Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

TELJESEN IDEGENEK

Játékszín

Érdekes Paolo Genovese darabjának a címválasztása – Teljesen idegenek –, hiszen egy baráti összejövetelbe pillanthatunk bele, mégis az előadás végére teljesen találónak érezhetjük. Egy felvonásban, végig egy színen játszódik a történet, a házigazdák konyhája-ebédlője és terasza látható (díszlet- és jelmeztervező: Kovács Ivette Alida).

A keserédes komédiában sorban érkeznek a vendégek mindaddig, amíg ki nem alakul a végső hetes létszám. Az összeszokott társaság vidám beszélgetéseiből kapunk bevezető képet a barátokról, párokról, kapcsolataikról. Egy érdekes szituációba csöppenünk, mivel egy közös vacsoráról van szó, a szereplők kisebb-nagyobb megszakításokkal esznek-isznak a színpadon. Az asztaltól néha átmennek a teraszra a holdfogyatkozást figyelni. Egymás ugratásán jókat nevetünk, már majdnem kicsit unalmas lesz, ahogyan a vacsorát nézzük, de tényleg csak majdnem, egy pontosan jó helyen kezdenek egy érdekes játékba:

„Különös játékot talál ki egy baráti társaság: bárkinek megszólal a telefonja, képes vagy szöveges üzenetet kap, együtt hallgatják, olvassák, nézik… A hétköznapi estén váratlan titkok pattannak föl, évtizedes szövetségek kapcsai kezdenek kilazulni… Pedig eddig úgy gondolták, jól ismerik egymást – ám lassanként elszabadul a pokol…”

Érdekes figyelni, ki hogyan viszonyul a felvetéshez, könnyen, vagy nehezen egyezik bele a játékba. Egy ideig nem történik semmi különös, de a feszültség egyre érik, már nem olyan őszinték a nevetések, a kezdeti kíváncsiság után egyre érzékenyebben reagálnak az üzenetekre, hívásokra és a mögöttük megbújó dolgokra. A kedves ugratások után egy ponton túl már nem a nevetéstől, hanem a vitáktól hangos a társaság. Sorban robbannak a titok buborékok, és olyan dolgokra derül fény, amely nemcsak a jelenlegi hangulatot, hanem a társaság jövőbeli viszonyát, kapcsolatát is megváltoztatja. (Szívesen pillantanék be a következő találkozásba. Vajon hányan mennének el, és milyen begyógyult, vagy eleven sebeket hordoznának? De ez már egy másik előadás lenne.)

Barátság, szerelem, őszinteség, elfogadás, empátia, megcsalás, elhallgatás… sok minden tör felszínre, sok minden átértékelődik az este folyamán. És van egy titok, amely csak a nézők számára lelepleződik le. Aktuálisan mai az előadás témája. Amit a függöny felgördülése előtt vicces kijelentésnek hihetünk, az súlyosan elgondolkodtat a végére. – A telefonok kikapcsolására vonatkozó kérés végén az hangzik el, hogy előadás után kapcsoljuk vissza a mobiltelefonokat, ha merjük.

Tetszik a darab tempója, jónak tartom, hogy nincs megszakítva szünettel az előadás íve. Jól működnek az időzítések, a telefonhívások és üzenetek jelzései, a különböző fogások felszolgálása, a beszélgetés és az evés igazítása. A pattanásig élezett hangulatban még egy sejtelmes aláfestő zene is elindul, amelytől a nézőtér felé is fokozottabban hullámzik át a feszültség. A nevetéseket a megdöbbenések váltják.

A 2016-os film magyarországi remake-je BUÉK címmel ment a mozikban. Láttam a filmet, a történetszálakat ismertem, de az élő szereplős előadás nagy élményt adott így is. Jobban ütöttek, máshogy hatottak az adott pillanat eseményei. A hét nagyszerű színészi játékot öröm volt nézni – Martinovics Dorina, Kolovratnik Krisztián, Lévay Viktória, Debreczeny Csaba, Erdélyi Tímea, Makranczi Zalán és Nagy Sándor –, valamennyien kiemelkedőt és maradandót nyújtottak. Mégis szeretném hangsúlyozni személyes kedvenceimet, Nagy Sándort, aki szép természetességgel hozta Peppe karakterét és Debreczeny Csabát, aki Lele meglepő jellemvonásait is hitelesen mutatta meg.

A kezdetben teljesen idegen szereplők elnyerték az érdeklődésünket, így amikor egymást már szinte idegennek érezték, mi együtt érezhettünk csalódásaikkal, megdöbbenéseikkel. Nagyszerű színházi előadást kaptunk.

Fordította: Sediánszky Nóra. Dramaturg: Lőkös Ildikó. Rendezőasszisztens: Skrabán Judit/Petyi János.

Rendező: Czukor Balázs.

Bemutató: 2019. november 23.

Megtekintett előadás: 2019. november 24.

Budapest, 2019. november 26.


Szalay Hajnalka

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©