide, amikor mint mesélő összekötötte a képeket, vagy az utolsó jelenetben, amikor Freudként beszélget a páciensével.

Eddig színházban nem tárgyalt témát, újszerűen, apró, egymást követő képekben mutatott be a darab, ezzel a nézők különböző szintű ismereteit rendszerbe szervezte.

Bemutató: 2022. május 14.

Budapest, 2022. május 22.

Megjelent a Kláris 22/6. számában.

Tóth Attiláné dr.


♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©