Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

DORIAN GRAY

Operettszínház – Kálmán Imre Teátrum

Ezen mű – Várkonyi Mátyás (és Ács János, Gunar Braunke) musicaltörténete többszörösen is kötött. Oscar Wilde írta az alapregényt (Dorian Gray arcképe), amit 1890-ben először adtak ki, megcsonkítva. A cenzúra úgy vélte, amit a kritikusok és a közönség is támogatott még csonkított változatát olvasva is, hogy erkölcstelen, romlott, ízléstelen mű. Részleteiben valóban megbotránkoztató lehetett a 19. század végén az ópium barlanggal, a nárcisztikus és ennek alapján gyilkoló főhőssel. Azonban az eredeti történet két fontos, ma is gondolkodásra késztető vonását akkor nem vették figyelembe. Az egyik az, hogy hogyan őrizheti meg az ember a saját egyéniségét az őt ért erős és hatásos befolyásokkal szemben, mit tehet ezek ellen, tehet-e egyáltalán valamit? A befolyásolás vezethet-e valakit oda, hogy olyan mértékben ragaszkodjon a szépséghez, a fiatalsághoz, hogy ezért mindent megtesz, még a lelkét is eladja, vagyis egy fausti történet alkotja a regény fővonalát. Így a később (2011-ben) kiadott eredeti regény leginkább filozofikusnak tekinthető, de ez a vonás sem a történetről készített filmekben (1918 – magyar némafilm: Az élet királya címmel – 1945, 2009), de a Várkonyi Mátyás féle musicalben sem domborodik ki, érthető módon.

A történet egy nagyon szép, felnőtt koráig vidéken élő, tapasztalatlan fiatalemberről, Dorian Grayről (Kocsis Dénes) szól. Megérkezvén Londonba, az egyik festőnek, Basilnek (Csengeri Attila) nagyon megtetszik, és örömmel festi meg az arcképét, a fiatalember engedi, más dolga úgy sincs. A kép csodálatosra sikerül, mindenkit elámít, még a fiatalembert is, aki azt kívánja, hogy ne ő öregedjen, hanem a festmény, ő pedig maradjon örökre fiatal. A festőnél megismerkedik az előkelő társaság egyik jelentős képviselőjével, Lord Henryvel (Homonnay Zsolt), akinek az iróniája, az emberekről alkotott eredeti, jól hangzó dekadens felfogása nagy hatással van a tapasztalatlan emberre. Lord Henry maga sem gondolja, hogy olyan óriási lesz a hatása, amely meghatározza a fiatalember életét és bukását is. Ő csak szellemes, humoros, unatkozva üti el a napjait, a semmittevését, de neki is tetszik Dorian, mert hallgat rá, szeret vele társaságba járni, szereti, hogy csodálják a barátja szépségét. Dorian Gray gyenge jellem lévén elveszíti önmagát ebben a közegben. Még megismerkedik egy szép fiatal színésznővel (Sibyl – Gubik Petra), aki annyira beleszeret, hogy a szerepeire sem tud gondolni. Sikertelenségei miatt Dorian elhagyja, és Sybil, a színésznő, öngyilkos lesz. Ekkor látszik először változás a festményen. A festő, Basil megdöbbenve látja, hogy az általa festett kép megváltozott, megérti az okát és figyelmezteti Doriant, aki már nem hallgat rá, és mérgében leszúrja. Lelkiismeret furdalása miatt menekül az élettől egy ópium barlangba, ahol megöli Sybil bátyját (Pesák Ádám), aki számon kérte húga halálát, őt tette felelőssé. A gyönyörű képre már rá sem lehet ismerni, egy szörnyűséges öregember képévé változott. Dorian megharagszik a képre és össze akarja vagdosni késsel, el is kezdi, de ekkor Dorian összeesik öregemberként, és a képen újból a régi fiatalember látható.

A musical ősbemutatója 1990. június 16-án volt a Rock Színházban, rendező akkor a neves Ács János volt, a mostani rendező Réthly Attila, akinek tanára volt Ács János. Akkor Dorian Gray-t Csengeri Attila játszotta. A musical sok előadást megélt Londonban nagy sikerrel, és német nyelvterületen is volt 60 előadás. A mostani előadáson a régi szereplők közül minél többet igyekeztek felléptetni, így Ullmann Zsuzsa, Nagy Bea, Oláh Tibor, Petridisz Hrisztosz, Papadimitriu Athina láthatók a színen, több szerepben is.

Jelentős szerepet játszik Janza Kata, akinek remek hangja szükséges is Sibyl anyjának tragikus szerepéhez. Az eredeti történetben Sibyl színházának igazgatójáról nem esik szó, de Várkonyi Mátyás remek áriákkal tette fontos szereppé a színigazgatót, akit most Dézsy Szabó Gábor alakít. Kalocsai Zsuzsa mint Queen Britannica jelenik meg a színen.

Zenei szempontból az egyik legjelentősebb musicalról van szó. Remek áriák teszik színvonalassá. Csodálatos a darab elején Dorian áriája, amelyben felajánlja lelkét az örök fiatalságért, vagy Dorian és Sibyl kettőse. Nagy hatású Basil festő több áriája is, Homonnay szerepe is remek zeneileg. A sokszereplős, táncos, énekes, rockos összekötők vagy betétek is lenyűgözőek. Nem csodálkozhatunk, hogy annak idején rockoperának nevezték, ma musical, de előfordul, hogy operettnek tekintik. Az igazság az, hogy minden skatulyából kilóg, mert remekmű.

A hatalmas színészgárda mellett kiváló szakemberek végezték az előkészítést, a „háttér” munkákat is. Koreográfus Bodor Johanna, játékmester Lénárt Gábor, díszlettervező Túri Erzsébet, jelmeztervező Velich Rita. Zenei vezető és egyben a karmester is Kovács Adrian.

Az előadás a Kálmán Imre Teátrumban, a színházi előadásokra nem alkalmas, a régi Moulin Rouge-ban kapott helyet, aminél egy ekkora musicalhez viszonyítva kisebb helyet elképzelni sem lehet. Ennek ellenére a szűkös hely végül is megfelelőnek bizonyult, köszönhetően mindazoknak, akik a színrevitelt lehetővé tették. Gratuláció jár nekik!

Budapest, 2022. április 20.

                  Tóth Attiláné

 

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©