Fatorony
szinte minden
faluban van… és mi elsősorban Erdélyre
gondolhatnánk, még ha előbb nem is
ismernénk a feleség előtörténetét. De
itt több fatoronyról van szó…?!
Ha két ember
két
nagyon különböző városból, helyről
érkezik, még országhatár sem kell ahhoz,
hogy honvágyuk legyen, és ne tudjanak megegyezni, hol
éljenek. Ilyenkor sokszor
egy harmadik helyet választanak. Budapesten a német
származású férj és az
erdélyi feleség mindkettőjük számára
idegen helyen él, itt született már a most
érettségizett fiuk is. A feleség édesapja
is velük él, úgy tűnik,
megállapodtak, harmonikusan élnek. Amikor a darab
játszódik, közvetlenül a
háború kitörése előtt, éppen nem volt
országhatár hazánk és Erdély
között,
Németország azonban nagyon más volt. 1942-ben,
amikor Zilahy Lajos
a darabot írta, nem volt tanácsos a náci
Németországról akárcsak
elítélő
hangsúllyal sem szólni, a darabban nagyon
szőrmentén jelenik meg a nácizmus és
külön a zsidótörvény hatása:
Irén, a sógornő rettegése ezt
egyértelművé teszi.
A darabot még így is náciellenesnek
tartották, és 1944. március 19. után
betiltották.
A
német származású, de 8 éves
korától hazánkban élő, sikeres
vegyész főmérnök
férj, Kriegs Rudolf (Viczián Ottó)
a hitleri Németországba
készül, pár napra Koblenzbe. Már ez az
út is felvillanyozza az egyébként nem
túl szenvedélyesnek tűnő férfit, bár
láthatóan büszke szakmai sikereire. A két
német vendége karlendítése
üdvözlésképpen és katonás
járásuk azonnal
megmutatja, mi is a helyzet Németországban. Ez azonban
sem őt, sem feleségét
nem érdekli, a férj inkább attól lelkes,
hogy Koblenz nincs messze
szülőföldjétől. A feleség (Kriegsné,
Borcay Klára – Timkó Eszter)
ennek sem tulajdonít jelentőséget, lefoglalja a
család, az összetartozásuk, fia
sorsa.
A
darabban számos konfliktus merül fel. A férj
öccse, Ottó (gyógyszerész – Almási
Sándor) még csak hároméves volt,
amikor elhagyták Németországot immár
negyven éve (okát nem ismerjük), ezért nem
vágyódik vissza, hiszen nincsenek
emlékei a faluról, a nagyszülőkről. Német
nevét is magyarra változtatta, már
Kiss Ottóként él. A szakadék azonban
korábban elmélyült közöttük, az
öcs
„csupán” gyógyszerész lett, és
zsidó nőt vett feleségül (Irén – Gregor
Bernadett,
szerepében szinte rá sem lehet ismerni!).
A báty, Rudolf,
aki
már éppen méltóságos, most, amikor
láthatóan nekik megy jobban a soruk,
segítene, mint korábban öccse segítette őket,
de mára már annyira elszakadtak
egymástól, hogy Ottó semmit nem fogad el. Amikor
pedig öccsének is nagy
karriert jósol Németországban, és ennek
annyi „csak” a feltétel, hogy váljon el
Iréntől – Ottó örökre kilép
bátyja életéből.
A
feleség régi barátja, egykori udvarlója
Erdélyből, Kálmány Balázs (Vass György)
20 éve szerelmes, Borcay Klára azonban a német
mérnököt választotta, aki előtt
lám, most nagy karrier áll, már Berlinben…
a régi szerelmes ugyan végre
megnősül a feleség
jóváhagyásával, de amint nagy nehezen
kiderül, ő vásárolta
meg Erdélyben Klára egykori
szülőházát, hátha egyszer visszatér
oda a nő –
legalább meghalni. Ezen összekülönböznek,
Klára soha nem hagyná el a férjét –
akkor még teljességgel így érzi. És
abban reménykedett, hogy férje ezt a házat
veszi meg, nem saját volt szülőházát!
Elválásuk lehetősége szinte benne van a
levegőben, és – végül nem megy el
férjével Berlinbe. Fiuk, Árpád (Kriegs
Árpád
– Bánföldy Szilárd)
cserkészként bejárja Erdélyt
örökifjú
cserkész nagyapjával (Az öreg Borcay – Nagy
Zoltán), de őt nem
fogja meg Erdély, Öregfalu, a lehetséges törpe
vízierőmű a patakon, és amikor
apja megmagyarázza neki, hogy semmi jövője nem lenne ott
ilyesminek, azonnal
tovább lép, nem is sejtve, hogy ez volt anyjának a
titkolt nagy álma. Annak
lehetősége, hogy Rudolf az Erdélyben felajánlott
magas állást fogadja el, fel
sem merül, Berlinnel nem versenyezhet Erdély az ő
szívében.
Konfliktusforrás a
fiú
is, aki most érettségizett: kit is szeret jobban,
elmegy-e apjával Berlinbe
örökre – Berlin akkor is világváros volt,
számára is a karrier lehetőségével
kecsegtetett (nincs szó a kötelező
hitlerjugendségről sem pl.), de
választásában
nem csak az játszik szerepet, melyik szülőjét
választja – elvégre már csaknem
felnőtt –, hanem a szülőföld elhagyása, vagy nem
elhagyása.
A
férj sokáig kimért, hűvös, udvarias,
fegyelmezett – hiszen német! – de a
szülőföldje utáni vágya, a lehetőség
megnyílása előtte annyira erős lesz benne,
hogy kibillenti egyensúlyából, előhozza
szenvedélyét. Végre kiadja magából a
sok évi megadást, szerinte mindenben a feleség
akarata teljesült addig – a
feleség ezt is másképpen élte meg.
Felszínre kerül az, amit eddig elhallgattak,
a férj nem mert őszinte lenni (miért is? szerelmét
féltette?) –, nem mondta meg
addig pl., hogy a feleség által üldözött
„mázolmányt” ő maga festette
emlékeiből a szülőfalujáról, fatornyos
templomával együtt. Érdemes megjegyezni,
hogy éppen e képnek a felakasztásával indul
az előadás, mintegy könnyed
vígjátékot sugallva, hogy aztán nagyon
gyorsan váljon mind komolyabbá. Az is
csak a vitában derül ki, hogy fia nevét sem ő
választhatta, ő német nagyapja
nevét szerette volna, de erről is lemondott, hogy minél
inkább beilleszkedjen,
elfogadják őt és persze a fiút.
A
férj és feleség heves vitájában
odáig eljutnak, hogy mindkettejüknek megvan a
maga igazsága – a szülőföld iránti
szeretet, ragaszkodás. Háború lehetősége
nem
kerül szóba, a férfi csak annyit lát, hogy
Berlinben hozzájut a munkájához
szükséges eszközökhöz, és
ráadásul közel kerül
szülőföldjéhez is. A
felemelkedéstől itt, Budapesten (méltóságos
úr lett a német férj, Irén
megcsodálja az új és szép evőeszközt
– „családi ezüst” lehet még
belőle?) és a
harmonikus élettől jutnak el a válásig, a
széthullásig. Itt már megmutatkozik a
férj csendes, de erős szenvedélye is. Kimondhatatlanul
boldog, hogy Árpád vele
utazik Berlinbe.
Tanulságos a
férj és a
nála 2–3 évvel fiatalabb volt kérő,
Balázs korábbi vitája, meglehetősen komor
képet festve a férj fiatalkoráról, de
következménye nem lesz a
beszélgetésüknek. A férj egy percig sem
féltékeny a volt kérőre, ami talán nem
általános.
Janka,
Klára régi barátnője (Nemes Wanda)
aranyos, feltűnő jelenség, az első
pillanattól kezdve flörtöl Balázzsal, és
bár gyors eljegyzésük terve meglepi
Klárát, de „jóváhagyja”
házassági tervüket.
Az
inas (Báhner Péter, aki egyben az
ügyelő is!) nem régóta van
náluk, megőrizte az öreg Borcaytól régen
kapott zsebkést, feltehetően neki
dolgozott egykor otthon. Ő is hazavágyik, Erdélybe.
Hatásos
a rövid, néma befejezés: a fiú a
bőrönddel megjelenik az ajtóban, nem utazott
el tehát apjával. Anyját, a
szülőföldjét választotta, bár neki
Budapest ez, nem
Erdély.
Egy
szünettel csaknem két óra a tiszta
játékidő. Egyazon helyszín polgári
lakással,
egyik oldalon hálószobai széles ágy,
középen nappali, hátul ebédlő. Szőnyegek,
nagy csillár, könyvszekrények,
barátságos polgári otthon. Telefon, ami
önmagában is sokat jelent. Külön
története van az erdélyi faragott
széknek…
(Látvány: Szlávik István.)
Dramaturg:
Bártfay Rita.
A
rendező munkatársa: Ullmann Krisztina.
Rendező:
Csiszár Imre.
Mennyire
szól az előadás a mának? Abban
feltétlenül, hogy mindig léteznek megoldhatatlan
élethelyzetek… de hosszasan eltűnődhetünk mai
helyzeteken, korlátjainkon és
lehetőségeinken, elképzelhető
választásainkon, azon, vajon mit jelent és mit
hozhat magával a szülőföld elhagyása.
Mindeközben pedig (újra) találkozhatunk
Zilahy Lajos sajátos írói világával
is.
Bemutató:
2020. szeptember 25.
Megtekintett
előadás: 2020. szeptember 23.
Budapest,
2020. szeptember 24.
Györgypál Katalin