Szabó
Magda
(1917–2007) ikonikus regényét számos
színpadi átdolgozásban láthattuk az
elmúlt
húsz évben, 2012-ben Szabó
István
játékfilmben dolgozta fel. A regény
népszerűsége óriási itthon is,
külföldön
is, 2003-ban Femina-díjjal tüntették ki
szerzőjét a franciák. Sokan
megfogalmazták az eltelt évek során, miért
jó a regény, milyen különleges
kapcsolat fűzi egymáshoz a két főszereplőt,
egyáltalán, miért nő óriásivá
ez a
furcsa, magának való bejárónő,
Szeredás Emerenc?
Szabó
K. István rendezése –
bevallása szerint – saját olvasatát viszi
színre. És mint
minden, regényt színpadra adaptáló rendező,
ő is időhatárok között mozog, kénytelen
elhagyni szereplőket, jeleneteket. Az előadást szünet
nélkül játsszák egy
stilizált berendezésű színpadon, a
játékot szürke-fehér tónusban
játszó
video-bejátszások tarkítják,
egészítik ki, ezzel pótolva néhány
fontos
részletet, ami másként nem jelenik meg az
előadásban (díszlet: Kiss Beatrix,
dramaturg: Kozma András).
A regény
köztudottan és evidens
módon az írónő személyes
sorsából nőtt ki, a történet a
valóságban megesett, a
regény persze nem dokumentumszerűen tárja fel mindazt,
ami történt, hanem az
író gondolataival dúsítva,
értelmezve a történteket. Ahogy ezt Szabó
Magda
szokta, monológokon át, önmagát is
állandóan kontrollálva, saját
szerepét
maximálisan vállalva mindvégig.
Szeredás
Emerenc alakja egy
őskövületet hoz elénk. A 20. század 70-es
éveiben járunk, amikor ő már
öregasszony, ám reggeltől éjszakáig dolgozik
házvezetőnőként, és ellátja
állatait, saját magát. Nem szorul senkire, sőt,
vannak barátai, ismerősei,
akiknek segít, akiket szeret. Nehéz fiatalságot
élt meg, nem volt soha férje, tartós
kapcsolata, gyereke, magányos és magának
való lény. Szigorú, és sok dologhoz
könyörtelenül ragaszkodik. Őszinte mindenkihez, sokszor
lópokróc módon durva,
de mindezt szeretetből teszi. A titok, amely miatt nem enged be senkit
a
lakásába, csak akkor derül ki, amikor
rátörik az ajtót, amit nem nyit ki. Nehéz
megérteni, hogy ő, a tökéletes
bejárónő, hogyan kerül végül az
intenzív
osztályra, lakása, macskái hogyan enyésznek
el, szöknek meg, és semmisül meg
mindene, és mindezt hogyan éli meg, s hogyan hal bele.
Különös történet, tőlünk
talán idegen, mégis részesei leszünk a
folyamatnak, mert eszünkbe juthat
közben, mi hogyan oldanánk meg, ha hasonló
szituációba kerülnénk.
Az
ajtó
hitelessége, mondhatni sikere az Emerencet játszó
színésznő alakításán múlik
elsősorban, de része van benne az írónő
alakítójának is. A szerep önmagában is
nagy kihívást jelent, a mostani rendezésben
különösen kíváncsiak voltunk Udvaros
Dorottya Emerencére. Nem
csalódtunk, Udvaros képes volt az előnytelen, kendővel
öregített, megereszkedett
arcát mutatni, sápadtan, látszólag smink
nélkül, magas szárú cipőben, fekete
cselédöltözetben mutatkozni. És ez még
mindig csak a külsőség. Alakításában
jelen volt a dolgos kéz, a sokszor görnyedt tartás,
a tétova tekintet, és
legfőképp szikárságának, szigorú
életelveinek, lakonikus válaszainak
hanglejtése, megélt tartalma. Minden jelenetben hihető az
alakítás, nem hagy
hiányérzetet és nincs
túldimenzionálva. Pont olyan, amilyennek lennie kell. Egy
vele való beszélgetésben a színésznő
magasra értékeli a filmbeli Helen Mirren
féle Emerencet, amit esze
ágában sincs másolni – szerencsére.
Udvaros ugyanis sokkal jobb, mint Helen Mirren.
Söptei
Andrea
Szabados Magda (=az írónő neve a regényben)
szerepét kicsit szentimentálisra
vette, a figurából szinte csak az áldozatot emelte
ki, aki sír és szenved, mert
nem tudja, mi a helyes magatartás Emerenc megbetegedése
idején. De ugyanígy szenved
a többi élethelyzetben is, amikor intézkedik, amikor
a díjat veszi át, amikor
önmagát hibáztatja a
történtekért. Egészen a befejezésig,
amikor azt mondja: Én öltem meg Emerencet.
Hiányzik belőle
a folyamat érzékeltetése, az, hogy kezdetben
rácsodálkozással, sőt, némi
humorral, csodabogárként tekint a nehezen
becserkészett házvezetőnőre, aki
később megleckézteti, kioktatja
munkaadóját, könyörtelenül
ráhúzza a vizes
lepedőt: Maga tehetségtelen, és az
embereket sem ismeri – vágja a szemébe, sőt
azzal is vádolja, hogy még
gyereket sem szült. Mindez persze Szabó Magda
regénybe csempészett önkritikája,
amit mindig így, áttételesen, figuráin
keresztül szokott bevallani és közölni
velünk, olvasóival.
A jelmezek
fehér-szürke-fekete
színben játszanak, és ez illik a fehér
bútorokhoz, a bejátszott pasztell
szürkés videókhoz. Emerenc jelmeze
hangsúlyosan koromfekete, majd hangsúlyosan
fehér, amikor a kórházba kerül. Az
írónő általában elegáns
sötét ruhákat visel,
bársony kisestélyit, jó szabású
fekete kabátot, a többiek öltözete viszont nem
mindig illik bele ebbe a „fősodorba”. Leginkább Sutu
(Szűcs Nelli) ruhái tűnnek
borzasztónak, aki fontos mellékszereplő, Emerenc
közeli barátnője, érthetetlen,
miért öltöztették nevetséges
maskarába, hozzá nem illő nadrágokba, fejfedőkbe
(jelmez: Rátkai Erzsébet). Furcsa
még
az unokaöcs (Herczegh Péter)
zubbonyszerű kabátja, erősen borostásra sminkelt arca.
A
mellékszereplőknek időnként
hálátlan feladat jutott. Rubold
Ödön
kicsire szabott professzor-férj szerepében kissé
jelentéktelenre sikerült, Gidró Katalin
(m. v.) Polettként egész
más figurát hozott, mint a regényben, de ez nem az
ő hibája, mert a dramaturgia
írta át az eredetileg fontos figurát. Bakos-Kiss
Gábor főorvosa nyúlfarknyi, majdnem statisztaszerep.
Szűcs Nelli pedig a félrevitt
jelmezeiben is remekelt. További szereplők: Tóth
László (alezredes), Martos Hanga
(e. h.) (a fiatal Emerenc), Varga József
(Brodarics úr).
Zene: Verebes Ernő, rendezőasszisztens: Trimmel
Ákos.
A Nemzeti
Színház és a Gyulai
Várszínház közös produkciója.
Bemutató:
2021. augusztus 16. (Gyula), szeptember 16. (Budapest, MITEM).
Megtekintett
előadás: 2021. december 27.
Budapest,
2021. december 29.
Megjelent a Kláris 22/3. számában.
Földesdy Gabriella