Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

A NAGY GATSBY

Vígszínház

Mindeddig háromszor filmesítették meg Scott Fitzgerald híres kultuszregényét. Ahogy az lenni szokott, most a színpadig is eljutott, és hogy mindenképp sikerdarab legyen, zenés keretet kapott, benne sok-sok musical vonással, táncszámokkal, látvány elemekkel. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezői, dalszöveg írói közreműködése, valamint Vecsei H. Miklósnak szövegkönyv és dalszövegei, Kovács Adrián zenéje segítették színpadra a sokak által ismert amerikai történetet, amely az 1920-as évek elején játszódik New Yorkban, az alkoholtilalom idején.

Szerzőjének – az irodalomtörténet értékelése szerint – hibátlan regényéről van szó. Fitzgerald itt ért pályája csúcsára, sikerét növeli, hogy a Gatsby-ben mindenki talál neki tetsző tartalmat. A Vígszínház hatalmas apparátussal, exkluzív kiállítással hozta színre a regényt, ahol az átírók lettek a szerzők, és a regény írója már csak a „műve alapján” beosztást kapta. Ez korrekt eljárás, mert a musicallé tett regény mindvégig kiemelkedő látványt tud nyújtani a színházba becsalogatott fiatal közönségnek. A lecsupaszított cselekmény mögé nem fér be igazi háttér, érzelmes dalokat énekelnek ugyan a szereplők, és ezek jó zenék valahol, de énekelhetnék ezeket bárhol máshol is.

Ki ez a Gatsby valójában? Csinos fiatalember, aki megjárta a háborút (az I. világháborúról van szó), és fejébe vette, hogy bevonulása előtt megismert szerelmét, Daisyt mindenképp visszaszerzi magának. Daisy nem bírt éveket várni régi szerelmére, hanem időközben férjhez ment Tom Buchananhoz (tulajdonképpen Tom is megfelelt Daisynek), és hamarosan kislányuk született. Vagyis amikor Gatsby visszatér és gyanús üzelmei révén vagyonos ember lesz, egy megállapodott, gyerekkel bíró asszonyt akar magához kötni örökre, mert Daisy és az ő szerelme mindenek fölött áll, kizárólagos, aminek nem lehet ellenállni – gondolja. Gatsby mindezt megalapozta, mikor két éve hatalmas házat vásárolt a West Egg negyedben, szemben Tom és Daisy házával, ahol esténként százan isznak, táncolnak, szórakoznak a vendéglátó pénzén. És persze istenítik a tulajdonos nagyszerűségét, ezért is teszik „a nagy” jelzőt a neve elé. Imádják, égbe emelik, mindenki a barátja akar lenni. A múlt szépségének illúziója tartja fogva, amivel aztán magára marad, mindenki elhagyja, megtagadja, kivéve Nicket.

A cselekmény akkor kezd igazán izgalmassá válni, amikor Gatsby (Wunderlich József) szembenéz Tommal (Ember Márk), és bejelenti, hogy Daisy (Waskovics Andrea) elhagyja férjét, mert őt szereti. Mert ő a tiszta helyzeteket szereti, Daisytől is egyenes vallomást vár. Ekkor kezdődnek a bajok, a lányt ugyanis más fából faragták. Mindaz, ami ezután történik, nem szokványos folytatása az előzményeknek. A főhőst megölik itt is, a regényben is, de ugyanaz a halál másképp hat a show business által vezérelt színi előadáson, és más a regényben.

A Vígszínház sokat megélt színpadán ugyanis annyi statiszta, táncos, énekes, zenész kap helyet, hogy díszlet mint berendezés nem is érzékelhető elem (tervező: Pater Sparrow, jelmez: Pusztai Judit). Vannak álfalak, ülőalkalmatosság is talán, de nem lehet emlékezni rá, hisz a maskarába öltözött táncosok eltakarják. Fények villódznak, több kiló arany flitter szóródik szét, palackok, italos dobozok röpködnek – no meg cápa alakú műanyag lufik úszkálnak a levegőben –, a statiszták a nézőtér folyosóin is működnek. Túltelített a most szűknek bizonyuló hatalmas színházterem. A fiatalokból álló közönség közben „örömujjong”, és lóg a csilláron.

Gatsby gyönyörűen hal meg a színpadon, még haldokolva is énekel (mint az operákban!), a befejezés pedig megpróbál igazságot tenni és mondanivalót közvetíteni a közönségnek, ami így semmiképp sem megy. A szeretetről (is) énekelnek a végén, de a főhős halála nem tud túlmutatni a cselekményen. Egyéni történet egyéni befejezéssel, a közbejött véletlennel: a főhősnek pechje volt.

Wunderlich József csinos fiatalember, kicsit hasonlít Robert Redfordra, lehet, ezért esett rá a választás (Redford játszotta az egyik Gatsby-film főhősét), jól játszik és énekel, az öltöny is jól áll rajta. Nem így Waskovics Andrea, aki darabosnak, kevéssé daisysnek tűnik, legalább is illúziótlan erre a szerepre. Ember Márk kellően durva, közönséges féltékeny férjként, igazi ellentéte Gatsbynek. Ertl Zsombor (e.h.) játssza Nick Carrawayt-t, az egyetlen igazi barátot, itt kisebb a jelentősége a kelleténél, végül is mindent az ő szemén keresztül látunk. Szilágyi Csenge volt Jordan Baker, a barátnő, Nick partnere, furcsa overallos ruhái rosszul állnak rajta, nem találta a helyét ebben a történetben. Meyer Wolfshiem (a szórólapon hibásan szerepel a neve) az öreg tőzsdés, Gatsby üzlettársa szerepét Hegedűs D. Géza szobrozta végig, ami fontos lett volna a figurában, kimaradt az előadásból. További szereplők: Márkus Luca (e.h.) (Myrtle), Gyöngyösi Zoltán (Wilson), Gados Béla (rendőr), Tóth András (McKee), Antóci Dorottya (e.h.) (Catherine), Balázsovits Edit (Mme Warhol – a műben nem létező szereplő), továbbá Zoltán Áron, Csapó Attila, Szántó Balázs, Viszt Attila, Rudolf Szonja (e.h.), Dino Benjamin (e.h.), Reider Péter (e.h.). Dramaturg: Vörös Róbert, koreográfus: Bakó Gábor, hangszerelés: Kovács Adrián, Mester Dávid, Terjék Gábor, a rendező munkatársa: Patkós Gergő, Szládek Kata. Vezényel: Kovács Adrián/Mester Dávid.

A színpadon és a zenekari árokban felváltva tizennyolc zenész játszik, harmincegy további közreműködő vesz részt az előadásban. A műfaji meghatározás ezúttal: zenés party két részben, az ifj. Vidnyánszky által rendezett előadás ősbemutatónak számít. Létrejötte nagyrészt a fiatal korosztály meghódítása, megnyerése a Vígszínház számára. Ez a jövő színháza, amelyet azért avatott kezek, mérsékelten jó ízlés, mértéktartás, irodalomismeret hozott létre. Nincs nagy baj.

Bemutató: 2019. szeptember 7.

Megtekintett előadás: 2019. október 13.

Budapest, 2019. október 17.

 

 


Földesdy Gabriella
♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©