Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

VÁLASZFALAK

Városmajori Szabadtéri Színpad

A Válaszfalak (Grand Horizons) szerzője Bess Wohl fiatal amerikai írónő, eddigi színműveivel felhívta magára a figyelmet, számos díjjal is rendelkezik, jelen darabját Tony-díjra jelölték. Magyarra fordította: Zöldi Gergely (a dramaturg is ő), rendezte: Szabó Máté. Bess Wohl kicsit a családterapeuta szerepében tetszeleg, de ezzel nincs egyedül a divatos írók sorában. Ez az egyik legvonzóbb téma a közönség szempontjából, hisz a nézők is mind valamilyen családban élnek, és van összehasonlítási alapjuk, amikor a színpadi eseményeket figyelik. A család közérdekű téma volt, és maradt is.

Amerikai házaspár, két felnőtt gyerek, szülés előtt álló fiatal és energikus meny, viszonylagos jólét. A házaspár negyven éve él együtt békességben, szeretetben, gyermekeik szeretik őket. Látszólag nincs konfliktus a családtagok között. Kicsit megszokott és unalmas a napi rutin, szótlan étkezés, majd az első jelenet végén mégis történik valami, nevezetesen Nancy (Hernádi Judit), a feleség bejelenti, hogy válni akar. Bill (Kern András), a férj minden indulat nélkül elfogadja ezt, válasza mindössze az, hogy „jó”. Ez az a helyzet, amikor nem lehet jól cselekedni, bármit válaszolt volna  Bill, nem lett volna jó az sem. A válás hírére megjelenik a két fiú, Ben (Pataki Ferenc) és Brian (Nagy Dániel Viktor), valamint Ben mindenórás felesége, Jess (Grisnik Petra), akik alaposan fel vannak háborodva, hogy szüleik válni készülnek. Úgy tűnik, megszokták, hogy apa és anya szép csendben élnek már negyven éve, ők – a gyerekek – nem akarnak törést a családban. Kényelmi szempont, amire a házasságterapeuta meny világít rá, szerinte önzés, amit a fiúk csinálnak, a negyven éve együtt élő házaspárnak joga van életmódot változtatni, így elválni is.

Közben a két felnőtt fiú életéről is sok minden kiderül. Ben és Jess ugyan jól élnek, ám számos dologban nem értenek egyet, és az öntudatos pszichológus végzettségű feleség mindig kiharcolja magának, amit el akar érni. Bonyolultabb a helyzet Brian esetében. Ő egyedül él, és dráma-tanárként (vagy drámatörténet tanárként?) dolgozik egy nem tudni milyen iskolában. Azt viszont titkolja mindenki előtt, hogy meleg. Felhozza anyjáék házába fiú partnerét, de frusztráltan érzi magát, fél a lebukástól, így Tommy (Rohonyi Barnabás) inkább magára hagyja. Briannak komoly lelki problémát okoz saját, alárendeltnek vélt helyzete. Bátyja mellett mindig háttérbe szorult, kevesebb figyelem esett rá, testvére csúfolta, szégyenítette, amikor csak alkalom adódott. Ezért is ragaszkodna ő szülei együtt maradásához, hisz ez biztos pontnak minősül az életében.

Nancy és Bill is kínlódik a válás lebonyolításában, illetve a magyarázkodásban. Bill összecsomagol, és egy furgonnal készül otthagyni régi otthonát, ám olyan ügyetlenül indul el, hogy belehajt a saját lakóházukba, és megsérül, tolókocsiba kényszerül. Az eddig is labilis lábakon álló történet ezzel a fordulattal a komédia irányába fordul el. A költözés elmarad, a gyerekek is maradnak a szülőknél, viszont Nancy szeretettel fogadja férje állítólagos szeretőjét, Carlát (Peremartoni Krisztina). Igazából arra akarja rávenni, hogy költözzenek össze, és a háziasszony szerepét Carla vegye át, amihez hasznos tanácsokkal is szolgál. Carla megijed az új szereptől, inkább megszökik a lakásból.

Nincs megoldás a házaspár életére, a gyerekek végre elutaznak, és a két öreg magára marad. Utolsó mondataikból arra következtethetünk, hogy válás nem lesz, továbbra is együtt fognak élni, és új célokat találnak hátralévő éveikre. A történetnek van egy pánikvonala, Nancy indítja el a válás bejelentésével, egy gyenge kísérletet tesz arra, hogy negyven év után kimeneküljön az unalmas, kalandokat és izgalmat nélkülöző életéből (fiának elmesél egy fiatalkori szexuális kalandot, ami jó hatással volt rá, a fiú azonban elutasítja a hallottakat), ám nem tud szabadulni, ezért beletörődik.

Az előadás számos humorforrást rejt, amelyhez a két főszereplő, Hernádi Judit és Kern András jócskán hozzátesz a maszek kelléktárból. Elsősorban hanghordozásukban rejlik a humor, illetve az arcmimikában. A sokáig a járvány miatt kiéheztetett közönség pedig ugrik minden sajátos színészi megnyilvánulásra, és önfeledten nevet, tapsol, ujjong. A hálás közönség ajándékaiból még három szereplő részesül, bár kisebb mértékben. Nagy Dániel Viktor kapta a nehezebb feladatot a frusztrált kisebbik fiú megformálását illetően, érezhetően voltak nehéz percei az előadás folyamán, míg Pataki Ferenc rutinosan játszotta a sértett férj és szülőkért aggódó fiú hálás figuráját. Leginkább Grisnik Petra tündökölt, aki egy többszörösen emancipált, öntudatos és magabiztos feleséget játszott végig nagy hassal, utóbbi természetesen jelmez volt. A két további szereplő Rohonyi Barnabás (Tommy), és Peremartoni Krisztina voltak.

Cziegler Balázs díszlete mindvégig egy földszinti nappalit mutat, amely ételkiadó ablakkal kapcsolódik a feltételezett konyha irányába, illetve lépcső vezet fel az emeletre. Az unalmas nappali szoba egyszer élénkül meg, amikor Bill furgonja belehajt a házba, és kocsijának két elülső lámpáját meglátjuk a szoba jobb falán. Füzér Anni jelmezei közül Carla türkiszzöld hosszú délutáni ruhája tetszett a legjobban a hozzá tartozó sállal, egyéniséget kölcsönzött a figurának, míg a többiek öltözete jellegtelennek tűnt.

A rendező munkatársa: Skrabán Judit, plakát: Csáfordi László, producer: Orlai Tibor.

Bemutató és megtekintett előadás: 2021. június 17.

Budapest, 2021. június 20.

Földesdy Gabriella

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©