Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

SZEMÜNK FÉNYE

Belvárosi Színház

Deborah Zoe Laufer amerikai drámaíró művét Szabó Máté állította színpadra. (Fordító: Zöldi Gergely.)

Vígjáték… mert nem hal meg senki. Vígjáték, de a kevésbé vidám „fajtából”, ha belegondolunk.

A Schwarz család a papa halálának évfordulóján gyűlik össze egy vasárnap az egyébként elhagyott és elárvult szülői házban. Csak a legidősebb gyerek, az egyetlen lány (Norma – Szamosi Zsófia) utazott ide és látogatta meg a sírt néhányszor, a többiek egyáltalán nem. A nővér az, aki mereven tartani igyekszik a zsidó családi hagyományokat. Erkölcs mindenek felett, a 15 éves fiánál megtalált marihuana miatt „ráhívta” a rendőröket, így most egyedül van: fia az apjánál lakik. Itt látjuk a hallgatag, kicsit különös autista asztronómust (Simon -- Dékány Barnabás), aki megjárta Ausztráliát is. Mint kiderül, hiába bámulja folytonosan a messzelátót, alig lát, már csak a gyermekkorában megfigyelt és megjegyzett csillagképeket fejti meg most…

Rögtön megismerjük a házaspárt is: a legidősebb fiút (Herbert – Pataki Ferenc) feleségével (Bonnie – Péter Kata), gyerek nélkül. Az elején sejtjük csak a feszültséget, aztán egyre inkább előtérbe kerül: a nő többször volt terhes, nagyon szeretne gyereket, talán hatodszorra sikerült is kihordania, de a gyerek meghalt szülés előtt-alatt, és a nő nem képes ezen túllépni…

Megérkezik a filmes szakmában lezser fiú is (Gene – Nagy Dániel Viktor) egy fiatal nővel (Kia – László Lili) – ekkor tűnik fel, mennyire fekete-gyászoló a másik két nő, amikor piros-sárga sort-overálban berobban a barátnő. Érezzük rögtön, hogy nem idevaló, de a szerelem… meg a már megkapott és a még várható filmszerep…

A feszültség egyébként is percről percre fokozódik, felszínre hozza a fájdalmakat -- különösen, amikor egy elszólás miatt kiderül, a barátnő másnap megy abortuszra, elveteti öccsük, Gene gyerekét. És lassan fény derül a „titok”-ra: a papa nagy pénzt ígért a feleségnek, Bonnie-nak, ha otthagyja a fiát – inkább válás, mint a család megszakadása? – hogy fiának más nőtől gyereke, bizonyára persze fiú születhessen. Bonnie azonban nem hagyta el a férjét. Erről a pénz-ígérésől pedig tudott a nővér is, de nem szólt. A többiek, köztük a férj azonban most tudta meg…

A családtagok egyre távolabbra kerülnek egymástól, miközben „vicces” – valóban humoros -- jelenetek tarkítják-szakítják meg ezt a keserű folyamatot. Ebben természetesen a barátnő viszi a prímet, aki nem zsidó, nem is családban nőtt el, olyannyira, hogy nem is tudja, igazából kik a szülei, és a műveltsége is némi kivetnivalót hagy maga után. Minden esetre egy kívülálló szemével látja a zsidó családot, és persze sok mindent nem is ért a hagyományokból, váratlan dolgokat kérdez meg, nem is érti, miért fontos például a kehely. Ugyanakkor ő kerül közel emberileg is a mindig félrevonuló Simonhoz.

A családot a gyönyörű héber imák (Norma jóvoltából), zsidó szokások betartása sem tarthatják már össze. Igazából már korábban szétesett a család, csak nem akartak erről tudomást venni. Külön szál a feleség szenvedése, aki szerelmes lett a filmes sógorba, rimánkodik neki, hogy legalább még egyszer legyen vele – a fiú erre nem hajlandó, Bonnie pedig -- miután mindenki számára kiderült a titok a papa pénz-ígéretéről -- Bonnie maga meséli el persze, kiborulva, némi marihuana (!) hatására is – mégis férje mellett marad. A csillagász fiú nővéréhez költözhetne, de nem akar… Norma így egyedül marad.

És ami még kevésbé humoros és vidám: Bonnie minden pénzt megfizetne Kiának, ha mégis megtartaná a gyereket, és ő nevelhetné fel… ez azonban nem így működik, a barátnő bármennyire is felszínesnek mutatkozik, erre nem hajlandó.

A temetőben azért mind ott vannak ünneplőben, de beszédet nem mond senki.

A házat pedig mégiscsak el fogják adni, nincs, aki örökölje – nincs gyerek, Norma fia sem vehető számba. Kedden jön az ingatlanos – szerencsére, mert persze az autista fiúról végül elfelejtkeznek, ő ottmarad, igaz, nem is akart elmenni. Űrhajós ruhába öltözve indul a csillagok felé, az ablakok függönyeit mind elhúzta, hogy beragyogjanak. Őt az imádott-vágyott másik világ várja, hiszen az emberek nem tudnak majd a Földön maradni, elpusztítják a Földet, de csak a kiválasztottak, a felkészültek jutnak el a Holdra vagy valamely más bázisra…

A történet folyamatosan zajlik, nincsenek kitérők, gyakran nevetünk is, bár érezzük, hogy nem, ez nem olyan felhőtlenül humoros történet, sőt! – elgondolkodni azonban csak később tudunk, ám akkor érdemes.

Az első pillanattól rajtafelejtjük szemünket a különleges, egyedi, magas térelválasztó polcon, amelyen minden van: nem hivalkodón, de elöl a hétágú gyertyatartó, nippek, egy kehely, könyvek, miegymás. Régimódi bútorok, csipketerítők. Egyik oldalon kanapé, dohányzóasztal, egy földgömb, a másik oldalon az ebédlő. A falakon pedig rengeteg családi fotó. (Díszlet: Ondraschek Péter.)

A két nő feketében, a férfiak is viszonylag temetői szertartáshoz illő ruházatban, kivéve a barátnőt. És az autista fiút – ő kissé elhanyagolt ingben-nadrágban-papucsban él saját világában. (Jelmez: Kiss Julcsi.)

Producer: Orlai Tibor.

Játékidő 100 perc szünet nélkül.

Bemutató: 2019. október 9.

Megtekintett előadás: 2019. október 8.

Budapest, 2019. október 10.

Györgypál Katalin

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©