Ki a jó? Mi a
jóság?
Azt hisszük, tudjuk, pedig nem tudjuk. Jóság —
mindenkinek megfelelni? Mindig
mindenkihez kedvesnek lenni? Sohasem hazudni, álmunkban sem?
Sohasem csalni,
picirit sem? Mindenkinek szépen köszönni? Saját
magunkat sohasem megvédeni? Vég nélkül
folytathatnánk a kérdések sorát.
És
létezik-e abszolút
jóság? Lehet-e mindig mindenkinek egyidőben jót
cselekedni? Ha az egyiknek jót
teszek, az mindenkinek ugyanúgy jó?
Nem gondolom, hogy Brecht
ezeket a kérdéseket feltette magában,
ámbár ki tudja. De bizonyos, hogy nem
tudta megoldani – úgy tűnik, ahogyan a Példázatát
befejezi. Mert nem lehet befejezni. Nem lehet megválaszolni
egyszer s mindenkorra,
minden helyzetben, mindenkor. Ha ragaszkodunk hozzá,
életszerűtlen, naiv válaszokat
kaphatunk csupán. Mint e Példázatban is.
A
színészeknek pedig
ezt kell elénk tálalni, eljátszani, bemutatni. Azt
is, hogy egyetlen emberben
benne van a jó és a rossz. Hogy nincsenek
„jó” – mindig, mindenkinek jó –
válaszok. Mert egy trafik belterülete véges, nem
fogadhat be minden lebzselőt.
Mert véges minden jövedelem, nem lehet mindig mindenkinek
eleget adni belőle.
Mert minden munkahelyen túl sok a munka és túl
kevés a kereset: a semmilyen munkához
képest minden munka sok, a leggazdagabb emberek
vagyonához képest minden
jövedelem kevés, és még a leggazdagabb ember
is többet szeretne. A szegény
fiatal lánynak (Sen Te – Tenki Réka)
mindezt meg kellene oldania: befogadnia
az – itt már 5 – istent,
fénylátót, megvilágosodottat (Csuja
Imre, Ficza István,
Gálffi László, Józsa Bettina a
gurulóbőröndjével és Pogány Judit),
ami
csak úgy lehetséges, ha megszegi előző
ígéretét, ráadásul hazudik aznap
esti
kuncsaftjának. Vitatható egy bizonyos
erkölcsiség nevében, „jó”-e a
foglalkozása,
de ha már az, akkor megmondhatná „szemtől
szembe” a férfinak, hogy aznap
éjszaka mégsem számíthat arra, hogy
nála alszik – finoman szólva –, de nem ez
történik: elrejtőzik előle, hogy befogadhassa az
idegeneket. Tehát aznap nekik
akar megfelelni, miközben tartozik a bérrel, az idegenektől
pedig nem vár
fizetséget. Szerencséje lesz, persze, mert megfizetik,
abból vásárol trafikot. De
nem biztos, hogy mindezt csak jóságként kellene
megnevezni.
Máskor a
vízárus (Vang
– Znamenák István) eltört keze miatt
akár hamisan is tanúzna, hogy a
bíró járadékra kötelezze a gazdag
borbélyt (Su Fu – Borsi-Balogh Máté)
–
de csak addig, amíg férjhez nem menne talán a
borbélyhoz. Szerelem nélkül… Mert
mást szeret, jelesül az állástalan
pilótát (Jang Szun – Dóra Béla).
Ugyanakkor a lány
saját nemlétező nagybátyja, Sui Ta
álcájában pontosan tudja, hogyan kell
létrehozni
egy gyárat – speciel a borbély
pénzéből, a borbély házaiban. A
borbély persze
nem egészen önzetlenül ilyen nagyvonalú:
reméli, hogy mégiscsak hozzámegy Sen
Te. A lány tudja, hogyan kell gyárat vezetni,
munkát szervezni, hogyan kell pár
hónap alatt – ha utánaszámolunk, úgy
3–4 hónapról van szó –
hatékonyan
dolgoztatni és máris dohánynagykereskedővé
válni, amikor – amúgy – a dohány
káros az egészségre. Ez utóbbi már
nem is téma, túl kukacos dolog lenne ezzel
is törődni. Tehát jó lehet valaki úgy is,
hogy kárt hoz mások egészségére?
– igen,
lehet.
A pilóta nem a
repülést szereti annyira, hogy mindenáron azt
akarná tenni – szelni a levegőt –,
számára ez csak egy foglalkozás, nem
szenvedély. És nem szereti a lányt, egyedül
utazna el Pekingbe, az állásért. Tehát
hazudik is, simán.
Gonoszak az emberek
azért, mert a nagyon szegényes területen a
vízárustól alig vesznek pénzért
friss vizet, esőben meg egyáltalán nem? Az nem lehet,
hogy ez a tevékenység
kissé – nos, felesleges? Ő sem „jó”
azért, mert duplafenekű a pohár… De még
otthona sincs.
A nagybácsi nem
fizeti
ki az asztalost. Az asztalos (Lin To – Máthé
Zsolt) 100 ezüstdollárt kér,
ő végül ad 20-at. Akkor most az asztalos felárazta a
polcokat? Mennyit érhettek
a polcok? A 20 ezüstdollárt az asztalos elissza, gyereke
később a kukákból
eszik…
A lány
megvásárolja a
trafikot, aminek, mint kiderül, alig van forgalma,
berendezése nincs kifizetve,
és mégsem az övé, hiszen bérleti
díjat kell érte fizetni, sőt neki féléves
kauciót kellene letennie. (Mi Csu, háztulajdonosnő
– Bíró Kriszta a két
botjával.) Mennyire meggondolt ez a
vásárlás? – kérdezhetnénk, de
feleslegesen,
már megtörtént. Számos tanulságot ad
Sen Tének mindez ugyanakkor, éppen ezért
sikerül a gyárat létrehoznia és fenntartania,
a trafik korábbi tulajdonosnője
pedig, aki kényszerűségből átverte,
segítője lesz terhességében… (Sin,
özvegyasszony – Takács Nóra Diána)
Ennyi mindent –
és még
nem merítettük ki teljesen, persze, a témát,
a Példázatot – kellene színre
vinni, megmutatni, bemutatni. Lehet? Valamennyire
feltétlenül, mint ahogyan ezt Mácsai Pál
igényes
rendezésében láthatjuk. (Nemes Nagy
Ágnes, Térey
János és Kovács Krisztina fordításainak
felhasználásával,
szövegkönyv: Ari-Nagy Barbara, Mácsai Pál.)
Az a lány –
nő –, aki
ilyen körülmények között, igaz,
prostitúcióból, de fenn tudja magát tartani
–
nagyon szegényes környék, nem veti fel őket a
pénz – nos, nem lehet gyenge.
Lehet, hogy kedves, „lágy”, mindenkin
segítene, de nem gyenge. Csak nem ismeri
saját határait. Ám mihelyt más emberi
szerepbe bújik, erre is képes lesz. Van ilyen.
A munkahelyen határozott valaki, hazatérve
„nyuszi”. Vagy fordítva. Itt azonban
két különböző személyként jelenik
meg az, ami pedig „egy”, bár itt ugyanazon
emberek előtt kell mást és mást mutatnia.
Talán így jobban is érthető? Vagy
Brecht még nem így látta? Meglehet. Mert
így az istenek is jónak láthatják a
lányt, aki, ugye, nem a saját nagybátyja. Aki
gonosz, mert nem ingyenpénzt
osztogat, miközben saját maga – a trafikja –
tönkremegy, hanem munkát kér
cserébe, a trafikot ugyan elveszítve, de megteremve ehhez
a lehetőséget, a „gyárat”.
Oly nagy gyár persze nem lehet…
Mindez persze csak
példázat. De ma már egyre nehezebb megmondani,
pontosan miről is példázat.
Arról, hogy egyetlen ember sem képes
„jó”-nak lenni, olyannak, aki ellátja az
egész élő emberiséget étellel,
szállással – amikor az is kérdés,
miből tartja
fenn szülés után a gyerekét is?
Ráadásul
minderre
pontosan kiszámítható idő áll
rendelkezésre. A magzatkihordás idejét egyelőre
nem tudják megváltoztatni. A történet
elején még semmi probléma, a lány
elkerülte
a teherbeesést, a pilótával való
megismerkedésük utántól azonban lenne 9
hónapunk
az eseményekre, de annyink sincs: úgy 6 hónapot
számíthatunk arra, hogy Sen Te csalódik,
megjátssza a nagybátyját, létrehozza a
gyárat és nagykereskedővé válik,
szerelme, aki persze szintén nem ismeri fel, ugyanott dolgozni
kezd, valamiért
nagyon becsületesen nem vesz át több pénzt,
mint ami jár neki – addig erről az
oldaláról nem ismertük –, és
munkahajcsárrá válik, miután kizsarolta,
hogy
„főnök” lehessen.
Van a
Példázatban még egy
szál, a szőnyegkereskedőéké (A szőnyegkereskedő
és felesége – Gálffi
László és
Pogány Judit), akik önszántukból
kölcsönadnak a lánynak 200 ezüstdollárt a
kaucióra, mert megbíznak benne. (Ők vajon nem
„jók”?). Talán az téríti
észre a
lányt, amikor rádöbben, hogy nem fogja tudni nekik
ezt visszaadni. A szerelme
anyja (Jang asszony – Csákányi Eszter)
bezsebelte tőle gond nélkül, még csak
nem is kölcsön, a lány meg azzal volt elfoglalva,
honnan szerezzenek még 300-at,
mert 500 kell az istenített fiúnak az
álláshoz (úgy tűnik, kenőpénznek). A
lány
akkor a mamának és a szerelmének akar megfelelni.
Egyszerre mindenkinek nem
lehet. A pénzt végül az eladott trafik
árából adja vissza, a lány később a
pénzt havonként le fogja vonni a fiú
keresetéből, amíg az a gyárában dolgozik.
Amikor Jang Szun
megtudja,
hogy a lány nyilván tőle teherben maradt,
mindenáron fel akarja kutatni, megvádolja
a nagybácsit, hogy fogva tartja a lányt előle… de
nem annyira a gyerek miatt,
hanem – sajnos, számításból.
Szeretnénk legalább egy kicsit megkedvelni, ha már
pilóta – volt –, de nehezen sikerül. Vagy
egyáltalán nem…
Számos
történés életszerű,
és közel kerül hozzánk. Így a terhes Sen
Te képzelgése jövendő kisfiáról,
neveléséről, sétájukról az
utcán. Elkeseredése, amikor látja, szerelme
mennyire
nem egyenes, és mégis mennyire szereti
érdemtelenül a fiút. Hogy nem
számíthat
rá, a fiú simán elveri azt a 200
ezüstdollárt, ami másoké – igaz,
szenved
attól, hogy nincs állása. (Ha attól
szenvedne, hogy nem repülhet, jobban
megérteném.) És hogy az istenek is folyton
szavaznak… és nem tudnak mindent.
Egyáltalán nem.
Nem szóltunk
még
Nagypapáról (szintén Csuja Imre, aki egyben a
Gyerek is), a Rendőrről (Novkov
Máté) és a Két boncról (Ficza
István, Józsa Bettina); és
természetesen a szintén nélkülözhetetlen
további szereplőkről mint
Munkafelügyelő, Dohánygyáriak és Securitysek:
Bajomi Nagy György, Dávid
Áron, Fedor Bálint, Felhőfi-Kiss László
m.v., Jéger Zsombor, Kókai Tünde,
Kovács Ildikó, Olesiák László,
Szakács Eszter, Tragor Péter, Tukora István
Tamás.
Zenéjét
szerezte: Paul
Dessau, zenei közreműködők: Horváth
Ákos m.v., Kákonyi Árpád, utóbbi
egyben a zenei vezető is.
Mindezt sok-sok,
több
toronyba rakott, mozgatható, élénkpiros raklap között-fölött láthatjuk,
díszlet: Izsák Lili. A
zenészek is egy-egy raklap tornyon ülnek a
háttérben. Kétségkívül
érdekessé
teszi a teret.
Jelmez: Benedek
Mari, ennyi féle szereplőnek rengeteg, főként
szegényes öltözék szükséges,
de sem korra, sem földrajzi területre nem
különösebben jellemzők. Az istenek
feketében vannak, hasonlóan fekete öltönyben
van Sui Ta – előfordul, hogy
előttünk öltözik –
„lényegül” – át Sen
Tévé. A gazdag borbély – aki
végül is
szimpatikus, még ha számító is kissé
– kevéssé mutatja
öltözékével gazdagságát.
De hogy mi, nézők,
befejezhetnénk, megválaszolhatnánk a
példázatot? Nos, nem hiszem, mi több,
erősen kételkedem. Nem véletlenül tartja
egyedül hosszú percekig a függönyt a
lány, miközben mi Znamenák Istvánt
hallgatjuk. De
talán bőven elég, ha gondolkodunk
egy kicsit igazi belső értékeinkről, a világ
folyásáról, arról, mit tudunk
megtenni és mit nem – és amit tudunk, tegyük
is meg.
Bemutató: 2021.
november 26.
Megtekintett
előadás: 2021. december 18.
Budapest, 2021.
december 20.
Megjelent a Kláris 22/3. számában.
Györgypál Katalin