Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

VÉNUSZ

Hatszín Teátrum

Színházi próbával kezdődik Hanif Kureishi kamara vígjátéka. A szerző pakisztáni és angol szülők gyermeke, több regény, jelenet, forgatókönyv szerzője. Venus c. színdarabja 2007-ben jelent meg. Színpadra alkalmazta [és feltehetően magyarra fordította, bár a színlap ezt nem jelzi]: Török Tamara, rendezte: Deák Krisztina.

Egy londoni színház Goldoni egyik vígjátékát próbálja. A háttérben a velencei Dózse palota. Maurice (Bálint András), aki maga is színész, most rendezőként ad utasításokat. A próbán Maurice elvált felesége (Takács Kati) és színésztársa (Gyakronka József) olvassák a szöveget papírról, próbálják élővé varázsolni a párbeszédeket. De ez csak a bevezetés, hogy a két idős színészt jobban megismerhessük. Barátok jóban, rosszban, sok időt töltenek együtt. Ian agglegény, neki saját kényelme áll első helyen, míg Maurice elvált, válása óta hajkurássza a nőket, ebben még előrehaladt kora és egyre nagyobbodó prosztatája sem fékezi, nem akadályozza.

A szürke mindennapok akkor színesednek meg, amikor Ian unokahúga (László Lili) beköltözik a nagybácsihoz, mert állást keres, viszonzásként kisebb munkákkal segíti rokonát (legalább is ez a megállapodás kettejük között). Az agglegény nagybácsi nehezen viseli unokahúgának ügyetlenségeit, dacos és szemtelen válaszait, hidegen hagyja a lány szépsége, csinossága, legszívesebben kidobná a lakásból. Tanúi vagyunk kettejük ádáz veszekedésének, amikor eltűnik Ian három találatos lottószelvénye, amit talán a kislány lopott el, viszont a lány meggyanúsítja Iant, hogy megölte a macskáját. A köztük lévő ellentét egyre inkább elmérgesedik, Ian Srí Lankára küldené a lányt gyöngyhalásznak, de ez csak a képzelet és vágy szintjén jelenik meg.

Egész más a helyzet Maurice-szal. Maurice azonnal beleszeret Vénuszba (ő nevezi el Vénusznak), egy híres festmény akt figurája után nevezi el így a nála kb. ötven évvel fiatalabb lányt. A kapcsolat sajátosan alakul, mert az idős férfi udvarlását Vénusz rosszul fogadja, visszautasítja, sőt megérinteni sem hagyja magát. Szűzies magatartásának valódi okát jó darabig nem sejtjük, később elmeséli, hogy csalódott, régi udvarlója elhagyta, amikor terhes lett. Anyja tanácsára elvetette a gyereket. A férfiak közeledését ezért kiábrándulva fogadja, Maurice öregsége is taszítja. A férfi ruhákat akar venni Vénusznak ajándékba, de nincs elég pénze, hogy kifizesse a számlát. Rosszul végződik modellként való elhelyezkedése, később megismerkedik egy fiatal férfival (Brasch Bence), akivel Maurice lakását szemelték ki pásztoróra céljára. Pásztoróra helyett azonban Maurice-t leüti a rivális férfi, a féltékeny öreg színész kórházba kerül.

A feltehetően utolsó szerelmi kalandját megélő Maurice történetét árnyalja kellemetlen betegsége, amelyet hősiesen visel. Prosztatájának megnagyobbodása, majd az operáció, a következmények, katéter, impotencia megélése szerves része a játéknak. Mindez nem lohasztja le Vénusz iránti szerelmét, és elérkezik az a pillanat, amikor a lány felhagy fölényességével, és felfedezi magának az érte rajongó szerelmes „öreg mókust”, aki kitart mellette akkor is, amikor Vénusz mástól vár gyermeket.

A történet sok tekintetben bizarr, de közben felettébb szórakoztató, a nézőt folyamatosan új impulzusok érik, amelyek vagy meghökkentik, vagy mosolygásra, esetleg „dézsávü” (déjá vue) érzésre késztetik. Unatkozni egy percig sem lehet, az Iksz Ypszilon (XY)(?) által tervezett díszlet a maga egyszerűségében tökéletes: egy kanapé (esetleg ágy) létezik a színpadon egyidejűleg, néha egy óriási ajtó, amely rejthet kórházat, üzletet, a háttérben vetítő vászon, amire nem mindig vetítenek, hanem ablakként szolgál, néhány jelenet részére játszóhely, de lehet múzeum belső fala festménnyel.

Deák Krisztina gyors váltásokkal tette érdekfeszítővé az előadást, újszerű megoldásként hatott, amikor a főszereplők lejönnek a színpadról a nézőtér első sorába, és onnan nézik a kosztümös Goldoni előadás egyik jelenetét, azt, amit a darab kezdetén próbáltak a színészek. A rendezés a két öreg színész figuráját valóban fanyar humorral, iróniával szövi át, ez az irónia teszi őket a valósághoz közelivé.

Mindez keveset érne színészi bravúrok nélkül. Bálint András kíméletlen tükörbenézéssel, önérzetet és gőgöt sutba dobva hozza elénk a minden testi-lelki pontján sebezhető öreg színészt. Ugyanez vonatkozik Gyabronka József játékára, bár kisebb a szerepe, amit tiszta szívből sajnálunk, mert a színész egyre jobban, hitelesebben, magával ragadóbban játssza a rá osztott feladatokat. Takács Kati az elvált feleség és az idős színésznő ezúttal hálás szerepeiben tündököl, László Lili Vénusza még nem eléggé Vénusz, több benne a kamaszkori dac, az elsietett gesztus, mint a kacér erotikus viselkedés. Brasch Bence játssza az összes fiatal férfi szerepet, a dzsigoló Goldoni figurától az urológuson át a verekedő csábítóig. Neki a legnehezebb, hisz 6-8 különböző szerepben kell megfelelnie, és mindehhez át is öltözik.

Dramaturg: Török Tamara, jelmez: Szakács Györgyi, producer: Orlai Tibor.

Bemutató előadás: 2019. március 6.

Megtekintett előadás: 2019. március 5.

Budapest, 2019. március 7.

Földesdy Gabriella

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©