Van egy könyv,
aminek
ez a címe: A jövő biztosabb, mint a múlt.
Ez a mondat lehetne a mottója ennek az előadásnak. De
mielőtt ez felmerült
bennem, már kiírták Tracy Letts
színdarabja
polgármesterének (Suberba -- Hevér
Gábor)
egyik lényegbevágó mondatát
mottónak: „A demokrácia zűrös dolog”.
Mind a két
mottó nagyon igaz, és érvényes erre a
darabra.
Egy amerikai
kisvárosban a városi tanács
ülésén vagyunk. A megválasztott
képviselők közül az
egyik nincs jelen, egy másik az előző
tanácsülésről hiányzott. Minden
tanácsülésen ki szokták osztani az előző
ülés jegyzőkönyvét, és azt
szavazással
elfogadják. Most ez nem történik meg. Peel (Friedenthal
Zoltán), aki nem volt jelen az előző ülésen,
kéri a jegyzőkönyvet, mert
pletykák utalásából úgy véli,
hogy valami történt akkor, amiről mint
képviselőnek, neki is tudni kellene.
Az ülésen
előterjesztéseket beszélnek meg, amelyek önmagukban
vagy jelentéktelenek, mint
Oldfield (Gyabronka József) képviselő
előterjesztése, amelyben magának követel egy
szabadon maradt parkolóhelyet, nem
azért, mert neki nincs, hanem azért, mert az
övé egy kicsit távolabb van a
kaputól és ő rangidős itt, megérdemli a
közelebbi helyet. Vagy ízléstelenek,
mint egy történelmileg jelentős elnökkel, Lincolnnal
meghirdetett jelképes
fizikai birkózás megszervezése az
örökség ünnepen. Mások
értelmetlenek, mint
például az akadálymentesített
szökőkút, aminek a tetején a város
történelmi
hőse állna lovon.
Peel képviselő az
a
típus, aki kiharcolja a választ, és a
jegyzőkönyvvezető (Johnson, jegyző -- Bánfalvi
Eszter) kénytelen a viták és
kérdezősködések közepette megmondani, hogy
készen van a jegyzőkönyv, de a
polgármester nem engedte kiosztani. Peel eléri, hogy a
jegyzőkönyvvezető
felolvassa a jegyzőkönyvet. Összefutnak a szálak. Peel
számára a város hősének
a története nem ismert. Pedig a felesége itt
nevelkedett, de sohasem említett
egy ekkora hőst, aki indiánok támadása ellen
megvédett egy farmer családot és
azok gyermekét visszarabolta az indiánoktól
és a „kezetekbe teszem a jövőt” híres
mondatot elrebegve, hátában három nyíllal,
meghalt. A kérdezősködések közben az
is kiderül, hogy a jelenleg távol levő képviselő
Carp (Molnár Piroska) okozott a múlt
alkalommal olyan zavart, ami
felháborította a többieket, mert azt javasolta, hogy
ne tartsanak örökség
ünnepet.
Ezt a javaslatot nem
tudták elfogadni az előző ülésen, nagy
megdöbbenést okozott, árulásnak
tartják.
Hiszen gyermekkoruk óta már sokszor
eljátszották a hős utolsó nagy jelenetét,
most is előadják a tanácsülés közben,
és bárgyúsággal
próbálják a történelmi
hűséget hihetővé tenni. A monda szerint az a farmer
család alapította a várost,
miközben ők maguk is nagyon meggazdagodtak. Az
örökség ünnepen a hős katonának
állítanak emléket minden évben.
Miért ne maradjon ez így, amikor olyan jó buli
ez az örökség ünnep, és úgy
megszokták?
Carp az utóbbi
ülés
óta kutatásokat végzett, és kiderült,
hogy az esemény, ahogyan ünneplik, nemcsak
hamis, hanem pontosan ellentétes a valósággal. A
„hős katona” 20 társával
együtt egy egész indián falut irtott ki,
pusztított el. Ez nem derülhet ki, ha
egy hiba csúszik a rendszerbe, akkor mindent meg lehetne
kérdőjelezni, ezért
megfogadják, hogy egy emberként kiállnak a
régi mese mellett, és
megakadályozzák, hogy kiszivárogjon az igaz
történet. Ennek érdekében
eltávolítják Carpot, és véres
ruháikban, véres kezüket tisztogatva
megmagyarázzák Peelnek, hogy ha olyan kényelemben
és biztonságban akar élni itt
a városban, mint eddig, annak az az ára, hogy tegyen
fogadalmat ő is a titok
megtartásáról. Megteszi.
Gondolkozóba
eshetünk,
hogy mi az igazság értéke, és mi szerepe?
Az igazság az, amit a tényekről
állítunk, és nem maga a valóság.
Minden ember életében felmerülhet a
választási
kényszer, hogy az igazsághoz ragaszkodjon-e, vagy a
valósághoz. A valóságban
élünk családunkkal, barátainkkal együtt,
racionális, hogy ehhez ragaszkodunk. A
múltat már úgy sem változtathatjuk meg, de
a jelen és a jövő más lehet akkor,
ha a múltról nem hamis meséket ismerünk.
Úgy lenne jó
élni a világban, a jelenben, ha a múltat olyannak
fogadjuk el, ahogy történt,
nagy valószínűséggel a valóságnak
megfelelően, ebben az esetben szilárdabb az a
talaj, amire építhetjük a jövőt.
Nem volt könnyű
helyzetük a szereplőknek, a rendező, Alföldi
Róbert olyan városi tanácsot várt el
tőlük, amely ránézésre egy komoly
testület (ősz haj, klasszikus öltözet stb.), ugyanakkor,
akik titkot őriznek,
úgy félnek a hivatalos állásponttól
eltérni, hogy Carp volt képviselő által
ismertetett igaz történetet nem is merik vele egy
helyiségben meghallgatni –
minél távolabb akarnak lenni a tényektől.
Alföldi tudja, hogy a titok nem
alakít ki egységet, mert ott rág a félelem,
türelmetlenné, gyanakvóvá teszi az
embereket egymás iránt. Végül
elveszítik érzéküket a valós
világhoz, már nem
tudják, hogy mit szabad és mit nem, és a
testületi ülésen ostoba tervekkel
traktálják egymást. Még attól is
félnek, hogy valós problémákról
legyen szó,
mert akkor váratlanul felmerülhet a titok, az
igazság, és akkor láncreakcióként
napfényre kerülhetnek más hazugságok is,
és borul a megszokott rendszer. Tudjuk
Alföldi egy másik rendezésének
címéből, hogy „A félelem megeszi a
lelket”.
Játszanak
még: Herczeg Adrienn, Rába Roland,
Debreczeny
Csaba, Szatory Dávid, Brash Bence, Murányi Tünde,
Fodor Tamás.
Fordította: Totth Benedek, dramaturg: Ugrai István,
látvány-jelmez: Kálmán Eszter,
díszlet: Molnár Zoltán.
Producer: Zsedényi Balázs.
Az előadás a
szegedi
MASZK Egyesület közreműködésével jött
létre.
Bemutató. 2021.
szeptember 4.
Budapest, 2022.
január 16.
Tóth Attláné dr.