Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

BALKON KILÁTÁSSAL

Belvárosi Színház

Wil Calhoun 80 perces vígjátékának (The Balcony Scene = Erkély jelenet) (1991) magyar címe a Balkon kilátással lett (ford.: Zöldi Gergely), amely további konnotációkra ad lehetőséget. Az erkély jelenet egyből a Rómeó és Júliát juttatja eszünkbe, s tényleg, a teljes színdarab két egymás melletti erkélyen játszódik. De eszünkbe jut a Szoba kilátással (1986, rend. James Ivory) c. brit film is, mintha a Calhoun-darab e filmnek parafrázisa lenne, holott nem az.

Akkor miről is van szó? Egy amerikai társasház valamelyik alsó emeletén egymás melletti lakásban lakik Karen és Alvin. Erkélyeik közeli szomszédságban vannak, kis ügyességgel át lehet mászni egyik erkélyről a másikra. Karen (Péter Kata) most költözött be a lakásba, miután szakított eddigi párkapcsolatával, Paullal, nyilván új életet akart kezdeni. Nem úgy Alvin (Ötvös András), a magányos szomszéd, aki író, tömegiszonya van annyira, hogy már hét hónapja nem hagyta el a lakását. Minden ügyét a lakásból intézi neten, baseball meccseket néz tv-n, írásait interneten küldi el megrendelőinek. Ételt és minden mást házhoz szállítanak neki.

Mindez nem lenne probléma, ha Karen egy „átlagos szomszéd” lenne, De korántsem átlagos. Az újból és újból megjelenő, ordítozó, zaklató és botrányosan követelőző Pault (Ficzere Béla) már ki nem állhatja, szakítottak is, s most új „pasit” akar. Az új kapcsolatra pedig Alvint nézte ki magának, aki nehezebb eset, mint gondolta volna, hiszen embergyűlölő, nincs párkapcsolati tapasztalata, és mindenki idegesíti, aki útjába akad, lerázni szeretné a kifejezetten kellemetlenkedő, hozzá közeledő egyént. Karen felveszi a kesztyűt, lopakodva, kis lépésekben közeledik a férfihoz, aki első lépésben kifejezetten szabadulni akar a láthatóan nem hozzávaló, vele nem egy szinten lévő nőtől.

A vígjátéknak azonban szigorú szabályai vannak. Akik a darab elején ki nem állhatják egymást, és vélhetően ebből a kiindulópontból nem fog összejönni valami szaftos kavarás, a végére mégiscsak azt látjuk, hogy bizony a mi Karenünk becserkészi a mizantróp Alvint. Előbb ráveszi, hogy vacsorázzanak együtt – természetesen Karen erkélyén -, ami nem várt botrányba fullad, mert beállít Paul szokásos virágcsokrával és ételcsomagjával, hogy visszahódítsa régi szerelmét. A szóváltás csúnya mocskolódásba megy át, amiből értesülhetünk kettejük megismerkedéséről, bizonyos ágyjelenetről, ami kínos is lehet a jelenlévő Alvin számára. A jelenet tettlegességbe torkollik, törött palack és verekedés, de Pault sikerül végleg kidobni. A közös kellemetlen élmény összehozza a párt, Karen képes rávenni új barátját, menjen le egyedül vásárolni. Nos, ha kicsit be is kell avatkozni a nem várt helyzetbe, az áttörés megtörtént, csók és kinyögött „igen” következik, hogy az utolsó jelenet végére a pár bevonuljon az erkélyről a szobába. Együtt rendelnek vacsorát mobilon.

Kocsis Gergely rendezése a lényegre koncentrál, összesen három színészt kell mozgatni feltűnően kis térben. A színészek mozgása és arcmimikája dönti el, jó-e a hatáskeltés, elsülnek-e a poénok időben és kellő helyen. Kálmán Eszter díszlete két óriás balkonnal tölti be a Belvárosi Színház pici színpadát. A humor felturbózása érdekében a színpad oldaláról képletesen feldobott kavicsok, virág, étel a díszlet mögül esik be az erkélyre, ami lehet, hogy csak technikai megoldásként jött létre, ám rendkívül szórakoztató. Ahogy Paul kellemetlen ordítozása is humorforrásként funkcionál.

A vígjáték hálás színészi feladatokra ad lehetőséget. Péter Kata magabiztosan játssza a rámenős, de közben bocsánatot kérő magányos nőt, akinek szinte kihívás, ha időnként egy-egy reménytelen esettel kell megbirkóznia. Mindig eléri azt, amit akar, fifikás módszereivel sikert arat. Ötvös Andrásnak ezúttal újfajta férfitípust kellett alakítania. A darab elején remek arcmimikával kelti életre az utálkozását Karen próbálkozásaival szemben. Ez esetben nincs jelentősége a testalkatnak, egy furcsa rögeszméből kell kigyógyulnia, és áttérni az általunk „normálisnak” tartott közösségben való élés átlagos szabályaira. A férfifogás terápiája ezúttal eredményes. Ficzere Béla epizód szerepében jól használja ki zord külsejét és kellemetlen rekedtes orgánumát.

Összességében szórakoztatónak mondható a Balkon kilátással „emberi játszmája”, ahogy a darab szórólapja hirdeti az előadást. Zene: Mátyássy Szabolcs, rendezőasszisztens: Kis-Kádi Judit.

Producer: Orlai Tibor

Bemutató: 2022. február 2.

Megtekintett előadás: 2022. február 1.

Budapest, 2022. február 3.

Földesdy Gabriella

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©