A szerző, Laurent
Baffie Párizsban született, író
és színész – semmiképpen sem
pszichiáter. E művében mégis életszerűen
állítja
elénk a kényszerbetegségek
különböző válfajait, hol kicsit gúnyolva,
hol együttérzően.
Kifogástalanul megismerhetjük e betegségek
tüneteit és latin neveit –
utóbbiakat mellőzzük.
Egy neves
pszichiáter
otthonos rendelőjének várószobájában
vagyunk, Fred, az idős káromkodós (Papp
János) már megérkezett,
jegyzeteivel van elfoglalva, és közben valóban
káromkodik és mutogat – mindig
ugyanazt –, önkéntelenül. Később
megtudjuk, hogy több mint 60 éve él ezzel
együtt és tudja, hogy gyógyíthatatlan
(talán ezért is vannak a jegyzetei, és ő
mondja meg általában a többiek
kényszerbetegségeinek latin neveit), betegsége
pályaválasztását is befolyásolta.
Most már nyugdíjas. Megérkezik Vincent, a
taxis (Marton Róbert) – őt a
felesége
küldte ide, mert mindig mindent megszámol, akkor is, ha nem
kell, kiválóan
számol fejben, akkor is, ha nem kell… Később
azonban, egyetlen egyszer, nagyon
kiborul, el sem hisszük…
Mivel 6 üres
szék van
– nem is akármilyenek, könnyűek és
átlátszóak és egyforma színűek
– díszlet Bujdosó Nóra
–, még várhatunk
klienseket. Jönnek is, a sorrend már nem túl fontos.
Itt lesz az elegáns Marie (Pápai Erika),
ő nem saját maga miatt
jött, hanem a mozgássérült barátnője
miatt – őt persze nem ismerjük meg sem
személyesen, sem elmondásból –, Marie
viszont feltűnően mindent ellenőrizne a
lakásban, ahonnan eljött, harmincszor a
víz-villany-gáz elzárás téma
merül fel,
és szemünk előtt keresi folytonosan és
látványos-idegesen a táskájában a
kulcsot. Van ilyen, tudjuk. Aztán itt van az alkata miatt eleve
feltűnő, nagyon
kedves megjelenésű és nagyon erősen
tisztaságmániás Blanche az örökös
tisztogatással,
ablaknyitással és főleg kézmosással (Balázs
Andrea). Na és Lily (Tenki Dalma),
aki minden általa kimondott szót vagy mondatot, esetleg
valaki más által
kimondott szó utolsó szótagját
legalább egyszer kényszerűen megismétel.
Hozzá a
mozdulatokat is, ami először vicces, aztán egyre
kevésbé az, míg lassan
megértjük, az ő számára ez mekkora teher
lehet. És persze olykor megjelenik az
orvosi asszisztensnő (Vertig Tímea),
hogy sajnálattal tájékoztassa az azonos időpontra
hívott betegeket arról, miszerint
az orvos repülőgépe késik, még mindig
késik, már elindult a reptérről – míg
fel
nem adják és el nem mennek, kivéve Fredet. Ő
még marad egy kicsit, hiszen ráér.
Na de addig! Kissé
vontatottan és picit mesterkélten, de mégis
átalakul a kényszerű várakozás
csoportterápiává. Előtte azonban
társasjátékot játszanak, egy mai Monopolyt
Euróban… ami szintén számos
vonásukat felszínre hozza, nem feltétlenül a
betegségükkel kapcsolatban. Van, ami vicces, van, ami
inkább szomorú.
Tanulságosnak mindenképpen nagyon tanulságos,
többek között bizalmat teremt
maga a közös játék – mint
általában minden közös játék
– egymás iránt. Ez után
következik a spontán csoportterápia, aminek
szintén Bob (Baronits Gábor) a
kezdeményezője. Talán ő jött a legkésőbb. A
fiatalember korábban már részt vett ilyen
terápián, amit most javasol. Fred
élénken tiltakozik, ő kifejezetten egyéni
terápiára érkezett, bár nem hiszi,
hogy akár ez az állítólagos neves
pszichiáter segíthet rajta. Marie is
ellenszegül, talán ő a leginkább, hiszen el kell
érnie a vonatát. Lily azonban
nagyon lelkes, végül mindenki belemegy, hogy 3 percig ő
legyen a középpontban.
És lőn.
Itt akkor azt
gondolhatnánk, hogy nosza, a 3-3 perc alatt majd
kitárulkoznak, megmutatkoznak,
minden szép és jó lesz, ami persze lehetetlen. Nem
is lesz az, sőt. És mégis! –
kínos 3-3 percek után ráeszmélnek, hogy
igazából szinte mindenkivel történt
valami jó, amikor nem a kényszerbetegsége
győzött rajta, csak éppen nem az ő 3
perce alatt. Itt még érdekesebb a dolog.
Mindenkinél találnak legalább egyetlen
pillanatot, amikor nem érvényesült rajta a
kényszere – és általában akkor,
amikor nem önmagára koncentrált, amikor valaki
más fontosabb volt számára.
Kicsit erőltetett a nagy lelkendezés (nekünk, hiszen
francia a szerző, nem
magyar), de figyelemfelhívó.
Tehát mindenki
először
van itt, mindenki hónapok óta várt erre az
időpontra, közülük senki sem ismeri
személyesen az orvost, és most már nem is fogja
megismerni, mert mindenki
elmegy újabb időpont nélkül – kivéve
Fredet. Aki, ha már ennyit várt, még egy
kicsit tud várni erre az orvosra…
Idáig sem
érdektelen a
történet, kedves is, szórakoztató is,
tanulságos is, cseppnyi kesernyés
felhanggal, hiszen kényszerbetegekről van szó, akiknek
egy része ettől még
teljes életet él, lásd taxis – olyannyira,
hogy Marie-t végül ő viszi haza a
taxin és ingyen, mert a nő végül tényleg
lekéste a vonatát. Meg aztán Bob és
Lily, úgy tűnik, nagyon egymásra találtak,
bár Bob a vonalakra Marie
rosszullétekor volt képes rálépni, igaz,
nem is vette észre. Blanche is testhezálló
munkát végez egy laboratóriumban.
Mi pedig az utolsó
néhány percben megtudjuk, ki volt köztük az
orvos. És ez az a pillanat, amikor
kedvünk támadhat újra megnézni ugyanezt az
előadást, és csak arra vagy főleg
arra figyelni, ő mit csinál elejétől a
végéig. Sajnos, ez az, amit nem lehet,
legfeljebb egy következő előadáson – ha kapunk
rá jegyet.
Jelmez: Cselényi
Nóra. Dramaturg: Perczel Enikő. Hang: Voronkó Miklós, fény Menüett
Produkció Kft.
Díszletkivitelezés
Major Attila, kellékes Bíró
Tamás. Művészeti vezető: Karinthy
Márton.
Rendezte: Kelemen
József.
Fordította: Vajda Anikó.
Komédia 2
részben,
játékidő nem egészen 2 óra.
Bemutató és
megtekintett előadás: 2019. szeptember 27.
Budapest, 2019.
szeptember 28.
Györgypál
Katalin