Ivan Szergejevics
Turgenyev
az Apák és fiúk című
regényét 1862-ben jelentette meg. Személyes
tapasztatok alapján írta, ismert olyan embereket, akik
nagyon hasonlítottak a
regény szereplőihez. Az 1860-as éveknek két
meghatározó eseménye volt
Oroszországban a krimi háború elvesztése
és 1861-ben a jobbágyság
megszüntetése. Modern gondolatok, eszmék jelentek
meg az értelmiség, a
birtokosok körében, sokat foglalkoztak a jövővel,
és természetes, hogy a
nézetek között voltak olyanok, amelyek úgy
csatlakoztak a változások
szükségességét hirdetőkhöz, hogy
elsősorban a múlt tagadását,
elsöprését
tekintették fontosnak. Turgenyev ennek a kornak a vitáit,
a különböző eszméket,
a változásokat szükségesnek tartók
közötti kapcsolatok alakulását és az
eszmék
híveinek változásait ábrázolta a
regényében úgy, hogy generációs
problémaként írta
le. Nem áll egyik nézet mellé sem, hanem azokat
egymással és a mindennapi
élettel konfrontálja.
Brian Friel ír
drámaíró, aki az 1980-as években kezdett el
foglalkozni
adaptálásokkal, Csehovtól a Cseresznyéskerttel
foglalkozott, és a Ványa bácsi is
sikert aratott az ő átírásában,
Ibsen-adaptációkat és készített. Az
volt a
véleménye, hogy a 19. század drámáit
a mai közönség egy az egyben nem szeretné
látni, ezek azonban olyan örök érvényű
emberi és társadalmi problémákkal
foglalkoznak, amelyek mindenki számára fontosak, ma is
érdemes a
modernizálásukkal próbálkozni. Ezzel az
indítékkal született meg az Apák
és fiúk korszerűsítése, a
különbség
a többi munkájával szemben az, hogy ebben az esetben
egy regényt alkalmazott
színpadra Brian Friel.
A történetet
és a
szereplők neveit, státuszát meghagyta a színpadra
alkalmazás során. Így a
főszereplő, mint a regényben, Bazarov (Vizi
Bence) egyetemi hallgató, utolsó éves az
orvosi karon, és már Turgenyev is
nihilistának jellemezte. Barátja Kirszanov (Tasnádi
Bence), aki rajong érte, zseninek tartja, és
gondolkodás nélkül elfogadja
elveit, ő is nihilista. Ők ketten megérkeznek Kirszanov
családjához, ahol
meglepődve, de kedvesen fogadják a hazatérő fiút,
de a vendéget egyikük sem
tudja elfogadni, különösen ellenszenves Pavel
Petrovicsnak (Fekete Ernő), aki testvére a
ház urának,
a földbirtokosnak, Kirszanov apjának (Máté
Gábor).
Kialakul a vendég
és a
család között vita arról, hogy ha valaki
mindent, amit eddig elért az emberiség,
haszontalannak, feleslegesnek tartja, akkor milyen javaslata van, mit
kellene
tenni és hogyan, hogy szebb legyen a jövő. Erre persze
sokkal nehezebb
válaszolni, mint amire Bazarov képes lenne, és
azzal védekezik, hogy az új
kialakítása előtt le kell rombolni a régit, a
feleslegest. Az valóban komoly
probléma, hogy a jövőt a régire kell
építeni, vagy a régi helyére.
Egyértelmű
választ senki nem adott erre a kérdésre,
így Bazarov sem, de a probléma mentén
megszülettek az egymással vetélkedő nézetek.
A szerelemmel kapcsolatban is
különös eszméi vannak Bazarovnak,
szükségtelennek tartja, haszontalannak,
egészen addig, amíg meg nem ismerkedik Anna
Szergejevnával (Jordán Adél). Anna
29 éves, gyönyörű,
özvegy és gazdag. Anna bátor asszony, ő kéri
Bazarovot, hogy vegye el
feleségül. Abban a pillanatban ütközik Bazarov
forradalminak tartott eszmeisége
a valósággal, amikor találkozik az őszinte
szerelemmel. Ez is oka annak, hogy
elhagyja Kirszanovékat, de van más ok is. Pavel Petrovics
párbajra hívja, mert
felháborítja felelőtlen nihilizmusa, és ehhez
hozzájárul az is, hogy véletlenül
meglátja, hogy Fegyecskának (Borbély
Alexandra), a háziúr szeretőjének, gyermeke
anyjának csapja a szelet, ő
mint vendég meggondolatlanul viselkedik, és tudja
róla,
hogy szerelemellenes. Ez az ellentét a hirdetett eszme és
a magatartás között
felháborítja Pavel Petrovicsot. A párbaj
szerencsésen végződik, Pavel Petrovics
lába sérül egy kicsit, de csak azért, mert
Bazarov még ebben az ügyben sem volt
meggondolt, csak lőtt, semmire sem gondolva. Bazarovnak
tudomásul kell vennie,
hogy eszméi nem nyertek fogadtatást, és
magának is be kell látnia, hogy elvei
nem alkalmasak arra, hogy az élet problémáit
sikeresen lehessen megélni. A
szüleihez utazik, ahol egy boncoláskor
vérmérgezést kap és meghal.
Barátja, Kirszanov
is
elpártolt tőle, mert beleszeretett Anna Szergejevna
húgába, Kátyába (Veszelovszki
Janka), aki 18 éves, és a
szerelem az eszmék ködös
világából a valóságba vezeti,
már nem a jelen és a
múlt tagadása érdekli, hanem egy olyan jövő,
amit Kátyával akar végig élni.
Nikolaj Petrovics
földbirtokos felesége már 10 éve meghalt
és a gazdaasszonyuk lányát választotta
szeretőjének, aki fia hazatérte előtt egy
félévvel kisfiút szült neki. Fél,
hogy egyetemista fia nem fogja ezt szívesen fogadni, de
téved, a modernség erre
is kiterjed. Sőt, a darab végén apának és
fiának egyszerre tartják az
esküvőjét.
Pavel Petrovics, a
földbirtokos bátyja élete nagy részét
eddig is utazással töltötte, bejárta a
világot egy nagy szerelmi csalódás
emlékétől menekülve, művelt, igényes ember,
akinek ez a közeg még pozitív
változásaival sem megfelelő környezet, ezért
bátyja
esküvője után külföldre megy. Anna Szergejevna
mint fiatal földbirtokosnő a
modern, érzelemmentes gazdálkodás híve,
szerinte a legfontosabb a haszon,
tanácsaival felvirágoztatja Kirszanovék
gazdaságát. A darab során a szereplők
változáson mennek át, az élet
élhetőségének igénye jelenti a
fejlődés irányát.
Egy ilyen közegben Bazarovnak nincs helye.
Bazarov szüleivel (Kocsis Gergely és Szirtes Ági)
a színen kétszer találkoztunk. Először a
két fiú
rövid látogatásakor, amikor tanúi
lehetünk, hogy istenként tekintenek a fiukra,
majd Bazarov halála után Kirszakov
látogatásakor, amikor a teljes összeomlás
jellemezte őket.
Ascher Tamás, a rendező, maga is
több Csehov-darabot vitt színpadra, és
Brián Friel, az író is foglalkozott
Csehov-darabokkal, nem csoda, ha a mostani
előadás közben többször is megérintette a
nézőt a színpadról áradó csehovi
hangulat,
aminek az is lehet az oka, hogy mi magunk is több Csehov-darabot
láttunk,
például Ascher rendezésében.
Ascher rengeteg
kitüntetés tulajdonosa, már évek óta
túl van a 100. rendezésén, és az ezzel
járó nyugalom és bölcsesség
birtokában rendezte a darabot. Pontosan tudja, hogy
mit akar a közönségnek mondani, ezért csendes,
elegáns az eredmény, a darab. A
bemutató előadás olyan érettnek hatott, mintha
már hónapok múltak volna el. Nem
voltak kidolgozatlan részletek, sem lezáratlan ingatag
jelenetek.
Bemutató: 2021.
december 18.
Budapest, 2021. december
20.
Megjelent a Kláris 22/3. számában.
Tóth Attiláné dr.