Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

SZÜLŐFALUM, PEST

Vígszínház – Házi Színpad

A kamaraest egyetlen szereplője Fesztbaum Béla, aki saját rendezésében ad elő részleteket Molnár Ferenc írásaiból, pontosabban válogat a szerző hírlapi cikkeiből, azokból, amelyeket mi, az ott ülő közönség nem ismerünk. Mert mi inkább a fergeteges vígjátékait ismerjük, A Pál utcai fiúkat, talán egy-két novellát, az Egy haditudósító emlékeit az I. világháborúról. Hírlapíróként kezdte? És később is fontos volt számára a hírlapírás a színház mellett? Igen, határozottan.

Molnár kávéházi író volt, napjának nagy részét a Centrál, a New York, vagy a Japán (és még sok más) kávéházakban töltötte, hasonlóan a korabeli írókkal. Ez egy életforma volt. Nem is azért jártak oda, hogy minden művüket ott írják meg, inkább a társaság miatt ültek be. Lehetett beszélgetni, ott olvasták el a hírlapokat, tájékozódtak bel- és külpolitikai eseményekről. Fontos hely volt. Írók, akik fél életüket a kávéházban élték le, mint pl. Ambrus Zoltán, Ady Endre, Karinthy Frigyes, Szép Ernő, Kosztolányi, Heltai és Rejtő Jenő, Osvát Ernő. Molnár Ferenc a 20-as évekig, aztán ugyanezt külföldön folytatta, mind kevesebbet tartózkodott Pesten.

Fesztbaum Béla már többször bizonyította, hogy szerelmese a Vígszínháznak, Molnár Ferencnek, aki első számú házi szerzője volt a régi Vígszínháznak. Erről korábbi rendezései (Monokli 2012, Pesti Színház), valamint Ditrói Mórról írt monográfiája (Aki Budapestet mulattatja, de Kolozsvárról álmodik, 2017, Corvina) is tanúskodik. Egymaga válogatta össze a műveket, szerkesztette össze, sőt az est zenéjét is ő szerezte. A produkcióban a legfontosabb a miliő megteremtése volt. A házi színpad parányi színpadán elénk varázsolt egy kávéházi sarkot kerek asztallal, Thonet- székekkel, békebeli ruhafogassal, kiegészült mindez egy háttámlás zongoraszékkel és az úri szabóság kabáttartó sablonjával, ugyanis a felső ruházatot Fesztbaum erről a báburól kölcsönzi (díszlet: Enyvvári Péter). Mindig az adott jelenethez öltözik, apró kiegészítőket használ (boa, gyűrű, pajesz, vezénylő pálca, toll, könyv), megteremtve a szöveghez a hangulatot.

Miközben elhangzanak Molnár szövegei, amiket a háromtagú kamarazenekar abszolút összhangban aláfest (zongora, hegedű, cselló), nem a közlés tartalma ragadja meg az ott ülő közönséget, hanem a hiteles környezet, az előadó öltözéke, mozgása, gesztusai, arcmimikája. Ez az, amit Fesztbaum Béla nagyon tud. Egy összekacsintás, egy kézlegyintés, egy hamiskás mosoly, jellegzetes mozdulat, alázatos meghajlás, a szmoking és a frakk, ezek együttvéve teremtik meg a molnári figurát.

A hírlapi beszámolók között vannak politikaiak, Andrássy miniszterelnök (?) botrányos viselt dolgai, a korrupt közélet, illetve a mindezen túltekintő pesti kisember hangja szólal meg bennük. A válogatás emlékezetes szelete a lipótvárosi disznótorról szóló három felvonásos operaparódia, amelynek sajátos előadásmódja ragadja meg képzeletünket. Egy felkapaszkodott (parvenü) és főként sznob házaspár saját luxuslakásán rendezi meg a disznótort, amihez a disznó előkészítése és szokatlan leölése is hozzátartozik. Az esemény taglalása ironikus stílusban már-már kis abszurdnak tűnik így, százhúsz évvel később.

A befejező szám egy kabátról szól, amelyet Pálfy Richárd (?) a kávéházban hagy azzal, hogy majd holnap érte jön. De nem jön érte, mert másnap öngyilkosságot követ el. A kabát önálló életet kezd élni, hímes tojásként óvják, kefélik, kölcsönzik, vigyáznak rá, hiszen múltja van, ahogy nekünk is.

Az előadás sármosnak mondható, hiszen a monoklis, dandys, polgárpukkasztó színdarab-gyáros Molnárt hozza színpadra, eddig nem ismert oldalát mutatva meg. Ami hiányzott az előadásból, az az elhangzott írások keletkezésének (megjelenésének) időpontja. Legalább az évszám. Jobban visszakereshető lenne, és köthetnénk az írást más korabeli eseményhez.

A zenekar tagjai: Termes Rita, Farkas Izsák, Simkó-Várnagy Mihály.

Bemutató: 2022. január 15. Az előadás eredetileg a Rózsavölgyi Szalonban jött létre 2016-ban.

Megtekintett előadás: 2022. február 25.

Budapest, 2022. február 27.

                       Földesdy Gabriella

 

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©