Van, aki
szereti a
császármorzsát, van, aki nem. Van, aki szereti Gyurkovics humorát, van, aki – nem. A
császármorzsát krumplival
azonban csak Tomi (Jánosi Dávid) szereti,
akinek az édesanyja készítette így, aki
már régen meghalt, de akit Tomi mintha
ma is várna még…
Mikor
játszódik?
Bármikor játszódhat, amíg csak vannak
férfiak és nők, és a férfiak a nőket
szeretik és viszont. Tehát örökké,
amíg élnek emberek a földünkön. A
„történelmi korra” az előadásban
leginkább egy színes tárcsás telefon utal,
de
végtére is, „mibe kerül”
előállítani egy ilyen készüléket
akár manapság is?
Hét
nő, egy férfi – nem nehéz
elképzelni, mi minden történhet. (Most
tekintsünk el az olyan mély
tragédiáktól, mint a Bernarda Alba háza! –
vagy…?!)
Az előadás legkezdetén a házaspár (Kati
– Nemes
Wanda) –
már nyolc éve azok
– a hitvesi ágyukban fekszenek, a férj aludna, a
feleség csevegne, az örökzöld
témához – szeretsz még? – itt
hozzátartozik a férj mamája és a
császármorzsa
készítésének módja. Aztán
szép sorban, szinte a semmiből megjelennek a nők hol
egyesével, hol inkább kettesével. És
valamennyinek külön története van,
életkoruk pedig a fiatal lánytól a
matrónáig terjed. A feleséggel a két fiatal
lány (Csilla – Koncz Andrea, Anna: – Orosz Csenge) egy
nővérszállón lakott valamikor, most a két
lányt onnan kitették,
így ide jöttek – ahol csak egyetlen ágy van
és egy hosszú asztal székekkel, a
kopott ajtók a konyhába és a
fürdőszobába vezetnek, ahol van mélyhűtő, ami
fontos a hal miatt. (Díszlet-
és jelmeztervező: Berg
Glória). Hiszen karácsony van, halat kell enni
– és a következő karácsony
estéjén
fejeződik is be a történet.
Maga a
történet pedig
úgy érdekes, ahogyan előttünk a színpadon
sorjában, hol világosan, hol
utalásokkal kibontakozik. A nőkben egy dolog közös:
valamennyien magányosak, és
ettől semminek érzik magukat. És valamennyien
beleszeretnek – vagy azt hiszik,
hogy beleszerettek – éppen Tomiba. Ő meg hagyja
magát szeretni a jelek szerint,
de hogy ő szeret-e valakit is, az kétséges. Nem
véletlenül várja – tudat alatt? – ma is
az anyját.
Nyilván nem
valós
történetről van szó, sok humor ebből is fakad
– a matróna (Nóra –Tordai Teri,
kísérője, Zsuzsa – Szabó Zsuzsa)
feltehetően összekeveri
valakivel a fiatal Tomit, aki aligha lehetett valamikor régen a
szerelme, a
matrónát kísérő
„parasztasszony”-nak sem lehetett a vőlegénye ez a
férfi stb.
Tehát nem kell, nem szabad szoros
összefüggéseket keresni vagy találni ott,
ahol az nincs.
Tény azonban a
hét nő:
a feleség, a két lány a
szállóról, a házmesternő (Mária
– Esztergályos Cecília), a
matróna a kísérőjével és a volt
tanárnő
(Ági – Timkó Eszter), aki most
mintha
szociológiai felmérést végezne, és
naplóírás helyett mint Cápa3 a
telefonkagylónak diktálja a mindenkori helyzetet.
Közben ott megfürdik és
később gyakori vendég, a két lány mintha
ott lakna – miközben egy szoba van,
benne a hitvesi ággyal. Mindezt tudálékosan
„megfejteni” nem is érdemes,
annál inkább végig figyelni igen – mert
pontról pontra alakul valami, ami nem
sugall vidám befejezést. (Abszurd
tragikomédiáról van szó!) Újra
eljött a
karácsony, elsősorban a feleség ünnepi
vacsorára készül, összegyűlnek a nők – a
matrónáéket kivéve –, és
végre rádöbbennek, hogy Tomi valamennyiükkel
együtt
volt így-úgy, ekkor-akkor. Mintha ők nem is
tehetnének róla, ők mind áldozatok,
és az sem számít, hogy ott a feleség (az
előadásban nem váltak el). Nem is
értik, hogy nem tudott semmiről a feleség, vagy csak nem
akart tudni? Hiszen
ilyen is van!
Valamit megsejt a
férj, mint az várható, és el akar illanni
– mint az várható, a feleség pedig –
megérti és elengedné, ami kevésbé
lett volna várható… Természetesen a
férj nem
tud elmenni, a nők visszatartják, vacsoráznak –
utána azonban valóra váltják
megbeszélt embertelen és értelmetlen
bosszújukat. Elsősorban magukból
kifordulva a két fiatal lány. A feleség olykor
közbelépne, de nem tud, a
házmesternő és a volt tanárnő megdermedve –
ez azonban nem biztos –, szinte
csak bambul talán, a közben betoppanó matróna
és kísérője el van foglalva az
evéssel és a prédikálással.
Miközben fontos dolgokat mond ki: ítéletet ezekről
a nőkről, bár a részleteket nem ismeri, azt pedig
végképp nem veszi észre, hogy
igazából éppen verik a férfit
megkötözve, visszataszítóan.
Tomi tehát
félholtan
ül megkötözve, összeverve, nem tudunk vigadni
rajta. Csilla kezében megvillan a
rugós kés is, amit éppen ő
ajándékozott az előbb a férjnek… és
éppen szúrni
készül vele. (Ha a józan észt vetnénk
be, megkérdezhetnénk teljesen
feleslegesen, hogy ha ott ülnek legalább ketten a
működő telefon közelében, és
feltehetően van vonal és nyilván tudják a
rendőrség számát, miért nem…?
– ilyet
azonban igazán nem szabad itt kérdezni.)
A rendezői
meglátás (rendezte Dörner György,
aki valamikor Tomi
szerepét játszotta, dramaturg Bártfay
Rita) azonban másfelé kanyarítja a
történetet: a nők eltűnnek, marad a
feleség, aki még mindig szereti a férjét,
ráborul szinte „siratni” – de Tomi
nem hal meg. Sőt: váratlanul felállnak, és elnevetik
magukat. És ezzel nemcsak feloldják az előadás
végső drámaiságát, de
zárójelbe is teszik mindazt, amit addig
láthattunk. Sőt, ennél többről van szó:
Gyurkovics – vele a szereplők – kifacsart
világlátását még tovább
csavarja – és
ezzel szinte helyére is teszi. Mert lehetetlen, hogy csak a nők
hibásak abban,
hogy kihasználják őket, hogy nem igazán tudnak
szeretni, hogy… és lehetetlen,
hogy csak a férfi lenne hibás mindebben.
A díszlet
mindennek
nagyon is megfelel a málló vakolattal együtt. A
jelmezek érdekesek, amennyire
ez lehetséges ebben a környezetben.
A színészi
játék pedig
igyekszik teljességgel megfelelni a karaktereknek: a
legfiatalabb önállótlan és
műveletlen, gyámolítója narcisztikus és
közel démoni, a feleség odaadó, talán
ő
a legokosabb, holott nem ő volt a tanárnő, a volt tanárnő
valóban felszabadul
valamelyest a szerelemtől, a házmesternő briliáns a
kissé izgága szerepében, a
matróna mértéktartóan elegáns
és „elvarázsolt”, kísérője
annál kevésbé, viszont
igencsak nagy erkölcscsősz annak minden negatív
jellemzőjével. Tomi pedig –
nos, ő hagyja, hogy mindez megtörténjen. Nagy
változást őrajta nemigen látni.
Mire feleszmél és menekülne, már késő.
Alig két
óra az
előadás (két részben), sok kedélyes percet
élvezhetünk – összességében
azonban
nem könnyű megemésztenünk. Pedig „nem erre
készültünk”, és még ezt is
nehéz
elhinnünk.
Hogy Gyurkovicsnak mi
volt a véleménye igazából a nőkről, azt nem
tudom, de valamennyi belőle
megsejthető a darabjából. Tartok tőle, nem volt
egyértelműen túlságosan
pozitív, de azért a férfiak sem
„ártatlanok”, úgy tűnik.
A
rendező munkatársa: Ullman
Krisztina.
Bemutató: 2021.
június 4.
Megtekintett
előadás: 2021. június 2.
Budapest, 2021. június 4.
Györgypál
Katalin