Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

AMY VILÁGA

Belvárosi Színház

Az angol drámaíró, David Hare darabjának középpontjában természetesen az ünnepelt színésznő, Judy Allen (Hernádi Judit) áll, akinek szoros a kötődése lányához, Amyhez (Gombó Viola). Amikor mi megismerjük őket, Amy már régen önálló, barátja van (Dominic – Dékány Barnabás), akit elhoz bemutatni a London mellett lakó anyjához – tagadja ugyan, de mint anyja rögtön átlátja, a véleményére kíváncsi. Judy első pillantásra felméri a fiút, aki még a helyét keresi, filmrendező szeretne lenni, bár egyelőre „kis színeseket” ír híres emberekről interjúk alapján. Judy erre nem hajlandó, ő a TV-ét sem szereti, nem tartja művészetnek. Az ellentét az anya és a fiú között végig fennmarad. Judy azt is rögtön észreveszi, hogy lánya babát vár, de ezt Dominicnek nem merte bevallani Amy, hiszen abban állapodtak meg, hogy nem lesz gyerek. Nagyon szereti Dominicet, nem akarja elveszíteni, inkább maga nevelné fel a gyereket, ezért kérte a nagyobb összeget anyjától.

Azt azonban, hogy lánya gyereket vár, Judy közli Dominic-kel, nem bízik abban, hogy lánya bevallja.

Judyval él anyósa, Evelyn (Hámori Ildikó), aki már az erős leépülés jegyeit mutatja, nem képes felfogni, hogy fia már régen meghalt. Szinte naponta átjön a szomszéd Frank (Kardos Róbert), aki elmondása szerint nagyon szereti Judyt, amúgy pénzügyi tanácsadó. Mint kiderül, az a „javából”, Judy pénzével a befektetéseknél nem volt annyira körültekintő, mint a sajátjával: Judy teljesen tönkrement, ő valahogy kimászott a bajból, és most ő támogatja a színésznőt. Mindezt Judy előbb nem meséli el a lányának, mi csak azt látjuk, hogy lánya pénzkérése kissé rosszul érinti őt, bár megírja a jelentősebb összegű csekket.

Több év telik el, Evelyn már teljesen leépült, Frank gyakorlatilag Judynál lakik, Judyt ellepik a számlák, de nem törődik velük, úgy sem tudja ezeket kifizetni. Az egyik TV-csatornánál vállalt szerepet, amit ő ugyanúgy komolyan vesz, mint korábban a színházi szerepét – vejétől tudjuk meg, hogy nem jelentős sorozatról van szó. Amynek már több gyereke van, a férj azonban alig van velük a munka miatt – karrierje lassan emelkedik felfelé. Az ellentét ugyanúgy ott feszül köztük Judyval, mint az elején, vagy még jobban, éles vitájuk robban ki arról, haldokik-e a színház, vagy sem. Mint Judy kifejti, a fiataloknak mindig haldoklik valami, hol a vers, hol a könyv, most a színház – csak ők nem haldoklanak soha.

Egyvalami lassan kiderül az Amyvel folyó éles vitában: Judy, amikor aláírta a nagyon előnytelen szerződést a befektetésekről, tudta ugyan, hogy kockázatos, de egyrészt elkábították a szép szavak és a díszes iroda, másrészt fölvette és elköltötte az első időkben érkező jelentős összegű csekkeket. Most pedig úgy dönt, hogy nem érdekli, mennyivel tartozik, hiszen ő úgysem tudja kifizetni. Férje képeit és a házat azonban nem akarja eladni.

Frank feleségül akarja venni Judyt, aki nem ad egyenes választ – de szüksége van Frank támogatására azért is, mert fizetniük kell Evelyn gondozását immár egy intézetben.

Végül színházi öltözőben vagyunk, Judy ismét színházban játszik tehát, de már Londonban él, kicsi lakásban, Frank nélkül. Fiatal színészpartnere (Toby – Zakariás Máté) rajong érte, tanulni akar tőle, nagyra tartja. Éppen betoppan, természetesen váratlanul Dominic már filmrendezőként, filmje, egy akciófilm, sikeres. Lassan kiderül, hogy Amy meghalt – halálához férje hűtlensége is hozzájárulhatott –, Dominic újra megnősült. Judy minden jövedelme a banké a csődeljárás eredményeként. Neki meghatározott összeg marad havonta. Dominic Amy kérését igyekszik teljesíteni: kibékülni Judyval, mert a gyűlölködés csak elviszi anyja energiáját, nem vezet sehova. Ajándékát csak távozása után nézi meg Judy: készpénz, amit nem tud elvenni a bank. A korábban küldött csekkeket ugyanis Judy nem váltotta be. Elmondása szerint azért, mert úgy is elviszi a bank, de nyilván nem csak ez volt az oka.

Frank szerette Judyt – de a „beszervezéséért” kapott jutalékot nyilván még inkább. Judy nem perelte be Frankot, aki átverte őt is, és ahogyan Amy kérlelte anyját, mert ő feleségül megy hozzá (bár végül aligha), és most amúgy is szükség van az anyagi támogatására.

Sok apró történés, külön-külön talán egyik sem meghatározó, de velük folydogálnak előre az események. Judy színház- és művészetszeretete és művészi erkölcse dominál. Dominicben ezeknek talán csak cseppjei lehetnek, bár a filmrendezéshez is kell valamennyi, függetlenül a konkrét műfajtól. Dominic számára mást jelent a művészet (tömegízlés), Judyé inkább az ún. „magas művészet”. Judy szerint az akciófilmből (amit megnézett korábban!) a való élet, valós érzelmek megmutatása hiányzik. Tobynak viszont ez is tetszik…

Judy nemtörődömsége mögött tehát kiérlelt erkölcsi-művészi szilárd alapállás rejtőzik. Hogy valaha is fel fogja-e hívni Dominicet, nyitott kérdés marad. Őt még a színpad várja akkor is, ha jövedelmének nagy része lényegében a banké.

Miért „Amy világa”? Ez volt a címe annak az újságnak, amelyet kislány korában ő maga készített és árult a szomszédoknak… és ami régen a múltba veszett.

Dramaturg, fordító: Kovács Krisztina.

Rendezte és díszlet: Valló Péter. Látunk jól berendezett nappalit éppen úgy, mint szerény színházi öltözőt. Jelmeztervező: Kiss Julcsi. Természetesen elsősorban Judy ruhatára sokszínű, legtöbbször kellően elegáns, Evelyn ruhái is korához illőek, többieké egyszerűbb, de jellemző. Plakát: Csáfordi László.

Rendezőasszisztens: Kis-Kádi Judit, művészeti vezető: Zöldi Gergely.

Producer: Orlai Tibor.

Bemutató: 2021. szeptember 4.

Budapest, 2021. szeptember 5.

Megjelent a Kláris 21/6. számában.

Györgypál Katalin

 

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©