Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

Tóték

Nemzeti Színház – Kaszás Attila Terem

Az előadás a beregszászi Illyés Gyula Magyar Nemzeti Színház és a Gyulai Várszínház közös produkciója.

Kaszás Attila Terem – nem a színpad kicsi, hanem a nézőtér, még a csilláron is ültek, ahogy mondani szokták, minden pótszék kevés volt. (Mint azt várni lehetett.)

Belépve, sülő tojás kellemes illata fogad bennünket, mintha csak vendégségbe érkeztünk volna. Gyakorlott háziasszony, Tótné (Szűcs Nelli) tesz-vesz, süt-főz, mintha nem is háború lenne. Pedig van, folyik a II. világháború. Igaz, innen (egyelőre) messze, de egyetlen fiuk, Gyula a keleti fronton szolgál.

Klasszikus Örkény darabja, mi több, ikonikus, háború alatt játszódó tragikomédia. Igen ám, de most újra háború van, annak minden rémségével, az orosz-ukrán háború. Tragédiát látunk, komédiát (még?) nem. De éppen a háborúnak köszönhetjük, hogy bejuthatunk sokadik előadására a beregszászi színháznak. És valami csodában van részünk, a rendezés mintha most készült volna (és nem 2014-ben), az előadás pedig pazar, összefogott, pergő. Éppen két és fél óra egy szünettel. Azt mondhatnánk, fegyelmezett lendülettel. Még arra is van energia, hogy a postás (Rácz József) vívódását érzékeljük többször is: odaadja-e a lesújtó táviratot, később pedig, hogy mégis, ne szóljon-e az anyának róla, látva Tóték szenvedését már az őrnagytól…

Az őrnagy úr (Trill Zsolt) őrültsége – aki vendégségbe érkezik a fronton szolgáló Gyula fiúk tanácsára – az elején nyilvánvaló, de ahogy átalakul, „meggyógyul”, ez egyre rejtettebb lesz. A végén pedig, amikor elköszön a családtól, és ők végre fellélegezhetnek, hiába ismerjük jól Örkény darabját, nem várjuk őt vissza, szinte meglepődünk, amikor valahol a nézőtér hátterében megszólal, hogy maradna három napra dobozolni.

Vidnyánszky a rendezésében még hozzátesz Örkényhez: az énekekben, dalokban felsejlik a „népi demokrácia” eljövendő árnya is.

A lány, Ágika (Polyák Anita e.h.) rajongása az őrnagy iránt tökéletes, sőt még kacérkodik is vele, nem beszélve a Hamvadó cigarettavég motívumról. Miközben apja, a tűzoltóparancsnok Tót (Tóth László) már álomkóros lesz, a plébános (Tomaji plébános – Sőtér István) sem képes „jobb útra téríteni”. Nem is csodálhatjuk, hiszen minden éjszaka „lelkesen” dobozolnak.

Kristán Attila „szerepileg” nincs megnevezve, csak mint egyike a „jelentős történelmi figurák”-nak, de ragyogó, ahogyan a verseket, dalokat előadja többedmagával (Gál Natália, Vass Magdolna, Orosz Ibolya, Orosz Melinda, az éneklésbe-táncba bekapcsolódik Tótné és Ágika is, meg a többiek mind – Tót és persze az őrnagy kivételével.). És levelek, dokumentumok autentikus felolvasása nyomán elég pontosan el tudjuk képzelni a magyar doni hadsereg elpusztulását.

Szegény anya, azaz Tótné fokról fokra merül ki, pedig érthetően nagyon aggódik a fiáért. (Miközben mi tudjuk, hogy már hősi halált halt időközben, a táviratot viszont nem kapja meg.)

Sok humort is belevisznek, eleve Örkény humorát pl. a professzorral (Cipriáni professzor – Ferenci Attila) és másokkal, de egyébként is mindent gesztust megvalósítanak, amit csak lehet.

Miközben az ukrán városokat bombázzák, és legfőbb feladatunk, kívánságunk, kiutunk, hogy kimaradjunk az orosz-ukrán háborúból.

Ezt nem tudhatták előre akkor még, amikor meghívták vendégszereplésre a beregszászi színházat ezzel az előadással. Ezt tudva még vérfagyasztóbb, mit képes „produkálni” az élet, jelesül a nagyhatalmi politika.

Játszanak még: Gizi, a sült almáival – Béres Ildikó, A lajt tulajdonosa – Varga József, Lőrincke (szomszéd) – Szabó Imre, Elegáns őrnagy – akivel előbb összetévesztik az Őrnagy urat – Ivaskovics Viktor.

A díszlet mozgalmas játékot tesz lehetővé, nyári konyha a hatalmas asztallal – mely kiválónak bizonyul a dobozoláshoz –, előtte lóca, közel mellette az óriási „budi”, amelynek, mint tudjuk, szintén különleges szerepe van, és nekünk balra elegendő hely marad a játékra, kórusnak, biciklinek, az Őrnagy úrnak az alváshoz stb. Díszlettervező: Olekszandr Bilozub.

Jelmeztervező: V. Csolti Klára, kopott, harcteret látott egyenruha az őrnagyon, magyar tűzoltó egyenruha az elmaradhatatlan piros csákóval Tóton, falusi hétköznapi és ünneplős ruhák a nőkön, a professzoron hosszú lengő ujjú köpeny, mintha egy kényszerzubbonyt imitálna, a többiek különféle öltözékekben.

Látnunk kellett.

Dramaturg: Kozma András.

Rendező: Vidnyánszky Attila.

Bemutató: 2014. október 6.

Megtekintett előadás: 2022. március 13.

Budapest, 2022. március 14.

                       Györgypál Katalin

 

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©