Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

RIVIÉRA

Belvárosi Színház

Molnár Ferencnek eme ritkábban játszott vígjátékát 1926 januárjában játszotta a rövid életű Renaissance Színház a Nagymező utcában. A bemutató Bécsben volt, onnét jött Pestre. Somlay Artúr játszotta Misch-t, Makay Margit Lujzát, Táray Ferenc Casellát. Szerepelt még benne Forgács Anna, Sugár Károly és Makláry Zoltán.

A Riviéra helyszíne egy világvárosi áruház ruházati osztálya. A vígjáték alapvető problémája, hogy alig van cselekménye, inkább hangzatos szólamai vannak a gazdagok gazdagságáról és a szegények szegénységéről. A címadó „Riviéra” nem helyszínként van jelen, hanem szimbolikusan, a vágyálmok szintjén, ahová minden csóró áruházi eladó, raktáros, tűzoltó és egyéb beosztott dolgozó éjjel-nappal vágyik, hisz a nagybetűs élet csakis ott lehetséges. Magától értetődik, hogy ez a vágy egy nő iránti szerelemben kulminál. Lujza (Kovács Patrícia) alulról jött szép és szegény lány, apja az utcasarkon újságot árul. Ez a lány a színdarab utolsó előtti pillanatáig a szintén szegény fiúba, Misch-be (Schruff Milán) szerelmes, vele él és hal, együtt nélkülöznek, papírból eszik a hideg vacsorát, álmodoznak magasabb beosztásról, szép ruhákról. Aztán közbejön valami, illetve valaki. Misch gyerekkori barátja, az akkor még csóró Casella (Szabó Kimmel Tamás), aki egykor nagyot dobbantott, és Amerikában próbált szerencsét, gazdag lett, most visszatért fiatalsága színhelyére. A sors kifürkészhetetlen útjainak köszönhetően éppen annak az áruháznak is tulajdonosa, ahol hőseink sopánkodnak munkaidő után, esténként.

Casella, aki bank- és áruház-tulajdonos, felelőtlen és jóképű aranyifjú, most boldogan ölelné magához régi barátját, Mischt, és venné át tőle Lujzát, aki nagyon tetszik neki. Óvatos is meg rámenős is egyszerre, várja, hogy Lujza belészeressen – vagy legalább a pénzébe –, kivár egy egész éjszakát, és látszólag lemond Lujzáról. A két szegény szerelmes elkezd búcsúzni egymástól, mert mindketten érzik, hogy a szakítás a megoldás. Mindezt évődve, szerelmes vallomásokkal fűszerezve teszik meg, a gazdagság álmát játszva el a riviérai díszlet segítségével. De Molnár ügyesen gondoskodik arról, hogy az egyensúly érvényesüljön színdarabjaiban. Ne sajnáljuk annyira az eddig sikertelen fiatalembert, Mischt, hisz minden csinos beosztottja őbelé szerelmes. Lujza helyébe belép Elvira (Ullmann Mónika), aki már évek óta vár erre a pillanatra, most boldogan veszi át Lujzától a stafétabotot, aki átadja a férfit szokásaival, ápolási tanácsokkal együtt. Még azt is megtudjuk, hogy Lujza és új párja, Casella vezérigazgató ügyelni fognak arra a távolból, hogy az elhagyott fiatalember karrierjét egyengessék. Hát így, kecske és káposzta esete Molnár Ferenc módra.

Benedek Miklós rendezéséből az derül ki, hogy egyrészt rajong Molnár Ferencért, másrészt azt sugallja felénk, hogy szegény és gazdag sorsa ma is olyanformán alakul, mint a kapitalizmus fénykorában. A nyelvezet igazán nem sokat változott az eltelt száz évben. Casella fényes példákkal szolgál azokról, akik a szegénységből kapaszkodtak fel a nagyon gazdagok közé [a példák nem szerepelnek az eredeti szövegben]. A dramaturgia (Benedek Albert) lecsökkentette a szereplők számát, négy epizódszereplőt hagytak ki az eredeti szereposztásból, meg néhány jelentéktelen párbeszédet. A színpad szokatlanul zsúfoltnak tűnik, próbababák – köztük Casella arcmása, a mellény négy lövést kap a második felvonásban –, valamint álszekrények és álfogasok sorakoznak a színpad két oldalán, hátul középen láthatjuk a riviérai kirakatot fehér kerítéssel és égszínkék selymekkel (látvány: Dévényi Rita).

Különös hangsúlyt kap a négy epizódszereplő közül a mindenes szolgát játszó Ács Márton (Kardos Róbert) figurája. A joviális öregúr olyan, mint egy gondos apa, mindenre odafigyel, tolja a fiatalok szekerét, szerény és megértő, beszélget a próbababákkal, feltétlenül megbízható. Nélküle szegényes lenne ez a szerelmi háromszög történet.

Kovács Patrícia még képes elhitetni velünk, hogy ő egy hamvas fiatal lány, aki bárkit meg tud hódítani. Számos alakítását láttam itt a Belvárosi Színházban, és mindegyikben egy ponton könnyek kezdtek hullani a szeméből. Mély átélés vagy technika a színpadi sírás képessége? Nem tudom, de ő jól csinálja. Schruff Milánnal kiváló párost alkotnak, a még fiatalnak számító színész alkatához jól illenek az érzékeny lelkű, ideges természetű férfi szerepek. Szabó Kimmel Tamás immár sokadszor játssza a fölényes, magabiztos és öntelt vagányt, aki szemrebbenés nélkül hódítja meg a neki tetsző nőt, és biztos lehet, hogy előbb-utóbb mindegyik igent fog mondani. Kardos Róbert a mindenes szolga szerepben felmutatja e figura tragikus mélységeit, és pozitív emberi vonásait. egyaránt. Ullmann Mónika és László Lili (Cibulka) versengenek Misch szerelméért, hálás epizódszerep mindkettő. Balla úr jelzésszerű figuráját Vadász Gábor próbálta megformálni, nem volt igazán lehetősége a kibontakozásra.

Mozgás: Szabó Andrea, a rendező munkatársa: Skrabán Judit, plakát: Csáfordi László, producer: Orlai Tibor.

Megtekintett előadás: 2019. április 17.

Bemutató: 2019. április 18.

Budapest, 2019. április 19.

Földesdy Gabriella

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©