Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

HAMLET

Kolozsvári Állami Magyar Színház – MITEM

Ez a 2022-es MITEM nyitóelőadása. Az embert furdalja a kíváncsiság, a kolozsváriak mit látnak bele a Hamletbe 2021/22 fordulóján [kolozsvári bemutatója 2021. december 3-án volt], másfelől szívesen látjuk Vecsei H. Miklóst címszereplőként ebben az előadásban. Rendezte: Tompa Gábor.

Shakespeare leghíresebb tragédiáját újranézve több újszerű megoldással találkozunk. Becsületes megoldás volt, hogy feltüntették, a szövegváltozat „Arany János fordításának felhasználásával” készült (dramaturg: Visky András), de felismertük benne Arany szállóigévé vált mondatait. Sosem próbált megoldásként élhettük meg Hamlet apja szellemének megjelenését, amelyben különválik test és szellem. A színpad hátterében az öreg Hamletet üvegkoporsóban viszik keresztül a színen, közben Ophelia alakjában és elváltoztatott hangon szólal meg. A szellem mindig ebben az alakjában tűnik fel, és csak az ifjú Hamlet számára látható, hallható. A többi változás is szervesen beépül az előadás koncepciójába. Így van ez az „egérfogó” jelenetben is, amikor Hamlet színészekkel játszatja el apja megölésének történetét, hogy anyja és Claudius magukra ismerjenek. Ezúttal a rendezés a legkézenfekvőbb megoldást találta ki: maguk az érintettek [Claudius és Gertrúd] játsszák el a „Gonzago megöletésé”-t. A hatás sokkal drasztikusabb, mint az eredeti, vendég színészekkel játszatott változat.

Számos egyéb rendezői ötlet kíséri az előadást, mindegyike súlyos, az eredetinél kegyetlenebb módon oldja meg a helyzeteket. Fontos szerep jut az emberi csontváznak, Ophelia halála előtt előbb a hátán cipel egy csontvázat, majd annak darabjait osztja szét rokonai között virág helyett. Utalás történik rá, hogy nem önkezével halt meg, brutális gyilkosság áldozata. A temetési jelenetben óriási koponyák jelennek meg díszletként, kézbe sem lehet venni őket. Tőrvívás helyett bokszmeccs zajlik a zárójelenetben. Az az érzésünk, hogy minden kegyetlenebb, mint azt Shakespeare képzelte. Hamlet itt is intelligensebb, okosabb a többieknél, humora, iróniája állandóan csattan valakinek a primitívségén, de ebben nem merül ki. Hamlet az előadásban mai fejjel, egy felelősségteljes, szívbéli attitűddel rendelkezik, energikus, dinamikus, ordít, amikor fájdalma van, és szóval vagy tettleg megtorolja a rajta esett sérelmeket. Ő itt a mi kutyánk kölyke.

Both András díszlete csak azt hozza be a színpadra, ami feltétlenül szükséges. Hagyományos értelemben nincs épített díszlet, csak eszközök vannak. A jobb hátsó színpadrészben áll egy fülke, vagy bódészerű valami, elöl rolóval ajtó helyett. Ez Hamlet pihenőhelye, könyvtára, a lehúzott rolóval ki tudja zárni a külvilágot életéből. Itt gyülekeznek később a színielőadás résztvevői, e mögött zajlik Hamlet anyjának számonkérése, itt játszik a gyerek Hamlet a kislány Opheliával, s ez szolgál Polonius rejtekhelyéül is, ennek támaszkodva éri a halálos késszúrás. A díszlet szerves része az elülső részben elhelyezett futópad is. Bár többen is rálépnek rövid időre, valójában Gertrúd sorsának mélyrepülését van hivatva szimbolizálni.

Tompa Gábor rendezése a boldogtalanságról szól. A gyilkossággal, ármánnyal szerzett szerelem, hatalom végzetes, a hűtlenség, hitszegés lelepleződik, soha nem hoz boldogságot az egyénnek, sem büntetlen nem marad. De boldogtalan lesz az is, aki mindezt megtorolja, még akkor is, ha látszólag vétlen. Amikor azt hisszük, győztünk, akkor kezdődnek a boldogtalanság percei, akár vétettünk, akár csak óvatlanok voltunk. A földi élet maga a siralomvölgy, mindez a vallást leszámítva is igaz. Minderre még rájön a befejező jelenetben a sortűz, amikor a főszereplők halála után mindenkit lelőnek géppuskával. A síri csendet feloldja az utolsó megszólalás, amikor mindenki felkel kényszerű halálából, és egy szózatot hallgat, amely tovább élésre buzdít. A bennünk lévő feszültséget így oldja fel az előadás.

Az előadást a címszereplő, Vecsei H. Miklós játéka teszi mindvégig különlegessé, emlékezetessé. Óriási fizikai és lelki energiákat szabadít fel, hogy Hamletet közülünk valóként jelenítse meg. Tombol és elátkoz, könyörög, humorizál, kioktat, helyre igazít, vagy éppen verekszik az igazáért. A monológot ülve, szinte mellékesen mondja el, beleolvadva a környezetbe. Parádésan szorítja sarokba a gaz Claudiust, anyjának csábítóját, és anyját, aki méltatlant választott a méltó és nemes férj, apa utódaként. Fergeteges a két udvaroncnak, Rosencrantznak és Guildensternnek kigúnyolása, valamint a ceremóniamester szóáradatának megfékezése.

Kézdi Imola Gertrúd alakítása figyelemreméltó teljesítmény. Egy életerős, boldog, viszonylag fiatal nőként indul az első jelenetben. A futópadon edz, amikor fia levezeti onnan és palástot ad rá, ekkor veszi fel anyai (királynéi?) szerepét. Boldogsága Claudiusszal nem sokáig tart, megtudva első férjének meggyilkolását, látva fiának szigorát irányában, összeomlik, szinte vonaglik, amikor a futópadra lép a véghez közeledvén. Az átalakulás fokozatos és hihető az alakításban. Nehéz volt Tótszegi Zsuzsa feladata ezúttal nem őrült, hanem morbid Opheliaként, és a szellem hangjaként. Szűcs Ervin fiatalos, nyers erővel bíró Claudiust játszott, nem királyt, ami nagyon is beleillett a koncepcióba. Kiss Tamás Laertes szerepéből kimaradtak fontos részek, maradt a bosszúszomj, ahogy Bíró József Poloniusának a korlátoltság. Meglepetésünkre két nő alakította a két udvaroncot (Imre Éva, Pethő Anikó), Balla Szabolcs próbálta Osrick ceremóniamester lecsökkentett szerepét kitölteni. Bodolai Balázs Horatióként nem tudott kibontakozni. További szereplők: Gedő Zsolt, Buzási András, Sinkó Ferenc (Hamlet barátai), Kicsid Gizella (hírnök), Lőrincz-Szabó Venczel, Viola Sára (a gyermek Hamlet és Ophelia).

Bianca Imelda Jeremias jelmezei időnként feltűnően maiaknak tűnnek, szabásuk, fazonjuk a mai divatot imitálja, színeiben mégis mértéktartó minden ruha, nem kelti az összevisszaság, a tarkabarka maradék méteráru érzését. Nem zavar bennünket sem a ruha, sem a modern eszközök (mobiltelefon, videó), mert van egy központi gondolat, aminek alá van rendelve a cselekmény.

Zene: Vasile Sirli, koreográfus: Jakab Melinda, videó: Rancz András, a jelmeztervező asszisztense: Bocskai Gyopár, a rendező munkatársa: Veres Emőke, rendezőasszisztens: Gálhidy Sári, előadásvezető: Zongor Réka.

Megtekintett előadás: 2022. április 20.

Budapest, 2022. április 24.

                    Földesdy Gabriella

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©