Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

A SZECSUÁNI JÓ EMBER

Örkény István Színház


Bertolt Brecht közel száz éves berobbanása óta (1928) szünet nélkül színpadon van. Sikeres színpadi jelenléte politikai rendszerektől független, epikus színháza, elidegenített játékmódelmélete, songos, „üzenőtáblás” díszletei, didaktikus szövegei beépültek a megszokott színpadi kellékek közé. Szóval Brechtet játszani kell! De miért is? Úgy tűnik – látván az újra és újra megjelenő Kurázsi mamákat és Szecsuáni jó embereket (időnként jólélek címmel) évi rendszerességgel felbukkanni valamelyik színház műsorán – megszoktuk, szinte kötelező. Nyilván alkalmasak ezek a darabok mai életünk aktuális problémáit megvilágítani, lehet üzenni a nézőnek döntéseit megkönnyítendő, esetleg állásfoglalásra késztetni valami jó ügyben. Vagy mégse’?

Mácsai Pál, a 2021-es A szecsuáni jó ember rendezője mintha egy képzeletbeli kötelező listáról választotta volna ki éppen ezt a Brechtet, hogy megrendezvén, kihúzhassa onnan. Ez is megvolt. Az előadásban nem találunk semmi ránk vonatkozó tartalmat, élethelyzetet, ajánlást, ami felkeltené érdeklődésünket, vagy magunkra tudnánk vonatkoztatni. Ebben persze nemcsak Mácsai a hibás, sajnos Brecht is. Az 1940-ben keletkezett „példázata” (=műfaji megjelölés) már keletkezéskor sem volt releváns tartalmú. Cselekménye kifejezetten mesterkélt, erősen didaktikus, és megoldatlan a befejezés is. Hiába „példázat”, nem tudunk vele mit kezdeni. Az Örkény Színház azonban hisz benne, mert az előadás szórólapján egy Eörsi István-idézetet közöl, amiben az író, fordító azon sopánkodik, hogy Brechtet nem szeretni magyar nemzeti sajátosság. Mi magyarok a népszínművet és az operettet kedveljük [és nem Brechtet], jó, ha ezért szégyelljük magunkat. (Pikáns oximoronnak tekinthetjük Eörsitől azt az információt, hogy Örkény István [az író] didaktikus pancsernek tartotta Brechtet.)

A cselekmény helyszíne a szegénységéről híres kínai tartomány, Szecsuán. Ide szállnak le a [kínai] istenek, hogy jó embereket – akárcsak egyet is – találjanak, ahol éjszakára meghúzhatják magukat. Jó embert nem találnak, csak szegényt. Végül Vang vízárus Sen Te prostituálthoz irányítja őket, aki képes lemondani aznapi kuncsaftját, és befogadja az isteneket. Jutalma mesés pénzösszeg, amiből dohányboltot nyit. Ezzel viszont meggyűlik a baja, ellepik a rokonok, a szomszédok, és még az utca népe is belőle akar élni, beköltöznek a boltba, megeszik a hasznot. Sen Te valóban jó ember, mindenkin akar segíteni, de őt meg a háztulajdonosnő szorongatja, ha nem tudja a bérletet fizetni.

Sen Te közben Jang Szun pilótába szeret belé, és ez motiválja a cselekmény további fejleményeit. A lány megszépül a pilóta iránti szerelmében, a fiú viszont nem őszinte vele, csak a pénze kellene neki. Az esküvő elmarad [az érdekházasság mint a társadalmi felfelé törekvés egyik módja még ma is létező és virágzó jelenség. Ha a felek közül az egyik szerelmes, és a másik a pénzét akarja, a dolog menthetetlenül tragikus]. A szerelmes Sen Te csak úgy tud kimenekülni szorongatott helyzetéből, ha közben eljátssza saját nem létező nagybácsiját, aki sikeres üzletember. Dohánygyárat hoz létre, és tulajdonosként kíméletlenül hajszolja a munkásait. Vagyis utcalányként kedves és szeretetre méltó, de gyárosként ellenszenves kapitalista. Kettős lényét nem sokáig tudja fenntartani, mert terhessége hamar kiderül, kénytelen leleplezni magát.

Izsák Lili díszlete és Benedek Mari jelmezei a színpadi megjelenés végletekig leegyszerűsített formáját szolgálják. Raklapok le- s fölépítése alkotja a berendezést, olcsó rongyok, műbőrök és orkánanyag variálása alkotja a jelmezeket. Sui Ta egy kalappal és kabáttal (no meg egy nadrággal) lesz a kőszívű gyáros nagybácsi. Nagy ötlet volt a zenét szolgáltató Kákonyi Árpádot felrakni a raklapok tetejére, onnan szólaltatja meg a zenei kíséretet (Zene: Paul Dessau, dalszöveg: Eörsi István).

Idézet a szórólapról: Brecht nagy hatású munkásságának középpontjában egy eszmény áll: az epikus színházé. Törekvése, hogy a néző érzelmi bevonódásának helyébe a racionális önvizsgálatot állítsa. Törekvésünk, hogy kiderüljön, e kettő nem zárja ki egymást.

Nos, nézőként írom, hogy szívesen képviselem mindkét törekvést, ennek ellenére nem fedeztem fel semmi útravalót az előadásban, ami hozzám, vagy a mindenkor ott ülő közönséghez szólna. Mácsai Pál megrendezte, bemutatta, a főszerepet Tenki Rékával eljátszatta. Passz.

A néző végső soron mindig a színészek játékába kapaszkodik. Szereti kedvenceit előnyös szerepben, helyzetben és jó formában látni. Tenki Réka a kettős főszerepben nem tudott elragadni játékával, megrázó alakítást csak a Pilótában való csalódás érzékeltetésében nyújtott. Utcalány és nagybácsi nála nem váltak el élesen egymástól. Nem tudott igazán kegyetlen lenni kapitalistaként sem. Znamenák István Vang vízárusként nagyszerű volt megint. Csak karakterszerepeket játszik, és mindig jó. Testhezálló szerep és kiváló alakítás Dóra Béláé Jang Szun, a pilóta szerepében, egyedi alakítást láttunk Bíró Krisztától, a két botra támaszkodó szipirtyó, Mi Csü háztulajdonosnő megformálásában. Helyén volt még Borsi-Balogh Máté (Su Fu borbély) és Takács Nóra Diána (Sin özvegyasszony), csalódás volt a három isten helyett öt isten „kvintett” fellépése (Csuja Imre, Ficza István, Gálffi László, Józsa Bettina, Pogány Judit), erőltetettnek, sőt nevetségesnek tűnt „jóember” keresésük. További szereplők voltak: Csákányi Eszter, Máthé Zsolt, Novkov Máté és a Securitysek csoportja.

A szövegkönyvet Nemes Nagy Ágnes, Térey János és Kovács Krisztina fordításainak felhasználásával Ari-Nagy Barbara és Mácsai Pál írta, dramaturg: Ari-Nagy Barbara, zenei közreműködő: Horváth Ákos (m.v.) és Kákonyi Árpád, világítás: Baumgartner Sándor, a rendező munkatársa: Érdi Ariadne.

Bemutató előadás: 2021. november 26.

Megtekintett előadás: 2021. december 18.

Budapest, 2021. december 25.

                                                                                       Földedy Gabriella

 

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©