Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

EGY CSEPP MÉZ

Radnóti Színház

Egy cseppnyi méz a még 18 éves sincs lánynak ennyi az összes öröme az életből: pár napi szerelmes boldogság. Mindez egy 55 évvel ezelőtt írt darabban, egy akkor 19 éves lány (szerzője Shelagh Delaney) világlátása szerint, akkori lelkiállapotának és tudásának megfelelően. A darabbéli lánynak (Jo – Mészáros Blanka) anyja alkoholista (Helen – Kováts Adél), apja nincs, pénzük nincs, munka fel sem merül, ő még tanul. Szerelme – aki itt cigány matróz (Fiú – Baki Dániel) – visszamegy a hajóra dolgozni. De ő nem a követendő példa – azzal, hogy dolgozik –, hanem a Rossz egyike. Merthogy persze a lány teherben marad, az anyaságtól teljes joggal fél, hiszen ő maga is nem várt gyerek, csak teherként jött világra. Ezért kissé anakronisztikus, hogy a terhesség tényét, na persze nem az anyjának, és talán némi poén kedvéért – áldott állapotként jelzi.

Mi ellen is lázad? Az élet rendje ellen, hogy a mézes napokból gyermek születhet? (Nagyon kedvesek a szerelmes jeleneteik!) Vagy az ellen, hogy semmi munka eredményeként ugyanúgy csak semmi lesz?

A lepusztult szuterénlakást az anya távozása után a befogadott meleg fiú (Geof – Porogi Ádám) rántja emberivé többek között takarítással. Lehet itt mosolyogni, de ahol nem takarítanak, ott egyszerűen kosz lesz. Lázongani, whiskyt inni könnyebb és egyszerűbb, segélyt felvenni és persze kevesellni mindig egyszerűbb, mint tenni is valamit. De ha valaki abszolút tehetetlennek érzi magát…? Akkor iszik. Vagy fordítva?

Egy 19 éves lánynak, azaz a szerzőnek ezt nem kellett feltétlenül tudnia, nekünk, akik nézzük, többnyire tudnunk kell.

Az előadásban persze sok minden történik, főleg párbeszédek – olykor annyira egymásba gabalyodva, hogy a nézők feleslegesnek érezhetik magukat, nem is értjük perceken át, mit mondanak, pedig talán mégis érdekes lehetne.

Az anya, aki a jelek szerint végig itta addigi életét, jól tartja magát, és szintén a jelek szerint igyekszik eltartatnia magát a férfiakkal. Szeretője (Peter – Rusznák András) kissé elrajzolt, persze erőszakos bűnöző, feleségül veszi, egy darabig pénz is van, aztán kidobja az anyát, őt elviszik – talán rendőrök, talán nem –, Helen visszaköltözik a lányához. De nem képes támasza lenni, természetesen, hogyan is tudna. A lányáról addig gondoskodó meleg fiút kiüldözi onnan, ám amikor megtudja, hogy leendő, napokon belül megszülető unokája cigány fiútól van (eredetiben négertől), akkor megint elmegy – inni. Talán visszajön.

A lány már nem jár iskolába, jól rajzol, de semmi több – mitől is tudná, mit lehet tennie és mit nem? – az iskolában mintha semmit sem tanult volna, az egyetlen könyvet a meleg fiú hozza a babaápolásról.

A további kibontakozás gyenge jelei itt-ott elhangzanak: az anya megemlíti, hogy majd gyerektartást fizethetne az apa, a lány a védőnőt várja – hófehér köntösben –, aki hamarosan jön, és nem is először. (Megjegyzem, tudomásom szerint nincs mindenütt ilyen védőnő rendszer.) Anyja rendelt egy babaágyat, hátha tényleg az is lesz.

Az anya figurája annyira ellenszenves, hogy szinte kinyílik a bicska a zsebünkben. Mintha az alkoholizmus csak úgy magától jönne, vagy magától elmúlna, ha mi, kívülállók akarnánk. De a tény életszerű: tönkretette saját magát és tönkreteszi a lányát is, ha a lány nem lép.

A lány átváltozása plasztikus. Az alkoholista anya mellett felnövő, apját nem is ismerő, kedves, érdeklődő, szinte még kislányból válik szerelmessé, a cigány fiút vállaló fiatallá, majd a terhességgel küszködő nővé. Amit megmutat: az anyaság ösztöne nem feltétlenül alakul ki, pláne nem a szülés előtt. Ha pedig nem akarja a gyereket, akkor valóban – egyelőre – csak a néhány korábbi szerelmes nap marad számára „mézként”.

Feltűnően erős az érzelmi negatív kapocs az anya és a lánya között. A lány ragaszkodása a szeretni senkit nem tudó anya iránt ismert dolog, a nyilván akaratgyenge (függő) nő ragaszkodása lányához azonban mindig csak időleges.

Eszünkkel tudjuk, hogy a darabbéli „élet” mehet majd tovább, a lány még csak 18 éves, előtte sok év állhat, anyja sorsa is majdcsak rendeződik valamiképp… de ez szó szerint egy másik történet – lenne.

Nehéz megmondani, hol játszódik, ilyen lepusztult lakás minden országban bizonyára található. Ugyanígy szinte bárhol találhatók segélyből élők is, rendes fiúk is, mint itt, aki tanul még (állítólag vizsgáznia kell, de könyve neki sincs), matróz lehet valaki folyón, bár tudjuk, vannak magyar tengerészek is. Időben is nehéz elhelyezni, mert lehet, hogy annyira szegények – a whisky is pénzbe kerül –, hogy nincs mobiltelefonjuk, mert plazmatévé már létezik!...

A tér nagy részét természetesen a hatalmas franciaágy tölti be, van egy tükrös ruhásszekrény, két szék is talán, meg hátrébb valamilyen asztalka, amin rajzolni lehet. Nekünk jobbra a konyhába lehet bemenni, a meleg fiú deríti ki, hogy a sütő is működik –, a fürdőszoba, még kád is van, valahol balra hátul, még meleg víz is lesz –, mögötte viszont a háromtagú zenekar ül, és jelentős időarányban – jazzt játszik. Jól. Csak éppen nehéz olykor társítani mindazzal, ami előttünk zajlik a színpadon, kivéve az anya előadott sanzonját az ágyon. Díszlettervező: Horváth Jenny.

Mivel lehet „gyógyítani” a lázongó, nyugtalan idegeket? – Váliummal (Csehov), forradalommal, amiknek következményeit most nem taglaljuk, vagy sporttal, munkával, értelmes célokkal…

Ha az előadás meg akar mutatni egy fiatal lány által írt darabot, és az ilyen, akkor rendben van. Ha mást is szeretne, akkor nem biztos, hogy célt tud érni. Mert nem létezik a világon semmi olyan, ember által létrehozott dolog, amin ne lehetne javítani. És most itt megállnék.

Fordította-átdolgozta: Totth Benedek, rendezte: Valló Péter, dramaturg: Hárs Anna.

Jelmeztervező: Benedek Mari.

Zenekar: Badics Márk/Boegán Péter – dob, Csizmás András/Miskolczi Márk – nagybőgő, Wágner Puskás Péter/Benkő Dávid – Zongora. A jelenetek között az átlátszó függönyre vetített, játszó zenekar önmagában kellemes hatást kelt.

Bemutató: 2021. szeptember 26.

Megtekintett előadás: 2022. január 27.

Budapest, 2022. január 28.

Györgypál Katalin

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©