Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

'84

Örkény Stúdió

George Orwell utolsó, s egyben leghíresebb regényét (1984) 1948-ban írta, 1949-ben már meg is jelent, szerzője csak pár hónappal élte túl. A regény nagy karriert futott be, mert erős disztópiája (negatív utópia) egy félelmetes jövőképet vízionált a vasfüggönyön túli „szabad” országokban. A vasfüggönyön inneniek viszont meg sem ismerhették, mert a szocialista diktatúrák indexre tették, sem angol nyelvű, sem fordított változatban nem lehetett hozzájutni. Nem véletlenül, hisz a regény alapja a szovjet totalitárius állam embernyomorító módszereit szélesítette ki egy erőszakszervezet által állandósított háború rettegett víziójává.

Az Örkény Stúdió előadása Mikó Csaba regényadaptációját vitte színre (fordító: Szijgyártó László) Gábor Sára dramaturg segítségével, Widder Kristóf rendezésében. Műfaját leginkább az illusztrált hangjáték megnevezés fejezi ki. A hosszúkás, amúgy pici terem színpadrészét a rendezés még csökkentette azzal, hogy egy dobozhoz hasonló teret hozott létre, amiben összesen három szereplő mozog. A játéktér olyan, mint egy pici hangstúdió, vagy egy oldalra fordított terrárium (díszlet, jelmez: Kálmán Eszter). A három szereplő szürke ruhában, szürke cipőben játszik, még a vizes termosz is szürke.

Orwell regénye sokrétűen mutatja be azt a terrort, amelyben mindenkinek a Nagy Testvér abszolút hatalmát kell szolgálnia, és tilos az egyéni gondolkodás. Megismerjük az egyén elnyomásának fokozatait, a besúgást, a lehetetlenné tett magánéletet, az állandó megfigyelést (lakáskamera), a Gondolatrendőrséget, és az unos-untig ismételt szlogent: A NAGY TESTVÉR FIGYEL TÉGED. A „nagy testvér” a regényben erősen hasonlít Sztálinra. Nos, az adaptáció kihagyja a képi kiegészítést, leszűkíti az elméleti tartalmakat éppúgy, mint a szereplőket, jeleneteket, az egész történetből csak Winston Smith (Bajomi Nagy György) és Júlia (Zsigmond Emőke) elárult szerelme marad meg, és Winston megkínzatása O’Brian (Mácsai Pál) által.

Widder Kristóf rendezését valahol takarékosnak lehet nevezni, mintha valaki azt írta volna elő, hogy minimál programban kell játszani Orwellt. De nem is ez a baj, hanem ez a negatív utópia téren és időn kívül játszódik, és a nézőnek kell beazonosítani, mikor és hol történik mindez, és ha nagyon akarja valaki, akkor ráfoghatja, hogy itt és most történik, még akkor is, ha nincs valóságalapja. A 21. század egyre inkább azzal lep meg bennünket, hogy a világban zajló események valóságtartalma köszönő viszonyban sincs ezeknek magyarázatával, értelmezésével. Manipulált világunkban minden lehetséges, és mindennek az ellenkezője.

Ezzel kapcsolatban az a rossz hírem van, hogy Orwell disztópiája ebben a formában nem igazít el bennünket, csak megzavar. Nem tudjuk, kire, mire gondoljunk, illetve, lehet, hogy mi tudjuk, de az merőben ellentétes a színház (a rendező?) eredeti elképzelésével. Mindez zavart, bizonytalanságot szül. A világ sokat változott a regény megírása, sőt játékideje óta is, a legfőbb különbség mégis az erkölcsi értékrend felbomlásában, és a józan észnek, a természet rendjének kiiktatásában mutatkozik meg leginkább. Na, ezért nehéz eligazodni a színre hozott ’84 -en.

Bajomi Nagy György piknikus alkata nem kedvez az általa alakított szerepnek, bár a színész mindent megtesz, hogy hiteles legyen. Fizikailag sem lehet könnyű imitálni az elektromos sokk hatását, vagy szűk dobozokban fekve patkányrágcsálástól ordítani. Zsigmond Emőke pozitív hőse is lehetne a darabnak, ha nem kellene áruló „üzemmódban” szerelmest játszania. Mácsai Pál vallató tisztként nemcsak negatív szerep, de mindeközben a lénye is ellenszenvessé válik. Hangfelvételről közreműködik még Kókai Tünde, Andrássy Máté, és az Accord Quartet.

A baljóslatú, félelmet keltő zene szerzője: Bakk-Dávid László, rendezőgyakornok: Gardenö Klaudia (e.h.), rendezőasszisztens-gyakornok: Kóti Eszter (e.h.), a rendező munkatársa: Dávid Áron.

Bemutató és megtekintett előadás: 2020. szeptember 18.

Budapest, 2020. szeptember 20.                 

Földesdy Gabriella

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©