Wil Calhoun
80 perces vígjátékának (The Balcony Scene =
Erkély jelenet) (1991) magyar címe
a Balkon kilátással lett (ford.: Zöldi Gergely), amely további
konnotációkra ad lehetőséget. Az erkély
jelenet egyből a Rómeó és
Júliát juttatja eszünkbe, s tényleg, a teljes
színdarab két egymás melletti erkélyen
játszódik. De eszünkbe jut a Szoba
kilátással (1986, rend. James Ivory)
c. brit film is, mintha a
Calhoun-darab e filmnek parafrázisa lenne, holott nem az.
Akkor miről is
van szó? Egy amerikai
társasház valamelyik alsó emeletén
egymás melletti lakásban lakik Karen és
Alvin. Erkélyeik közeli szomszédságban
vannak, kis ügyességgel át lehet mászni
egyik erkélyről a másikra. Karen (Péter
Kata) most költözött be a lakásba,
miután szakított eddigi
párkapcsolatával, Paullal, nyilván új
életet akart kezdeni. Nem úgy Alvin (Ötvös
András), a magányos szomszéd, aki
író, tömegiszonya van annyira, hogy már
hét hónapja nem hagyta el a lakását.
Minden ügyét a lakásból intézi neten,
baseball meccseket néz tv-n, írásait
interneten küldi el megrendelőinek. Ételt és minden
mást házhoz szállítanak
neki.
Mindez nem
lenne probléma, ha Karen
egy „átlagos szomszéd” lenne, De
korántsem átlagos. Az újból és
újból
megjelenő, ordítozó, zaklató és
botrányosan követelőző Pault (Ficzere
Béla) már ki nem állhatja,
szakítottak is, s most új „pasit” akar. Az
új kapcsolatra pedig Alvint nézte ki
magának, aki nehezebb eset, mint gondolta volna, hiszen
embergyűlölő, nincs
párkapcsolati tapasztalata, és mindenki idegesíti,
aki útjába akad, lerázni
szeretné a kifejezetten kellemetlenkedő, hozzá
közeledő egyént. Karen felveszi
a kesztyűt, lopakodva, kis lépésekben közeledik a
férfihoz, aki első lépésben
kifejezetten szabadulni akar a láthatóan nem
hozzávaló, vele nem egy szinten
lévő nőtől.
A
vígjátéknak azonban szigorú
szabályai vannak. Akik a darab elején ki nem
állhatják egymást, és vélhetően
ebből a kiindulópontból nem fog összejönni
valami szaftos kavarás, a végére
mégiscsak azt látjuk, hogy bizony a mi Karenünk
becserkészi a mizantróp Alvint.
Előbb ráveszi, hogy vacsorázzanak együtt –
természetesen Karen erkélyén -, ami
nem várt botrányba fullad, mert beállít
Paul szokásos virágcsokrával és
ételcsomagjával, hogy visszahódítsa
régi szerelmét. A szóváltás
csúnya
mocskolódásba megy át, amiből
értesülhetünk kettejük
megismerkedéséről,
bizonyos ágyjelenetről, ami kínos is lehet a
jelenlévő Alvin számára. A jelenet
tettlegességbe torkollik, törött palack és
verekedés, de Pault sikerül végleg
kidobni. A közös kellemetlen élmény
összehozza a párt, Karen képes rávenni
új
barátját, menjen le egyedül vásárolni.
Nos, ha kicsit be is kell avatkozni a
nem várt helyzetbe, az áttörés
megtörtént, csók és kinyögött
„igen” következik,
hogy az utolsó jelenet végére a pár
bevonuljon az erkélyről a szobába. Együtt
rendelnek vacsorát mobilon.
Kocsis
Gergely
rendezése a lényegre koncentrál, összesen
három színészt kell mozgatni
feltűnően kis térben. A színészek mozgása
és arcmimikája dönti el, jó-e a
hatáskeltés, elsülnek-e a poénok időben
és kellő helyen. Kálmán Eszter
díszlete két óriás balkonnal tölti be
a Belvárosi
Színház pici színpadát. A humor
felturbózása érdekében a színpad
oldaláról
képletesen feldobott kavicsok, virág, étel a
díszlet mögül esik be az erkélyre,
ami lehet, hogy csak technikai megoldásként jött
létre, ám rendkívül
szórakoztató. Ahogy Paul kellemetlen
ordítozása is humorforrásként
funkcionál.
A
vígjáték hálás
színészi
feladatokra ad lehetőséget. Péter Kata magabiztosan
játssza a rámenős, de
közben bocsánatot kérő magányos nőt, akinek
szinte kihívás, ha időnként egy-egy
reménytelen esettel kell megbirkóznia. Mindig
eléri azt, amit akar, fifikás
módszereivel sikert arat. Ötvös Andrásnak
ezúttal újfajta férfitípust kellett
alakítania. A darab elején remek arcmimikával
kelti életre az utálkozását Karen
próbálkozásaival szemben. Ez esetben nincs
jelentősége a testalkatnak, egy
furcsa rögeszméből kell kigyógyulnia, és
áttérni az általunk
„normálisnak”
tartott közösségben való élés
átlagos szabályaira. A férfifogás
terápiája
ezúttal eredményes. Ficzere Béla epizód
szerepében jól használja ki zord
külsejét és kellemetlen rekedtes
orgánumát.
Összességében
szórakoztatónak
mondható a Balkon kilátással „emberi
játszmája”, ahogy a darab szórólapja
hirdeti az előadást. Zene: Mátyássy
Szabolcs, rendezőasszisztens: Kis-Kádi Judit.
Producer: Orlai Tibor
Bemutató:
2022. február 2.
Megtekintett
előadás: 2022. február 1.
Budapest,
2022. február 3.
Földesdy Gabriella